۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
چرا نمادهای اوره ساز سقف قبلی خود را شکستند؟
گزارش تحلیلی از تاثیر سودسازی بر رشد سهام اوره‌ای‌ها

چرا نمادهای اوره ساز سقف قبلی خود را شکستند؟

در روزهای اخیر قیمت اوره در بازار جهانی به ۳۴۱ دلار رسیده و این احتمال وجود دارد که بار دیگر قیمت اوره به محدوده ۴۰۰ دلار برسد و این یعنی ادامه رشد اوره ای های ایران.

بازار؛ گروه بورس: در یک سال گذشته تقاضا برای خرید برخی محصولات شیمیایی مانند اوره افزایش قابل توجهی داشت، به همین دلیل در ماه های گذشته در پیک تقاضا قیمت اوره در بازار از ۴۰۰ دلار در تن هم گذشت و بعد وارد یک روند نزولی شد، به طوری که در هفته های گذشته تا ۳۲۰ دلار هم کاهش داشت، اما در چند روز اخیر بار دیگر قیمت اوره در بازار جهانی وارد روندی صعودی شده، به گونه ای که ۱۰ دی ماه با ۵ درصد رشد قیمت اوره در بازار جهانی ۳۴۱ دلار معامله می شد و این احتمال وجود دارد که بار دیگر قیمت اوره به محدوده ۴۰ دلار برسد، حال با توجه به اینکه نمادهای اوره سازی ایران در تابستان امسال رشد قابل توجهی در سودسازی داشتند از نظر ارزش سهام هم در بین شیمیایی ها بیشترین رشد را داشتند، چراکه با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۰؛ تولید اوره ۱۸۲ میلیون تن و میزان صادرات اوره در جهان تقریبا ۵۰ میلیون تن  بوده و بزرگترین واردکننده های اوره در ۲۰۲۰ ابتدا چین و سپس هند بوده است و شرکت های ایرانی مشتری های خوبی در این کشورها دارند توانسته اند به روند صادرات خود ادامه دهند. در حال حاضر ایران ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن معادل ۳ درصد تولید اوره دنیا را در اختیار دارد و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مصرف عمده اوره در سال ۲۰۲۰ را داشته است.

نماد شپدیس یکی از بزرگترین اوره سازهای ایرانی است که در مجمع یک سال گذشته ۲۱۳۵ تومان سود ساخته بود در در سه ماهه ارزش سهام آن ۱۲ درصد و در یک ساله حدود ۹۰ درصد بازدهی مثبت داشته است، این نماد هم اکنون ۵۵ درصد نسبت به سقف قبلی رشد داشته است

نماد شپدیس
شرکت پتروشیمی پردیس با نماد شپدیس یکی از بزرگترین اوره سازهای ایرانی است که در مجمع یک سال گذشته ۲۱۳۵ تومان سود ساخته بود در در سه ماهه ارزش سهام آن ۱۲ درصد و در یک ساله حدود ۹۰ درصد بازدهی مثبت داشته است، این نماد هم اکنون ۵۵ درصد نسبت به سقف قبلی رشد داشته و با توجه به اینکه قبل از مجمع عمومی در محدوده ۲۰ هزار تومان معامله شده و پیش از این هم چند بار به این محدوده رسیده بود احتمالا بعد از مجمع عمومی با افزایش عرضه مواجه شود.

پتروشیمی پردیس با سال مالی منتهی به شهریور، ۴.۳ هزار میلیارد تومان در آذر فروش داشت که ۶۰ درصد نسبت به فروش ۲.۷ هزار میلیارد تومانی آبان افزایش فروش داشته است. شرکت در آبان ۲۸۲ هزار تن اوره فروخته بود که با ۲۰ درصد افزایش به ۳۳۷ هزار تن در آذر رسیده از طرف دیگر تولید اوره شرکت ۲۵ درصد افت داشته و از ۲۸۰ هزار تن به ۲۱۰ هزار تن رسیده است.

شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون ۹.۴ همت فروش داشته که بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به فروش ۴.۷ همت در دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است. تولید شرکت ۹ درصد افت کرده و به ۷۷۳ هزار تن رسیده است. فروش شرکت نیز با ۱۱ درصد افت به ۸۶۰ هزار تن رسیده است.

نماد خراسان در سه ماهه گذشته با رشدی ۳۵ درصدی جزو نمادهایی بوده که در بازار نوسانی همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و با توجه به اینکه در یک ساله هم بیش از ۷۰ درصد بازدهی داشته جزو بهترین نمادهای بورسی ایران بوده است

نماد خراسان
شرکت پتروشیمی خراسان با نماد خراسان در سه ماهه گذشته با رشدی ۳۵ درصدی جزو نمادهایی بوده که در بازار نوسانی همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و با توجه به اینکه در یک ساله هم بیش از ۷۰ درصد بازدهی داشته جزو بهترین نمادهای بورسی ایران بوده است، همچنین از آنجایی که فروش شرکت در آذر ماه حدود ۱۰۳۴.۲ میلیارد تومان بوده که نسبت به آبان ۱۲۷ درصد رشد داشته رکورد این شرکت محسوب می شود.

مقدار تولید اوره و فروش صادراتی آن در آذر به ترتیب برابر با ۵۱، ۳۴۸ و ۳۳، ۴۴۵ تن بوده که مقدار تولید بدون تغییر و مقدار فروش ۱۴۴ درصد نسبت به آبان ماه افزایش داشته و از آنجایی که نرخ فروش اوره صادراتی در آذر ماه به طور میانگین حدود ۱۷.۳ میلیون تومان بوده حدود ۷۱ درصد نسبت به آبان ماه رشد داشته است. مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به رقمی بالغ بر ۴۰۹۰.۵ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۱۶۷ درصد درصد رشد را نشان می دهد.

نماد کرماشا در سه ماهه اخیر رشدی ۱۴ درصدی در ارزش سهام داشته و در یک ساله هم ۳۵ درصد رشد بازدهی داشته است که تقریبا هم پای سایر رقبای خود رشد کرده و این مساله ناشی از این بوده که فروش شرکت رشد قابل توجهی داشته است

کرماشا
شرکت پتروشیمی کرمانشاه با نماد کرماشا در سه ماهه اخیر رشدی ۱۴ درصدی در ارزش سهام داشته و در یک ساله هم ۳۵ درصد رشد بازدهی داشته است که تقریبا هم پای سایر رقبای خود رشد کرده است و این مساله ناشی از این بوده که در آذر ماه به فروش ۳۶۷ میلیارد تومانی دست یافته که این عدد در ماه گذشته ۲۴۸ میلیارد تومان و به طور میانگین در ۸ ماه گذشته ۳۳۲ میلیارد تومان بوده، همچنین مقدار فروش کل محصولات در آذر ماه ۳۳ هزار تن گزارش شده که این عدد برای ماه گذشته ۲۵.۵ هزار تن بوده و این به معنی ادامه سودسازی کرماشا در ماه های اخیر بوده است.

در حال حاضر نرخ فروش اوره کشاورزی در این ماه برابر با ۹ میلیون تومان به ازای هر تن بوده که نسبت به ماه گذشته تغییری جزئی داشته و فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به ۳۰۲۵ میلیارد تومان رسیده که  در دوره مشابه سال قبل ۱۶۷۹ میلیارد تومان بوده است.

نماد شیراز که در سه ماهه افتی ۱۱ درصدی و در یک ساله رشدی ۳۷ درصدی داشته بیشتر از هم گروهی های خودش افت داشته، این در حالی است که فروش شرکت در آذر ماه حدود ۱۳۴۳.۲ میلیارد تومان بوده که نسبت به آبان ۲۲ درصد رشد داشته است

شیراز
شرکت پتروشیمی شیراز با نماد شیراز که در سه ماهه افتی ۱۱ درصدی و در یک ساله رشدی ۳۷ درصدی داشته بیشتر از هم گروهی های خودش افت داشته، این در حالی است که فروش شرکت در آذر ماه حدود ۱۳۴۳.۲ میلیارد تومان بوده که نسبت به آبان ۲۲ درصد رشد داشته و مقدار تولید اوره و فروش صادراتی آن در آذر به ترتیب برابر با ۱۴۴، ۹۵۱ و ۴۵، ۷۸۰ تن بوده که مقدار تولید حدود ۴۳ درصد رشد داشته اما مقدار فروش ۱۵ درصد نسبت به آبان ماه کاهش داشته است.

همچنین نرخ فروش اوره صادراتی در آذر ماه حدود ۱۲.۱میلیون تومان بوده که حدود ۱۴ درصد نسبت به آبان ماه کاهش داشته و مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تا کنون به رقمی بالغ بر ۸۸۰۵.۶ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۷۵  درصد رشد را نشان می دهد.

کد خبر: ۱۲۶٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha