۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
 سود انحصاری بانکها از کنار خلق پول
عضو شورای فقهی بورس مطرح کرد

سود انحصاری بانکها از کنار خلق پول

در اینکه خلق پول باید متناسب با نیاز و فعالیت های واقعی اقتصادی کشور باشد بحثی نیست اما بحث این است که چرا بانکها پول را خلق می کنند و از کنار آن سود انحصاری کسب می کنند!؟

به گزارش بازار، حجت الاسلام علی معصومی نیا، عضو شورای فقهی بورس و استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت هفته بانکداری بدون ربا گفت: تا زمانی که یک اراده جدی در مقامات بالای کشور برای اصلاح نظام بانکی شکل نگیرد مشکلات این شبکه هم پابرجاست.

وی اصلاح اقتصاد کشور را منوط به اصلاح ساختار نظام بانکی دانست و افزود: سیستم و ساختار بانکها مبتنی بر نرخ بهره و ربوی است.

عضو شورای فقهی بورس تأکید کرد: تا زمانی که ساختار و سیستم تغییر اساسی نکند نظام بانکداری هم متحول نخواهد شد.

حجت الاسلام معصومی نیا تصریح کرد: تصور خیلی از مردم این است که بانکها فقط پول ها را می گیرند و تسهیلات می دهند درصورتیکه اشتباه بودن این تصور به اثبات رسیده است؛ امروزه بانک، پولی را به تسهیلات گیرنده می دهد که خودش خلق کرده باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در رادیو گفت وگو، طراحی یک سیستم و ساختار جامع را برای انتقال پول سپرده گذاران به حوزه تولید ضروری برشمرد و گفت: سیستم بانکی ما مبتنی بر خلق پول است و برای این منظور طراحی نشده است.

وی درمورد اینکه گفته می شود خلق پول از سپرده اشکالی ندارد اظهارکرد: در اینکه خلق پول باید متناسب با نیاز و فعالیت های واقعی اقتصادی کشور باشد بحثی نیست اما بحث این است که چرا بانکها پول را خلق می کنند و از کنار آن سود انحصاری کسب می کنند!؟

در ادامه، مجید حیدری کارشناس پولی و بانکی گفت: «قانون بانکداری بدون ربا» مصوب سال ۶۲ به صورت کلی مسئله خاصی ندارد و فقط باید اصلاح شود.
وی با تأکید بر لزوم به روزرسانی قانون بانکداری بدون ربا بر اساس اقتضائات روز گفت: با توجه به پیشرفت فناوری و تکنولوژی ها، بانکداری بدون ربا باید در بستر شبکه های اجتماعی نیز انجام شود.

حیدری دو موضوع بدهی بانکها به بانک مرکزی و نبود یک بازار نقدینگی فعالِ بین بانکی را از جمله چالش ها در این حوزه برشمرد و اظهارکرد: تأمین ابزارهای جدید و سیاست های پولی لازم بر اساس بانکداری بدون ربا در شرایط فعلی کاملاً ضروری است.

کارشناس پولی و بانکی عملکرد بانکها از نظر تأمین نقدینگی و تجهیز منابع مالی در اجرای بانکداری اسلامی را تا حدودی موفق ارزیابی کرد و گفت: بانکها به عنوان مجری سیاست های کلی بانک مرکزی به وظایف خود عمل کرده و از نظر تخصیص منابع تا جایی که در اختیار بانکها بوده بسیار موفق کرده اند.

وی با تصریح بر اینکه شعب بانکی تمایلی به دریافت جرایم تأخیر در پرداخت معوقات ندارند گفت: بانک صرفاً یک واسط مالی و متعلق به مردم است اما در شرایطی که ریسک تولید و سرمایه گذاری بالاست به دنبال فعالیت گذاری در مواردی است که امنیت منابع مردم تأمین شود.

حیدری در رادیو گفت وگو اظهارکرد: از آنجایی که بانکداری بدون ربا با بانکداری مبتنی بر بهره تفاوت ماهیتی دارد لذا اگر بانکداری بدون ربا را در ساختار ربوی ایجاد کنیم طبیعتاً تعارضاتی ایجاد می شود و قابل اجرا هم نیست.

کد خبر: ۱۰۵٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha