۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
وزرای رئیسی در یک کلاس فکری از نظر اقتصادی نیستند| حقوقی‌ها چگونه شاخص کل را رشد دادند؟
مدیر عامل کارگزاری امین سهم در گفتگو با بازار:

وزرای رئیسی در یک کلاس فکری از نظر اقتصادی نیستند| حقوقی‌ها چگونه شاخص کل را رشد دادند؟

سیدی مدیر عامل کارگزاری امین سهم می‌گوید: وزرای پیشنهادی آقای رئیسی در یک کلاس فکری از نظر اقتصادی نیستند و لازم است که یک مبنا را همگی قبول داشته باشند.

بازار؛ گروه بورس: روز شنبه ۲۴ مرداد ماه، آقای رئیسی اسامی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس اعلام کرد و قرار است که  تا ۳۰ مرداد ماه نمایندگان مجلس نظر خود را در خصوص این اشخاص بدهند. با توجه به سابقه این افراد گفته می‌شود که وزرایی که به گونه‌ای با اقتصاد ارتباط دارند مثل وزیر پیشنهاد اقتصاد، رفاه، صنعت، نفت و غیره از نظر تئوری در یک کلاس فکری نیستند که امیر سیدی مدیر عامل کارگزاری امین سهم در گفتگوی که با بازار داشت با اشاره به همین موضوع، وجود یک استراتژی واحد در دولت سیزدهم را الزام می‌داند.

شاید نتوان گفت که از نظر اقتصادی این وزرا باهم دیگر در یک کلاس فکری باشند و به نظر بنده مهم است که دولت یک استراتژی و سیاست واحدی داشته باشد که تمام افراد از آن  تبعیت کنند که قابل پیشبینی باشد

او این مشکل را مربوط به این دولت نمی‌داند و نداشتن یک مبنای واحد در دولت‌های قبلی را جزو مشکلات اساسی در بعد اقتصادی کشور می‌داند. برخی از کارشناسان هم در واکنش به لیست منتشر شده وزرای پیشنهادی، وجود یک تفکر واحد از نظر اقتصادی در دولت پیشنهاد دادند.

این که چه میزان بازار سرمایه به لیست ارائه شده واکنش نشان داده برخی از کارشناسان آن را بی تاثیر می‌دانند و بازار را متاثر حرکت حقوقی‌ها عنوان کردند. شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته پایانی مرداد توانست به ۱میلیون ۵۰۰ هزار واحد برسد عددی که گفته می‌شود بعد از شکست آن شاخص می‌تواند به راحتی ۱میلیون ۷۰۰ هزار واحد را ببیند، اما این تنها یک تحلیل بر مبنای یکسری از احتمالات است.

احسان خاندوزی، گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد دولت جدید با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نظر خود در مورد بورس را اعلام کرد. او در این توئیت نوشته است: "ارتقای جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی و تامین مالی تولید یک انتخاب تشریفاتی نیست، یک الزام است و مقامات دولت نباید موجب تزریق بی اعتمادی باشند. " او پیشتر نیز در خصوص بازار سرمایه اظهار نظر متعدد داشته و از این بازار به عنوان یک عامل در رشد اقتصادی یاد کرده است.  

*شاخص کل بورس تهران حدود دو ماه است که به صورت صعودی در حال رشد است و دلایل متعدد مثل بازی حقوقی‌های بزرگ برای این رشد مطرح است، تحلیل شما در خصوص روند صعودی بازار چیست؟
ماهیت بازار در حال رشد و ریزش است که در حقیقت کار کرد اصلی بازار یعنی نقدشونگی را فراهم می‌کند. عواملی در بازار است که یک زمانی باعث رشد و یک زمانی باعث سقوط  بازار می‌شود به عنوان مثال زمانی  که هیجان بازار بالا می رود، سقوط و صعودها زیاد می‌شود و زمانی هم مثل الان هست که هیجان کمتر است و بازار رشد الاکلنگی دارد یعنی یک روز تعدادی از صنایع مثبت است و روز دیگر تعدادی  دیگر مثبت می‌شوند.

به هر حال ما سال گذشته رشد بالای داشتیم که منجر  به یک اصلاح سنگین شد و تورم و مواردی که منجر به ادامه داشتن تورم در اقتصاد داشتیم به طور مثال کسری بودجه هنوز هم وجود دارد، این عامل یعنی تورم باعث شد که شرکت‌ها سود اوری داشته باشند، بنابراین گزارشات آن‌ها مطلوب شده است؛ باید توجه داشته باشید بعد از آن اصلاح سنگینی که در بازار داشتیم انتظار یک برگشتی هم به سمت بالا داشته باشیم و رشد شاخص  هم در همین راستا است که به نظر من ماهیت آن الاکلنگی می‌باشد.

به هر حال تلاطم‌هایی که در  بازار سرمایه وجود دارد، شامل ذی نفع‌ها و بازیگران متعددی می‌شود که روش‌های مختلفی دارند، به عنوان نمونه یکی از این روش‌ها جمع کردن سهم است

*آیا این بازی الاکلنگی در بازار به صورت هماهنگ شده صورت می‌گیرد؟
قطعا بازار به قول معرف ضد و خورد افکار و تفکرات مختلف است که در آن یک عده می‌خردند و یک عده می‌فروشند و تعدادی هم برنامه دیگری دارند بنابراین می‌توان گفت، کسانی که در بازار سرمایه، سهام دارند، همیشه تمایل دارند که سهمشان در بورس رشد کند، اما در بسیاری از موارد هم موفق نمی‌شوند، به عنوان مثال سال گذشته که بازار در حال ریزش بود، همین حقوقی‌های سهام‌های بزرگ تلاش کردند اما موفق نمی‌شدند چرا که اندازه بازار آنقدر بزرگ است که با یکسری بازیگر این کار را نمی‌شد انجام داد؛ اما زمانی که عوامل دست به دست هم می‌دهند، برآیند نیروهای که ممکن است به سمت رشد باشد می‌تواند یک بخش از بازار را به این سمت ببرند.

*منظورتان از برآیند نیروها چیست؟
 یعنی در حال حاضر در بازار، نیروهای که به دنبال رشد هستند نسبت به نیروهای کاهشی  غلبه کرده است.

*چقدر موافق این تحلیل هستید که برخی از فعالین بازار سرمایه مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه سهامداران بزرگ به دنبال جمع کردن سهم از دست سهامداران خرد هستند تا در آینده نزدیک بتوانند به وسیله ان با سهم بازی کنند؟
به هر حال تلاطم‌هایی که در  بازار سرمایه وجود دارد، شامل ذی نفع‌ها و بازیگران متعددی می‌شود که روش‌های مختلفی دارند، به عنوان نمونه یکی از این روش‌ها جمع کردن سهم است. همیشه یکسری هستند که به دنبال جمع آوری سهم و یا باز توزیع سهم هستند؛ روش جمع آوری زمانی است که سهم‌ها خیلی ریزش می‌کنند و این افراد با تحلیلی که از آینده سهم دارند شروع به جمع کردن سهم می‌کنند. در فاز باز توزیع  وقتی سهم رشد زیادی می‌کند ممکن است یک نفر سهامی که در قیمت پایین خریده است را بفروشد؛ روش‌ها و استراتژی‌های دیگری هم در بازار وجود دارد که سهامداران برای کسب سود انجام می‌دهند، بنابراین بازار برآیند افرادی است که خرید و فروش می‌کنند در نتیجه هر کدام از سهامداران  می‌توانند دلیل و سناریوی خود را داشته باشند.

*با توجه به مشخص شدن وزرای پیشنهادی آقای رئیسی به نظر شما وجود چنین کابینه‌ای می‌تواند نوید یک سیاست خاص پولی و مالی برای بازار سرمایه باشد؟
باید منتظر بمانیم که رویکرد کابینه مشخص شود اما امیدوارم که یک مبنا در کابینه وجود داشته باشد و حرف نهایی را یک نهاد یا شخص بزند. مشکلی که ما در دولت‌های قبل هم داشتیم این بود که افرادی می‌آمدند که از نوع تفکرات اقتصادی مختلفی برخوردار بودند بنابراین تئوری که داشتند با عملشان به تناقض می‌خورد. مثلا موضوع قیمت گذاری که همیشه در تقابل بازار بود، در بسیاری از مواقع خواستند با روش قیمت گذاری، قیمت‌ها را کنترل کنند اما موفق نشدند ولی ضرباتشان را هم به اقتصاد زدند.

در دولت آقای رئیسی، هنوز نمی‌دانم که فرد یا گروه تعیین کنننده چه کسی یا کسانی هستند و بر اساس چه تئوری عمل می‌کنند. شاید نتوان گفت که از نظر اقتصادی این وزرا باهم دیگر در یک کلاس فکری باشند و به نظر بنده مهم است که دولت یک استراتژی و سیاست واحدی داشته باشد که تمام افراد از آن  تبعیت کند که قابل پیشبینی باشد.

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در حال حاضر بورس است، حتی اگر کسانی که دنبال  سفته بازی هستند بازار بورس بهترین مکان است چرا که در این بازار کالاهای که مردم استفاده می کنند معامله نمی شود و همیشه خوب است. در همه جای دنیا مردم را به سمت این بازار هدایت می‌کنند، چرا که پول‌های در دست مردم دیگر به سمت بازارهای موازی مثل مسکن، خودرو و غیره نمی‌رود که نتیجه آن فشار به اقشار مختلف جامعه است.

کد خبر: ۱۰۳٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha