۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
 تقویت «اقتصاد دریا محور» ضرورتی راهبردی برای دولت سیزدهم
گزارش بازار از بوشهر؛

تقویت «اقتصاد دریا محور» ضرورتی راهبردی برای دولت سیزدهم

بوشهر- تقویت «اقتصاد دریا محور» در کنار سایر مطالبات مردم، یکی از ضرورت‌های راهبردی در بوشهر به شمار می‌رود که می‌تواند علاوه بر کمک به رفع بیکاری در اقتصاد این استان هم نقشی پررنگ ایفا کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به زودی کار خود را آغاز می‌کند و مردم و مسئولان استان‌های مختلف کشور، توقعاتی از دولت جدید دارند و امیدوارند دولت جدید ضمن پایبندی به شعارهایش در مورد محرومیت‌زدایی و مبارزه با فساد، در زمینه معیشت مردم و رفع مشکلات اقتصادی و مقابله با گرانی نیز گام بردارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، توقعات خود از دولت آینده به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی را بیان کرده‌اند.

لزوم مقابله با فقر و فساد و تبعیض/ اشتغال پایدار جوانان
آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با تقدیر از مشارکت مردم در انتخابات اظهار داشت: مردم همواره در میدان حاضر بوده‌اند و هر وقت به حضور مردم نیاز بوده شاهد لبیک‌گویی مردم مومن و انقلابی بوده‌ایم.

وی یادآور شد: آیت‌الله رئیسی از چهره‌های موجه نظام جمهوری اسلامی هستند که کارنامه پرباری دارند و و انتظار می‌رود با روی کار آمدن دولت جدید شاهد تغییرات وضعیت معیشتی باشیم.

صفایی بوشهری اظهار کرد: با توجه به نقش ویژه استان بوشهر در توسعه و پیشرفت کشور از دولت جدید انتظار داریم در ارتباط با وضعیت توسعه و پیشرفت استان بوشهر اهتمام جدی داشته باشند.

از دولت جدید انتظار داریم در راستای توجه ویژه به نخبگان استان بوشهر و به‌کار گیری آنان در عرصه مدیریت استانی و رفع محرومیت زدایی به طور جدی اهتمام ورزند

وی بیان کرد: از دولت جدید انتظار داریم در زمینه پیشرفت‌های طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان بوشهر تلاش جدی داشته باشند و در بحث اشتغال و رفع بیکاری و مرتفع کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز اهتمام ورزند.

امام جمعه بوشهر ابراز داشت: از دولت جدید انتظار داریم در راستای توجه ویژه به نخبگان استان بوشهر و به‌کار گیری آنان در عرصه مدیریت استانی و رفع محرومیت زدایی به طور جدی همت کند.

صفایی بوشهری اضافه کرد: از آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب می‌خواهیم درباره برطرف کردن مشکلات اقتصادی و همچنین مقابله با فقر و فساد و تبعیض و گسترش عدالت خواهی اهتمام ورزد.

وی افزود: از دولت جدید انتظار داریم در زمینه ایجاد اشتغال پایدار، توسعه و پیشرفت ایران اسلامی با برنامه‌ریزی دانش بنیان و مدیریت جهادی، تلاشی کارآمد داشته باشد و استان ولایت‌مدار بوشهر را به طور ویژه مورد توجه قرار دهد تا مردم تغییر را احساس کنند.

بیکاری در بوشهر ریشه‌کن شود
نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار بازار گفت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه اقتصادی و انرژی است و از دولت جدید انتظار داریم به استان بوشهر نگاه خاصی داشته باشد.

عبدالکریم جمیری افزود: با وجود صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی در این استان، وجود بیکاران در استان غیر قابل پذیرش است و از دولت سیزدهم می‌خواهیم از ظرفیت‌های استان در راستای بهبود وضعیت مردم استفاده کنند.

وی بیان کرد: استان بوشهر در تولید برق نقش مهمی دارد و اگر نیمی از برق تولیدی استان را به بوشهر بدهیم، هیچ وقت خاموشی نخواهیم داشت و از مسئولان انتظار داریم به این مسائل نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: بدون تردید این استان با وجود تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد در سال‌های اخیر مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته است و امیدوارم با حضور رئیس جمهور انقلابی و تشکیل دولت مردمی آیت‌الله رئیسی در شرایط جدید مدیریتی ایران به طور ویژه به استان بوشهر توجه شود.

توجه به معیشت افراد بی‌بضاعت/ نگاه به توان داخل

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: استان بوشهر و شهرستان دشتستان دارای ظرفیت فوق‌العاده در حوزه اقتصادی است و این حجم از محرومیت، زیبنده این استان و این شهرستان نیست.

ابراهیم رضایی افزود: دولت جدید باید نگاه خاصی به ویژه در زمینه معیشت مردم در مناطق محروم داشته باشد و به گونه‌ای عمل کند که شاهد ریشه‌کن شدن فقر در جامعه باشیم.

وی یادآور شد: نخستین وظیفه دولت جدید و همچنین منتخبان شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، این است که بتوانند به ندای تغییر مردم لبیک بگویند، چرا که در شرایط کنونی، امیدآفرینی در جامعه و امیدوار کردن مردم در تمام زمینه‌ها در واقع مهم‌ترین جهاد است.

مردم هر روز که برای خرید به بازار می‌روند با افزایش قیمت مواجه می‌شوند و دولت جدید باید با گرانی و تورم افسارگسیخته مقابله کند

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی به شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده و بهبود وضعیت تولید منجر به ایجاد اشتغال پایدار و پویایی اقتصادی و بهبود وضعیت بازار می‌شود.

رضایی گفت: مردم هر روز که برای خرید به بازار می‌روند با افزایش قیمت مواجه می‌شوند و دولت جدید باید با گرانی و تورم افسار گسیخته مقابله کند.

وی اضافه کرد: دولت آیت‌الله رئیسی با رویکردی جدید بر سر کار خواهد آمد که نگاهش به توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های بومی برای بی اثر کردن تحریم‌ها است و باید با استفاده از توان و ظرفیت متخصصان داخلی برای توسعه و پیشرفت گام بردارد.

نگاه دولت جدید نباید به خارج از مرزها باشد
نماینده مردم شهرستان‌های کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار داشت: دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی برای توسعه و پیشرفت کشور در تمام زمینه‌ها برنامه خواهد داشت و به ویژه در حوزه اقتصادی شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

حجت‌الاسلام موسی احمدی افزود: نگاه دولت جدید نباید به خارج از مرزها باشد و باید از توان متخصصان داخلی استفاده کنیم تا بتوانیم به موفقیت برسیم.

وی یادآور شد: دولت آیت‌الله رئیسی در راستای فساد ستیزی و مقابله با رانت و سوِء استفاده از بیت‌المال باید به طور ویژه اقدام کند تا کشور در مسیر و ریل خودش قرار گیرد.

نماینده شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر بیان کرد: حضور افراد اخلاق محور، آرمان گرا، پاکدست و ارزش محور در دولت جدید از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و باید شایسته‌سالاری حاکم شود و حق کسی ضایع نشود.

صادرات محصولات کشاورزی استان بوشهر
احمدی به ظرفیت‌های کشاورزی به ویژه گوجه‌فرنگی در جنوب استان اشاره کرد و ابراز داشت: استان بوشهر و به ویژه شهرستان دیر قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور است و باید برای صادرات این محصول و خرید تضمینی از کشاورزان در دولت جدید برنامه‌ریزی شود که گامی در تثبیت اشتغال در جنوب استان بوشهر است.

وی تاکید کرد: استان بوشهر قطب بزرگ انرژی در کشور است و نباید حتی یک نفر بیکار داشته باشد و از دولت جدید انتظار داریم در زمینه اجرای مصوبه اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی در پارس جنوبی اهتمام ورزند تا حق این جوانان ضایع نشود.

احمدی گفت: استان بوشهر در اقتصاد دریایی نیز جایگاه خاصی دارد که انتظار داریم همانگونه که آیت‌الله رئیسی در ایام انتخابات به این مساله اشاره کردند، در دولت جدید نیز به این مساله به خوبی پرداخته شود.

سخنان رئیس جمهور منتخب در حوزه اقتصاد استان بوشهر
رئیس جمهور منتخب نیز در گفت‌وگوی مستقیم با مردم استان بوشهر در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم ساماندهی ته‌لنجی گفت: فعال‌سازی اقتصاد دریامحور در بوشهر از اساسی‌ترین برنامه‌های ما است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم استان بوشهر به ظرفیت‌های پارس جنوبی اشاره کرد و اظهار داشت: استان بوشهر با دارا بودن پارس جنوبی و تولیدات ارزشمند نفت و گاز، جایگاه ارزشمندی در حوزه انرژی خاورمیانه دارد و در واقع تمدنی بزرگ در عسلویه شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه بوشهر پایتخت انرژی ایران اسلامی است افزود: بوشهر با دارا بودن نیروگاه اتمی و پارس جنوبی و پایانه بزرگ صادرات نفتی در واقع پایتخت انرژی ایران اسلامی به شمار می‌رود.

خرید تضمینی خرمای بوشهر
رئیسی با اشاره به حجم بالای تولید خرمای بوشهر نیز گفت: بوشهر از تولیدکنندگان بزرگ خرما در کشور است و باید برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی استان بوشهر تلاش بیشتری شود و ما برای این مهم نیز برنامه داریم.

بیش از ۳ هزار کیلومتر با دریا ارتباط داریم؛ اقتصاد دریا را برای رفع اشتغال باید فعال‌ کنیم؛ البته کارهایی شروع شده و بسیاری از اقدامات نیز جایش خالی است که باید انجام شود

وی تصریح کرد: در این استان با وجود امکانات در دریا و صنایع مستقر و وجود پتروشیمی و صنعت نفت و گاز چرا افراد بیکار داشته باشید و چرا مشکل معیشتی داشته باشید.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه از اقتصاد دریا باید بهره ببریم ابراز داشت: از اشتغال دریایی باید استفاده کنیم و بوشهر نباید بیکار و فقیر داشته باشد.

رئیس جمهور منتخب گفت: اقتصاد دریا محور باید فعال‌سازی شود و مسئولان ارشد استان در این زمینه باید اهتمام ورزند.

وی افزود: بیش از ۳ هزار کیلومتر با دریا ارتباط داریم؛ اقتصاد دریا را برای رفع اشتغال باید فعال‌ کنیم؛ البته کارهایی شروع شده و بسیاری از اقدامات نیز جایش خالی است که باید انجام شود.

نقش ترانزیتی استان بوشهر با کشورهای خلیج فارس و آسیای مرکزی می‌تواند تحولی اساسی در اقتصاد و تجارت مردم استان ایجاد و معیشت را دگرگون کند

وی به عدالت در درمان اشاره کرد و گفت: مساله مهم مردم استان بوشهر، مساله دسترسی به درمان به‌روز و دسترسی به پزشکان متخصص است.

رئیسی با بیان اینکه توزیع پزشک متخصص باید عادلانه باشد یادآور شد: در حوزه درمان، توزیع امکانات و تجهیزات و حتی توزیع متخصص باید عادلانه باشد.

وی گفت: در حوزه شیلات و کشاورزی در استان باید کار شود و زنجیره ارزش افزوده ایجاد شود تا معیشت مردم تامین شود.

رئیسی بیان کرد: نقش ترانزیتی استان بوشهر با کشورهای خلیج فارس و آسیای مرکزی می‌تواند تحولی اساسی در اقتصاد و تجارت مردم استان ایجاد و معیشت را دگرگون کند.

وی افزود: لازم است از کارگران و مهندسان عسلویه بخاطر اینکه در گرمای بوشهر تولید ثروت و تولید قدرت اقتصادی می‌کنند تقدیر کنیم.

ایران قوی بدون اقتصاد قوی شکل نمی‌گیرد
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه ایران قوی بدون اقتصاد قوی شکل نمی‌گیرد گفت: استان بوشهر یک استان مولد است و نباید فقیر و بیکار داشته باشد.

رئیسی به مساله ته‌لنجی اشاره کرد و افزود: با مساله کالای قاچاق سازمان یافته باید برخورد شود و کسانی که قاچاق سازمان یافته می‌کنند، بوشهری نیستند و ته‌لنجی ربطی به قاچاق ندارد.

وی با تاکید بر اینکه قاچاق سازمان یافته موجب اختلال در تولید می‌شود، بیان کرد: ته‌لنجی باید ساماندهی شود و مشکلی با آن نداریم و در مبارزه با قاچاق، مصمم هستیم.

منتظر می‌مانیم تا دولت سیزدهم آغاز به کار کند و پس از انتخاب وزرا و کسب رای اعتماد از مجلس و انتخاب مدیران ارشد استان‌ها، شاهد تغییرات وضعیت معیشتی مردم و ثبات بازار و تثبیت قیمت‌ها باشیم.

استان بوشهر با توجه به موقعیت استراتژیک در حوزه انرژی و همچنین اقتصاد دریایی، نیازمند توجه بیشتری از سوی دولت‌مردان است.

کد خبر: ۹۵٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha