۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
اگر مردم مراعات کنند، خاموشی نداریم
وزیر نیرو:

اگر مردم مراعات کنند، خاموشی نداریم

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: حل مشکل خاموشی‌ها حاکی از همکاری مردم است و تا زمانی که مردم در مصرف صرفه جویی کنند، خاموشی نخواهیم داشت.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان پس از جلسه مشترک کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: مصرف کشور در زمان اوج بار, ۳۸ هزار مگاوات است، در حالی که ظرفیت نیروگاه‌های ما ۸۳ هزار مگاوات است، تفاوت این دو عدد حاکی از آن است که معدودیتی در تولید آن نداریم.

وی با بیان این که دلیل اصلی خاموشی‌های اخیر، تأمین نشدن سوخت نیروگاه‌ها بود، گفت: مشکلی که پیش آمد حاکی از این بود که تولید سوخت برای نیروگاه‌ها در بعضی از اوقات به شکل کامل صورت نگرفت و سردی هوا باعث مصرف بالای گاز خانگی شد و این مسئله موجب تأمین نشدن سوخت نیروگاه‌ها شد.

وزیر نیرو افزود: البته وقتی این مسائل با مردم مطرح شد، از آنجاکه مردم آگاهی و اعتماد دارند، همه مراعات می‌کنند و نتیجه‌اش این می‌شود که زمستان سرد هم مثل تابستان گرم با کمک هم پشت سر می‌گذاریم.

 اردکانیان گفت: اگر مردم در مصرف مراعات کنند، هم آسایش و امنیت خاطر مردم فراهم می‌شود، هم تولید کشور با اخلال و وقفه مواجه نخواهد شد.

وی با بیان این که هواشناسی روزهای سرد و برودت بیشتر هوا را پیش بینی کرده است، افزود: در چنین شرایطی تاکیدمان این است که هموطنان عزیز به این مسئله توجه داشته باشند.

اردکانیان گفت: وضعیت تولید برق ما به گونه‌ای است که اگر مردم در مصرف مراقبت بیشتری داشته باشند که کماکان دارند، ان شاءالله با مشکل مواجه نخواهیم شد.

وزیر نیرو در واکنش به انتشار برخی اخبار که خاموشی‌های اخیر را به مصرف برق در مزارع رمز ارزها مرتبط می‌داند، گفت: مصرف برق در اوج بار ۳۸ هزار مگاوات است، در حالی که کل مصرف رمز ارزها ۳۰۰ هزار مگاوات است، بنابراین یک محاسبه ساده ریاضی می‌گوید، این چه کسری از آن عدد بزرگ است و چگونه این مصرف می‌تواند موجب خاموشی‌های اخیر شود.

اردکانیان افزود: باید حواسمان باشد جریانی که در چند سال اخیر از هیچ موضوعی که زمینه التهاب آفرینی داشته باشد نگذشته و دست برنداشته، وقتی اخلالی در آب، برق، گاز و سایر خدمات پیش می‌آید به راحتی از آن نمی‌گذرد و آن را به بهانه‌ای برای التهاب آفرینی تبدیل می‌کند.

وی رسانه‌ها و دستگاه‌های ارتباط‌جمعی را به هوشمندی بیشتر در مواجهه با این گونه التهاب آفرینی‌ها دعوت کرد و گفت: انتظار ما این است که اکنون که توجه مردم به موضوع صرفه جویی انرژی جلب شده رسانه‌ها مردم را به بهینه مصرف کردن سوق دهند.

وزیر نیرو با بیان این که وقتی هشت برابر همه گازی که برای تولید برق تمامی مصارف از خانگی و تجاری و عمومی گرفته تا صنعتی و کشاورزی در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود در بخش خانگی مصرف می‌شود، افزود: بدون‌شک این مصرف بهینه نیست و حالا که به دلیل اتفاقات و خاموشی‌های اخیر توجه مردم به موضوع مصرف حامل‌های انرژی جلب شده باید از این فرصت استفاده کنیم و حرکتی در جهت اصلاح مصرف انجام دهیم تا آینده خودمان و فرزندانمان را تأمین کنیم.

اردکانیان با طرح این سوال که آیا دنبال کردن این کار ضروری‌تر است، یا دنبال کردن آن چیزی که بعضی‌ها در بعضی سایت‌ها به شکل‌های خاص مطرح می‌کنند، گفت: من نمی‌گویم ما شفاف سازی نکنیم بلکه باید قدر فرصت‌های معدودی که برای اصلاح مصرف در اختیارمان است را بدانیم و از این ایام که سردی هوا توجه مردم را به مصرف انرژی سوق داده استفاده کنیم.

وی با هشدار درباره این که اگر روند فعلی مصرف را همچنان ادامه دهیم به زودی وارد کننده گاز خواهیم شد، افزود: ممکن است پرداختن به مطلبی مثل موضوع رمز ارزها جذابیتی داشته باشد و جلب توجه کند و بتوان تیتر درشتی از آن استخراج کرد، اما فردا باید جوابگوی فرصتی باشیم که امروز برای اصلاح مصرف در اختیارمان بود و از آن استفاده نکردیم.

وزیر نیرو در پایان تاکید کرد: ما رسانه‌ها را همکار خود می‌دانیم و در موضوع اصلاح مصرف نه تنها رسانه‌ها یک پل بلکه عامل اصلی و تعیین کننده هستند و امیدوارم این رسانه‌ها همچنان به وظایف خود عمل کنند.

کد خبر: ۶۸٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha