۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
افزایش بهای نفت در بازار نیویورک
در پایان معاملات روز گذشته رقم خورد

افزایش بهای نفت در بازار نیویورک

اقدام عربستان سعودی در کاهش عرضه نفت خام و تحولات آمریکا از دلایل اصلی افزایش قیمت نفت اعلام شده است.

به گزارش بازار، بهای ‌نفت در پایان معاملات بازار نیویورک به روند افزایشی خود ادامه داد.  از فوریه سال گذشته تاکنون سابقه نداشته است که بهای نفت در این بازار تا این حد افزایش یافته باشد.

اعلام عربستان سعودی که بعد از آمریکا و روسیه بزرگترین تولید کننده نفت و اولین صادر کننده نفت در جهان است، مبنی بر اینکه به طور داوطلبانه تولید نفت خود را افزایش نخواهد داد بلکه آن را کاهش نیز می‌دهد در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی نقش به سزایی داشته است.

بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود برای تحویل در ماه مارس با یک و ۴۹ صدم درصد افزایش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۵۴ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای این شاخص نفتی در بازار لندن به هر بشکه ۵۴ دلار و ۶۳ سنت نیز رسیده بود که بیشترین قیمت از ۲۶ فوریه سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده است.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) هم که برای ‌قیمت گذاری نفت مصرفی ‌آمریکا، به کار ‌برده می ‌شود برای تحویل در ماه فوریه با یک و ۴۰ صدم درصد افزایش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۵۰ دلار و ۶۳ سنت رسید.

آلبرتو دو کازا کارشناس شرکت بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت اکتیوتریدز ActivTrades در تحلیل اوضاع حاکم بر بازار و سمت و سوی آن می‌گوید: قیمت نفت در بازار جهانی بعد از اعلام نتیجه نشست گروه نفتی اوپک پلاس، اوپک+، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای عضو آن به ویژه روسیه، به طور چشمگیری، افزایش یافت.

این گروه نفتی در پایان دو روز نشست و رایزنی و هم اندیشی‌های خود تصمیم گرفت روند عرضه نفت به بازار جهانی را به طور تدریجی افزایش دهد. در همین نشست به دو کشور قزاقستان و روسیه نیز اجازه داده شد مقدار کمی به تولید خود در فاصله ماه‌های ‌ژانویه تا مارس (سه ‌ماهه نخست) امسال‌ بیفزایند.

طبق توافقی که گروه نفتی اوپک پلاس، در نشست پنجم ژانویه به دست آورد میزان کاهش عرضه نفت از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به هفت میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه در روز در ماه فوریه خواهد رسید. سپس رقم این شاخص در ماه مارس به هفت میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. هر بشکه نفت معادل ۱۵۹ لیتر یا ۴۲ گالن آمریکایی است.

این کارشناس نفتی در ادامه سخنان خود افزود شگفتی اصلی این نشست این بود که عربستان سعودی اعلام کرد به طور داوطلبانه از میزان تولید خود یک میلیون بشکه می‌کاهد.

استفن برناک (Stephen Brennock)، کارشناس مسائل نفتی و بازار انرژی از شرکت کارگزاری "پی ‌وی ام " (‌PVM‌) ‌ ‌که‌ ‌داده ‌های پایه آماری ‌مربوط به ‌بازار ‌نفت و ‌انرژی را ‌ارائه می‌کند، در تحلیل نوسانات امروز بازار نفت می‌گوید: این اقدام عربستان سعودی قبل از هر چیزی نشان دهنده آن است که تقاضا برای نفت در سطح جهان واقعا ضعیف است؛ بنابراین عربستان سعودی با این کار موجب افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شد.

بهای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‌نفت ‌خام سبک ‌برنت دریای شمال و ‌نفت خام سبک و شیرین شاخص ‌نیویورک، تنها در معاملات روز سه شنبه این هفته نزدیک به پنج درصد افزایش یافت.

گزارش این نهاد وابسته به وزارت انرژی آمریکا که آمار و گزارش‌های مربوط به بازار انرژی و نفت آمریکا را منتشر می‌کند، در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر گذار بوده است. بر اساس اعلام آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا میزان نفت خام ذخیره سازی شده این کشور در این هفته هشت میلیون بشکه کاهش یافته است.

کد خبر: ۶۶٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha