۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
آیا بازار نفت کابوس سال ۲۰۲۰ را پشت سر می گذارد؟
اما و اگرهای بازاری که بیشترین آسیب را در سال پاندمی متحمل شد؛

آیا بازار نفت کابوس سال ۲۰۲۰ را پشت سر می گذارد؟

سال ۲۰۲۰ به پایان رسید ولی به نظر نمی رسد چالشهای اقتصادی این سال دست از سر اقتصاد دنیا بردارد. بازار نفت هم در این سال با مشکلات زیادی روبرو شد و حال این سوال وجود دارد که در سال جدید تقاضا و تولید چه تغییری می کند؟

بازار؛ گروه بین الملل: سال ۲۰۲۰ یکی ازبدترین سالهای بازار نفت بود. سالی که تقاضا برای سفر در آن کاهش یافت و به دنبال آن قیمت نفت سقوط کرد. حال که دنیا واکسیناسیون را شروع کرده است این سوال ایجاد می شود که وضعیت سال جدید چگونه خواهد بود؟ آیا می توانیم انتظار احیای تقاضای نفت را داشته باشیم؟

وب سایت اویل پرایس در گزارش اخیر خود  نوشت: «به نظر می رسد تا رسیدن دنیا به وضعیتی که قبل از همه گیری دنیا داشته است حداقل یک سال زمان نیاز باشد. در خوش بینانه ترین حالت در انتهای سال ۲۰۲۱ و در حالت واقع بینانه تر در اواسط سال ۲۰۲۲ ما شاهد بازگشت تقاضای  نفت به وضع قبل از کرونا خواهیم بود.

دانیل یارگین، تحلیل گر بازار نفت در موسسه مطالعاتی ای اچ اس مارکت بر این باور است که تقاضای نفت در سال جاری  مطابق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی تغییر می کند. آژانس در گزارش اخر خود تاکید کرده است با وجود افزایش تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ ولی نمی توان انتظار داشت در این سال شرایط به وضعیت قبل از همه گیری باز گردد.

ترافیک هوایی در سال ۲۰۲۴ به وضع قبل از کرونا باز می گردد
در این گزارش به نقش مهم صنعت حمل و نقل هوایی روی بازار نفت اشاره شده است. بر مبنای این گزارش۸۰ درصد از  رشد تقاضای نفت در سال جدید میلادی به دلیل  افزایش سفرهای هوایی خواهد بود ولی آژانس بین المللی حمل و نقل هوایی پیش بینی کرده است این صنعت در سال ۲۰۲۴ به طور کامل اصلاح شود. یعنی تا آن زمان میزان تقاضای این صنعت برای سوخت که یکی از اصلی ترین فراورده های نفتی است به شرایط قبل از کرونا باز نمی گردد.

در گزارش ماه دسامبر آژانس بین المللی انرژی میزان تقاضای روزانه نفت در دنیا برابر با ۹۵.۸۹ میلیون بشکه پیش بینی شده است که ۴۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی این آژانس در ماه نوامبر است.در ماه نوامبر تقاضای روزانه نفت دنیا در سال جدید میلادی برابر با ۹۶.۳ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده بود.

نقطه اوج تقاضا در سال ۲۰۳۰ اتفاق می افتد
نکته دیگری که در این گزارشها به چشم می خورد تلاش برای یافتن پاسخ این سوال است که چه زمانی دنیا می تواند اوج دیگری در قیمت نفت را تجربه کند. برخی رسیدن به اوج دیگری در قیمت را غیر محتمل می دانند زیرا بر این باور هستند که دنیا به انرژی های پاک روی آورده است و تقاضا برای سوختهای فسیلی کم می شود.این عده ضرورت حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و کاهش سطح آلاینده ها را عاملی برای کمتر شدن میزان تقاضای نفت و فراورده های نفتی قلمداد می کنند و بر این باورند که دنیا اوج  تقاضای نفت را تجربه کرده است. آنها شرایط کنونی بازار نفت را مانند وضعیت بازار زغال سنگ یا چوب در دوره های قبل می دانند.

ولی برخی دیگر این دیدگاه را نمی پذیرند و معتقدند  نفت همچنان اصلی ترین منبع انرژی در دنیا می ماند و رشد جمعیت و تسریع روند صنعتی شدن در کشورهای در حال توسعه دنیا، ما شاهد اوج گیری دوباره تقاضا  و گذشتن آن از نقطه اوج قبلی خواهیم بود. مرکز مطالعاتی ای اچ اس مارکت بر این باور است که در سال ۲۰۳۰ ما شاهد ثبت شدن اوج دیگری در تقاضای نفت در دنیا خواهیم بود.

تولید نفت شیل کم نمی شود
سوال دیگری که در این روزها بارها پرسیده می شود این است که ما در سال جدید شاهد کاهش میزان تولید نفت شیل خواهیم بود یا خیر؟ مرکز مطالعات ای اچ اس مارکت در گزارش اخیر خود به  این سوال پاسخ داده است. بر طبق این گزارش تا انتهای سال ۲۰۲۱ امریکا همچنان به تولید ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز ادامه می دهد.

این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت شیل در دنیا است ولی از ابتدای سال ۲۰۲۲ روند افزایش تولید شیل شروع می شود ولی نکته مهم این است که نرخ رشد تولید کمتر از نرخ رشد آن در دهه دوم قرن بیست و یکم میلادی  خواهد بود.

این کشور در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ توانست سالانه ۱.۵ میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت شیل خود اضافه کند ولی  در سالهای آتی در خوش بینانه ترین حالت تولید نفت شیل امریکا ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز رشد می کند و دلیل آن را می توان تغییر رویکرد دولت و سرمایه گذاری در انرژی های پاک دانست.

 در این گزارش افزایش ۱.۵ میلیون تا ۲ میلیون بشکه ای تولید نفت شیل امریکا در هر سال به عنوان یک عامل مخرب برای بازار نفت دنیا معرفی شده است ولی به این مساله تاکید شد که اگر رشد تولید متناسب با نیاز بازار باشد، دیگرآسیبی به بازار نفت وارد نخواهد شد.

کد خبر: ۶۴٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha