۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
اشتغال ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر در تعهد استان سمنان؛ آمایش سرزمینی اجرایی شود
در سال ۹۸؛

اشتغال ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر در تعهد استان سمنان؛ آمایش سرزمینی اجرایی شود

سمنان - تعهد اشتغال‌زایی استان سمنان در سال جاری ۱۰ هزار و ۶۰۳ نفر از سوی استانداری اعلام و این در حالی است که در آغاز زمستان اشتغال ایجاد شده در استان به شش هزار نفر هم نرسیده بود.

به گزارش خبرنگار بازار، استانداری سمنان میزان تعهد اشتغال استان در سال جاری را ۱۰ هزار و ۶۰۳ نفر اعلام کرده است اما آن‌طور که حشمت‌الله عسگری معاون امور اقتصادی استاندار سمنان می‌گوید در پایان سه‌ماهه سوم سال جاری اشتغال ایجادشده در سطح استان نزدیک به شش هزار مورد است.

این یعنی اشتغال ایجادشده استان سمنان تا ابتدای زمستان حتی به شش هزار نفر نیز نرسیده است، هرچند مسئولان استانداری اذعان دارند که باید تا پایان سال صبر کرد و در این سه ماه زمستان می‌توان به سقف تعهد رسید اما کار بسیار دشوار است.

اشتغال زایی دشوار شده است

اما به‌واقع چرا رسیدن به تعهد اشتغال‌زایی دشوار است، علی‌رضا صالحیان مدرس دانشگاه در رشته اقتصاد به خبرنگار بازار، می‌گوید: بسترهای ایجاد اشتغال‌زایی آن‌چنان‌که بایدوشاید در استان سمنان مهیا نیست و برای همین تعهدات اشتغال‌زایی کمی بلند پروازانه هستند.

صالحیان می‌گوید: هرسال با تلاش مسئولان اشتغال‌زایی در سطح استان سمنان تقریباً به سقف تعهد می‌رسد حتی در برخی دستگاه‌ها مانند کمیته امداد و... از سقف عبور هم می‌کند اما این پایان کار نیست باید گفت رسیدن به تعهد به‌واسطه عدم داشتن زیرساخت‌ها با دشواری صورت می‌گیرد حال‌آنکه آن‌قدر باید در استان کارها درست انجام شود که اصلاً نیازی به تلاش برای اشتغال‌زایی نباشد.

وی می‌افزاید: در هر شهرستان استان بین ۱۰ تا ۱۷ دانشگاه وجود دارد از دانشگاه‌های دولتی، تا فنی و حرفه‌ای و فرهنگیان و علمی کاربردی و ... اما بازار کار اوضاع چندانی ندارد درنتیجه به‌عبارت‌دیگر در سطح استان نزدیک به ۷۰ دانشگاه وجود دارد پس ما ۷۰ بار دانشجو تربیت می‌کنیم یک‌بار نیروی کار! به‌جای اینکه ۷۰ بار نیروی کار تربیت کنیم یک دانشجوی بی‌مهارت.

عدم آمایش سرزمینی

این استاد گفت: از سوی دیگر ما فکر می‌کنیم باید حلقه بین دانشگاه و صنعت شکل گیرد درحالی‌که نمی‌دانیم یک ضلع سومی هم به نام اجتماع وجود دارد باید دید اصلاً اجتماع گنجایش این‌همه دانشگاه و دانشجو دارد؟ اجتماع چطور می‌تواند بستر اقتصاد و تولید را فراهم کند؟ جامعه اصلاً چه دارد؟ چه می‌خواهد ؟ ما مهم‌ترین ضلع یعنی اجتماع را اصلاً حساب نمی‌کنیم مدام می‌خواهیم دانشگاه و صنعت را باهم پیوند دهیم! هم دانشجو را از درس بیندازیم هم نیروی کاری برای صنعت تربیت نمی‌کنیم چراکه زیرساخت اصلاً وجود ندارد چه برسد به اینکه مهیا نباشد.

صالحیان می‌گوید: زیرساخت دیگر اقتصادی و سرمایه است که در استان سمنان به دلایل متعدد با مشکل روبرو است ما حتی در این استان یک مجموعه رایزن سرمایه‌گذاری نداریم که بتواند سرمایه‌ها را جذب و برای هر میزان سرمایه‌ای یک پکیج سرمایه‌گذاری ارائه کند. عمده سرمایه‌گذارانی که امروز در استان فعالیت دارند یا عرق به زادگاهشان داشته‌اند یا سرمایه‌گذاران هیجانی هستند بسیار کم شده که مدیران ما توانسته باشند سرمایه‌گذاری را به استان بیاورند.

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر فقدان زیرساخت‌ها این است که ما هنوز آمایش سرزمینی نداریم یعنی نمی‌دانیم اصلاً استان ما چه چیزهایی دارد؟ چه نیازی از کشور را تأمین می‌کند؟ آیا آب برای ذوب‌آهن یا سرامیک‌سازی و ... دارد؟ آیا اصلاً بازار تولیدات وجود دارد؟ اصلاً استان ما چه چیزی می‌تواند برای کشور تولید کند؟ اصلاً این سؤالات حتی در سطح استان سمنان پرسیده هم نمی‌شوند چه برسد به اینکه بخواهیم آن‌ها را تحلیل‌شده از مسئولان بخواهیم.

تفکر مدیران را باید عوض کرد

این کارشناس در ادامه می‌افزاید: دیگر زیرساخت مانع اشتغال‌زایی تفکر مدیران ما است که اشتغال را از راه تسهیلات بانکی می‌دانند درنتیجه بیکاران را به بیکاران بدهکار تبدیل می‌کنند به‌محض اینکه امروز برای اشتغال درخواست می‌کنید برای شما پرونده وام تشکیل می‌شود! انگار که راه دیگری جز وام برای اشتغال نیست.

صالحیان در خاتمه گفت: امروز حتی کمیته امداد و سپاه و ده‌ها و ده‌ها نهاد حمایتی و غیر حمایتی دیگر هم امروز وام اشتغال می‌دهند تا مردم و آمارهای واقعی زیر خروارها وام ضرر زننده به اقتصادی خرد کشور دفن شود لذا ابتدا باید بسترها را در بازه زمانی ۱۰ ساله درست کرد بسترهایی که اصلاً نیستند چراکه تفکر مدیران ما مقطعی است.

کد خبر: ۶٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha