۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
افزایش ۱۳۲ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به بازار پولی!
رشد ۱۰۱ درصدی بدهی های دولت به بانک مرکزی

افزایش ۱۳۲ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به بازار پولی!

بدهی دولت به بانک مرکزی و سیستم بانکی در مجموع به ۴۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده که از این مبلغ ۸۸ هزار میلیارد تومان مربوط به بانک مرکزی و ۳۵۸ هزار میلیارد تومان مربوط به سیستم بانکی است.

به گزارش خبرنگار بازار، بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از بخش پولی و بانکی کشور، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در آذرماه سال جاری به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۱۰۱.۲درصدی را نشان می‌دهد.بدهی دولت در اذر ماه ۹۷ در حدود ۴۳.۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

بر پایه این گزارش، علاوه بر رشد خیره کننده  بدهی دولت به بانک مرکزی  میزان بدهی دولت به نظام بانکی کشور یعنی موسسات مالی- اعتباری و بانک ها نیز با رشد قابلتوجهی رو برو بوده به نحوی که بدهی دولت به سیستم بانکی در آذرماه سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که این آمار با رشد ۳۲.۷ درصدی به عدد ۳۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

تولید ۱۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی در یکسال 

این در حالی است که با کمال تعجب  در همین مدت بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به نظام بانکی کشور در حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است، به طوریکه میزان این بدهی از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۲۹.۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. به این ترتیب به نظر می رسد التزام به قوانین مقابله با پولشویی و انضباط بیشتر بانک ها باعث شده تا شرکت های  دولتی  با انضباط بیشتری در سالجاری ادامه کار خود را پیش ببرند در حالی که دولت با کاهش درآمدهای نفتی در عمل  ۱۳۲ هزار میلیارد تومان تعهد بدهی به سیستم بانکی ایجاد کرده است که بخشی مهمی از کسر بودجه است و بخش دیگری از آن سودهای بدهی های گذشته  به سیستم بانکی است. 

آمار بانکی مرکزی از آذرماه سال جاری حاکی از آن است که بدهی بخش غیردولتی به نظام بانکی کشور نیز نسبت به آذرماه سال گذشته افزایش یافته است.

بخش غیردولتی در آذرماه سال گذشته ۱۲۰۸ هزار میلیارد تومان بدهی به نظام بانکی داشته که این بدهی در آذرماه امسال به ۱۴۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

کد خبر: ۵٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha