۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
ایران بزرگترین تولید کننده متانول جهان
مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ خبر داد

ایران بزرگترین تولید کننده متانول جهان

شاهدایی، مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ گفت: با بهره برداری از واحدهای تولیدی جدید، ایران به بزرگترین تولید کننده متانول جهان تبدیل می‌شود.

به گزارش بازار، مرضیه شاهدایی افزود: هلدینگ پتروفرهنگ از زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان است که در زمینه صنعت پتروشیمی و انرژی فعالیت دارد و عواید و سود حاصل از فعالیت‌های این هلدینگ، متعلق به فرهنگیان عضو صندوق است.

وی اضافه کرد: ما در این هلدینگ در چند شرکت تولیدی از جمله در شرکت پتروشیمی مروارید، پتروشیمی خراسان و همچنین طرح کیمیای پارس خاورمیانه با محصول متانول که به مرحله بهره‌برداری رسیده است سهامدار هستیم که این شرکت‌ها یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال متانول تولید می‌کند.

وی گفت: تا پایان سال، پتروشیمی سبلان به بهره‌برداری می‌رسد که محصول آن هم متانول است و دو طرح دیگر دنا و سیراف انرژی را در دست اجرا داریم که تا دو سال دیگر، به تولید می‌رسد و در مجموع چهار واحد یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی متانولی خواهیم داشت که بزرگترین تولید کننده متانول در جهان خواهیم شد.

شاهدایی افزود: برای تکمیل زنجیره ارزش برنامه‌هایی را مدون کرده‌ایم که متانول را به پروپیلن و پلی پروپیلن و یا پلی اتیلن که در حال کسب مجوزهای آن هستیم تبدیل کنیم همچنین ما در طرح بزرگ کیان که یک واحد الفینی در زیر مجموعه آن قرار دارد، سهامدار هستیم و جزء یکی از طرح‌های اجرایی ماست.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ گفت: هر واحد متانولی به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که البته با فاینانس چینی گران‌تر می‌شود.

وی افزود: پتروشیمی کیان به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که با زنجیره اش، مجموعا به ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و باید برای آن یک فاینانس بزرگ تامین کنیم.

شاهدایی گفت: با تولید این واحدها می‌توانیم قیمت را در منطقه تعیین کنیم و اثرگذاری ما بیشتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما بر روی محصولات جدید کار می‌کنیم و آن‌ها را در دستور کار داریم، صنعت پتروشیمی تکمیل زنجیره گاز و نفت است.

شاهدایی افزود: در همین شرایط تحریمی، ۵۰ درصد درآمد ارزی کشور از همین صنعت است که تحریم‌ها و کاهش قیمت‌ها که دلیلش شیوع ویروس کرونا و اختلافات بین چین و آمریکا بوده، اما آینده جهان به سمت بالا رفتن مصرف محصولات صنایع پتروشیمی خواهد رفت و ما باید سعی کنیم هم بخش تحقیق و توسعه را فعال کنیم، و هم بتوانیم از هر جایی دانش فنی محصولات پایین دستی را کسب کنیم.

وی ادامه داد: آینده کشور در تکمیل زنجیره ارزش و تکمیل صنایع پتروشیمی است و راهبرد اقتصادی کشور در سوزاندن گاز نیست بلکه تبدیل گاز و نفت به محصولات پتروشیمی است.

کد خبر: ۵۷٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha