۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
سیاست بایدن در خاورمیانه/ از احیای برجام تا محدود کردن بن سلمان و نتانیاهو
الجزیره بررسی کرد:

سیاست بایدن در خاورمیانه/ از احیای برجام تا محدود کردن بن سلمان و نتانیاهو

بزرگترین تغییر سیاسی دولت در قبال عربستان شامل قطع فروش سلاح و خارج ساختن حدود ۵ هزار نیروی امریکایی از آن کشور خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی الجزیره انگلیسی اخیرا مقاله ای با عنوان « نامزدهای کابینه بایدن و سیاست آمریکا در خاورمیانه» با قلم «استپانسکی جوزف» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«جو بایدن» نخستین اعضای کابینه خو د را به طور رسمی اعلام کرد که شامل طیفی از نامزدهای سیاست خارجی و امنیت ملی هستند که به گفته او برای بازگشت به توافقات بین المللی و تقویت روابط با متحدان پس از چهار سال سیاست نخست امریکای ترامپ، تلاش خواهند کرد.

بایدن و فرد معرفی شده او برای وزارت خارجه یعنی «تونی بلینکن» جابجایی قابل توجه ای را درسیاست خارجه اعلام کرده اند که بر دیپلماسی و حقوق بشر تاکید دارد. بایدن همچنین «لیندا توماس گرینفیلد»، دیپلمات باسابقه را برای منصب نمایندگی امریکا در سازمان ملل نامزد کرده است.

کارشناسان می گویند این رویکرد سیاسی تازه شامل فشار بیشتر بر عربستان و مصر در زمینه حقوق بشر، احیای برجام و تلاش برای برقرار گفتگوهای سازش میان اسرائیل و فلسطینیان است.

«ویلیام لارنس»، مقام سابق وزارت خارجه امریکا در دوره اوباما می گوید: دولت شاید پیش از هر اقدام جدی دیگر در ابتدا، روابط امریکا با اروپا را از جمله با اتحادیه اروپا،  ناتو و کشورهای منفرد اروپایی ترمیم کند و در ادامه برای ثبات در مناطق جنگ زده خاورمیانه و انعقاد آتش بس ها و توافقات صلح و تلاش بیشتر در مراقبت از قربانیان این جنگ ها اقدام کند.

«پل سالم»، رئیس موسسه خاورمیانه در واشنگتن، می گوید بایدن در عرصه سیاست خارجی امریکا سازوکار مدیریت و اقدامات منسجم و هماهنگ را برقرار خواهد کرد تا رهبران خارجی بدانند با یک ساختار منسجم مواجه هستند. در دوره ترامپ، این عرصه فاقد مدیریت منسجم بود و افراد به طور موقت برای چند ماه کار می کردند و هیچ کدام از حمایت ترامپ برخوردار نبودند و اغلب نمی دانستند او واقعاً چه می خواهد. درواقع، یک مدیریت از هم گسسته در سیاست خارجی و سردرگمی دولت های خارجی وجود داشت.

«تونی بلینکن» که به مدت دو دهه مشاور بایدن و معاون وزیر خارجه در دوره اوباما بوده است؛ می گوید دولت ترامپ باید بداند که ما در جلوگیری از کشته شدن افراد و آوارگی آنها در سوریه  ناموفق بودیم. او خروج نیروهای امریکایی از سوریه را در سال ۲۰۱۹ اشتباهی بزرگ دانست.

او گفته است اولویت بایدن در خاورمیانه حقوق بشر و اصول دمکراسی است. او روابط ترامپ با بن سلمان و السیسی را نکوهش کرد.

«بروس ریدل»، عضو ارشد موسسه بروکینگز می گوید: بزرگترین تغییر سیاسی دولت در قبال عربستان  شامل قطع فروش سلاح و خارج ساختن حدود ۵ هزار نیروی امریایی از آن کشور خواهد بود.

همچنین انتصاب سولیوان، مسئول برنامه ریزی سیاسی در زمان «هیلاری کلینتون»، به عنوان مشاور امنیت ملی قصد بایدن را برای احیای برجام نشان می دهد. او در مقاله سال ۲۰۱۹ خود نوشته بود خروج از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری نتیجه معکوس داشت و اقدامات تحریک آمیز ایران را در خلیج فارس افزایش داد و باعث پیشرفت در برنامه هسته ای آن شد.

انتظار می رود دولت بایدن رویکرد سخت تری را در قبال نتانیاهو به ویژه در مسیر تلاش برای نجات برجام اتخاذ و در عین حال، ازمنافع اسرائیل دفاع کند.

ریدل می گوید ترامپ امتیازات متوالی به نتانیاهو داد. من بعید می دانم بایدن دست به چنین گشاده دستی هایی بزند.

نامزد بایدن برای مدیریت اطلاعات ملی «اوریل هینس» است که به علت سوابق خود در خاورمیانه با استقبال برخی نهادهای مترقی حقوق بشر مواجه شده و همچنین متهم به حمایت از «جینا هاسپل»، مدیر سیا در دوره ترامپ است که بطور مستقیم در برنامه شکنجه افراد در چارچوب سیاست جنگ علیه تروریسم در خاورمیانه دست داشته است.

کد خبر: ۵۶٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha