۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
ظرفیت تولید واکسن کرونا «اسپوتنیک فایو» در روسیه وجود ندارد
طبق گزارش رسانه های روسی؛

ظرفیت تولید واکسن کرونا «اسپوتنیک فایو» در روسیه وجود ندارد

روسیه اولین کشوری بود که واکسن کرونا را ثبت کرد ولی تایید این واکسن قبل از تکمیل مراحل آزمایشی آن انتقادات زیادی را به همراه داشت. اخیرا خبرهایی منتشر شده است که نشان می دهد این کشور با محدودیتهای تجهیزاتی و زیرساختی برای تولید واکسن روبرو است.

بازار؛ گروه بین الملل: روسیه  اولین کشوری بود که واکسن کرونا را در دنیا تایید کرد و نامش را در تاریخ ثبت کرده است ولی از همان ابتدا این واکسن با انتقادهای زیادی روبرو بود زیرا زمانی خبر تایید واکسن منتشر شد که تنها فاز اول آزمایشهای بالینی انجام شده بود و اطلاعاتی در مورد نتایج آن منتشر نشده بود.

 این کشور اخیرا اعلام کرد عرضه واکسن به مردم را از ماه نوامبر شروع می کند و در نظر دارد قبل از شروع سال ۲۰۲۱ برخی از شهرها را در برابر ویروس واکسینه کند.عرضه واکسن به برخی از داروخانه ها در کشورروسیه و حتی عرضه به برخی از داروخانه ها در کشورهای مشترک المنافع در این وضعیت نتوانست مردم را متقاعد به دریافت واکسن کند و سازمانهای جهانی تاکید کردند که روسیه باید سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را نیز انجام دهد.

مقامات موسسه گامالیا در آن زمان اعلام کردند ۴۰ هزار نفر را در سومین مرحله از ازمایشهای بالینی واکسینه خواهند کرد که هنوز اطلاعاتی در مورد واکسیناسیون این عده منتشر نشده  است. البته اخیرا مقامات هند اعلام کردند مجوز برای انجام سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن روسی را صادر کرده اند که در صورت اجرا شدن این طرح می توان انتظار داشت دامنه مطالعه روی این واکسن افزایش یابد.

ولی اخباری که از این کشور منتشر می شود نشان دهنده ضعف های زیرساختی در این کشور برای تولید واکسن است.نشریه سی بی سی کشور کانادا اخیرا گزارشی در مورد کمبود کادر درمانی در روسیه برای ارایه خدمات درمانی به بیماران کرونایی منتشر کرده است. طبق این گزارش بسیاری از مردم روسیه که به بیماری کرونا مبتلا شده اند به دلیل کمبود امکانات و نبودن زیر ساختهای بیمارستانی و کادر درمانی، جان خود را از دست داده اند. آنها نمی توانند درمان های لازم را دریافت کنند.

روسیه امکانات لازم برای تولید واکسن را ندارد
کریل دیمیتریف، رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که تولید واکسن اسپوتنیک برای روسیه را بر عهده دارد در ماه جولای اعلام کرده بود که سرمایه لازم برای تولید ۳۰ میلیون دوز واکسن تا انتهای سال ۲۰۲۰ را تامین کرده است. این صندوق ارایه این حجم از واکسن را برای تامین نیازهای گروه های حساس به خصوص کادر درمان ضروری اعلام کرد. اما روزنامه تاس کشور رسیه در روز پنجشنبه خبر دیگری منتشر کرد که بر خلاف خبرهای امیدوار کننده قبلی بود. طبق این خبر  دولت روسیه تایید کرده است تا انتهای امسال تنها توان تامین ۲ میلیون دوز واکسن در کشور وجود دارد و دلیل  آن هم  کمبود تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای تولید واکسن است.

البته در بخش دیگری از این گزارش به نقل از رییس موسسه داروسازی گامالیا آمده است:«برنامه ریزی برای تزریق عمومی واکسن کرونا در کشور  از ابتدای سال ۲۰۲۱ طبق روال قبل وجود دارد و انتظار می رود با توزیع واکسن در کشور تا تابستان سال آینده بتوانیم ویروس کرونا را در کشور به طور کامل مدیریت کنیم.» امیل ولاسوف اپیدمیولوژیست دانشگاه مسکو در مورد طرح تزریق عمومی واکسن اسپوتنیک فایو به دیده تردید می نگرد.

اختلاف نظر در میان پزشکان و دانشمندان روس زیاد است
ولاسوف در این مورد به راشا تودی گفت:«ما در مورد کارایی و اثر گذاری واکسن اطلاعات زیادی نداریم و تا کنون  تنها داده های مربوط به واکسن در فاز اول آزمایشهای بالینی ارایه شده است. بر چه مبنایی طرح توزیع عمومی و تزریق عمومی واکسن ارایه شده است؟ چرا باید تمامی مردم کشور واکسنی را دریافت کنند که هنوز اطلاعاتی در مورد آن وجود ندارد؟»

 وی ادامه داد:« این واکسن در حال گذراندن سومین مرحله از آزمایشهای بالینی است ولی این مرحله برای واکسن روسی به کندی پیش می رود و طبق گزارش موسسه گامالیا تنها نه هزار فر از ۴۰ هزار نفری که قرار بود در سومین آزمایش بالینی شرکت کنند، دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. دو واکسن تولید شده  توسط آکسفورد و شرکت مدرنای امریکا گزینه های بهتری برای مقاوم سازی بدن مردم در برابر ویروس کرونا هستند و ریسک دریافت واکسن روسی در شرایط فعلی بسیار بالا است . شرکتهای آکسفورد و مدرنا سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را طی کرده اند و حتی اطلاعات اولیه در مورد نتایج این مرحله هم منتشر شده است. البته هنوز هیچ یک از این دو شرکت اطلاعات رسمی را به اف دی ای یا سازمان بهداشت جهانی ارایه نداده اند ولی تمامی مراحل آزمایش به طور دقیق در خبرگذاریها پوشش داده شد و همین مساله به مردم اطمینان داد که این دو محصول قابل اعتمادتر هستند.»

کد خبر: ۵۱٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha