۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
ارائه خدمات ۵G در مناطق پرتراکم کشور تا اسفند ماه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد

ارائه خدمات ۵G در مناطق پرتراکم کشور تا اسفند ماه

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا اسفند ماه بخش قابل توجهی از ظرفیت مناطق پرتراکم کشور می‌تواند از خدمات ۵G استفاده کند.

به گزارش بازار، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم رونمایی از کاربست‌های های ۵g در ایران افزود: آینده روشن است و هر دستگاهی باید برای تحقق آینده روشن تلاش کند و ما هم برای تحقق آن، برنامه ایران هوشمند را با همکاری دانشگاه تهران مدنظر داریم که سه ماه پیش این برنامه به شورای عالی فضای مجازی ارائه شد و رئیس جمهور دستور بررسی داد.

وی گفت: مسئله ایران هوشمند حرکت همگام همه بخش هاست و اگر ایران هوشمند اجرا شود در عصر آینده که اقتصاد دیجیتال است سهمی مهم در اقتصاد غیرنفتی خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات با اشاره به این که همه کشورها برای توسعه اقتصاد دیجیتال برنامه‌های جدی دارند، افزود: ما در این چند سال تلاش زیادی در این زمینه کردیم و یکی از آن موارد راه اندازی خدمات نسل پنجم است.

آذری جهرمی گفت: ۱۲ سال در برابر نسل ۳ و ۴ مقاومت شد و وقتی نسل سوم وارد ایران شد ۱۲ سال قبل از آن در دنیا آمده بود.

وی افزود: فناوری فقط ابزار نیست بلکه سبک زندگی جدید است و ما ۱۲ سال فرصت طلایی را از دست دادیم، اما وقتی که دولت و کشور احساس نیاز کرد به آن روی آورد.

وزیر ارتباطات گفت: قطعاً فضای مجازی آفاتی هم دارد، اما نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم و مثلاً ما امروز که صحبت از خودروهای هوشمند را می‌کنیم نگران این هستیم که اگر خودروهای خودران با هم تصادف کردند آیا بیمه خسارت می‌دهد و ما همچنان به دنبال اصلاح برخی مصادیق در بخش فضای مجازی هستیم.

آذری جهرمی افزود: امروز ۵g در دنیا کلید خورده است و ما برنامه تحول دیجیتال را داریم و باید همه بخش‌های کشور همزمان سراغ ۵g بروند.

وی گفت: امروز ۵ تفاهم نامه امضا شد که براساس یک تفاهم نامه منطقه کیش به عنوان پیاده ساز خودروی هوشمند کار را پیش می‌برد و در خصوص سلامت هوشمند نیز تفاهم نامه‌هایی امضا شد که معتقدیم همزمان با توسعه ۵g باید زیرساخت‌های آن هم رشد کند.

وزیر ارتباطات افزود: تفاهمی هم با مجموعه دانشگاهی شد و قرار بر این شد که ارتباطات میان دانشگاه‌ها و اپراتورها بیشتر شود و اکنون سندیکای ما فقط به دنبال تولید مودم نیست و خوشحالیم که اپراتورها به ویژه همراه اول برای تولید تجهیزات مربوط به نسل پنجم سرمایه گذاری کرده است.

آذری جهرمی با اشاره به این که ایران پنجمین کشوری است که ۵g در آن آمده است، گفت: تأخیر ما در این زمینه برای گرفتن مصوبات بالادستی بود و در قالب شبکه ملی اطلاعات مجوزها گرفته شد و قطعاً باید ۱۰ درصد اقتصاد کشور تا افق ۱۴۰۴ بر مبنای بسترهای جدید باشد.

وی افزود: هم اکنون در مجموعه ایرانسل و محیط اطراف آن ۵g در حال خدمات دهی است و ایرانسل در منطقه عمومی عباس آباد و در دانشگاه تربیت مدرس برنامه‌هایی برای اجرای نسل پنجم دارد.

وزیر ارتباطات گفت: ما در بخش ثابت به دلیل برخی مشکلات توسعه ارتباطات در مخابرات ایران دچار عقب افتادگی هستیم که مقرر شد بخشی از مسئولیت‌ها را از طریق ۵g انجام دهیم و بسیاری از سایت‌ها را به صورت نقطه‌ای تا پایان دولت از طریق ۵g ارتقا می‌دهیم.

آذری جهرمی افزود: قطعاً دولت علاوه بر اپراتورها باید در این بخش سرمایه گذاری کند و تا اسفند بخش قابل توجهی از ظرفیت مناطق پرتراکم کشور برای ۵g قابل ارائه است و برای ما رشد متوسط ۱۹ و ۴ دهم درصدی ارزش افزوده دیده شده است.

کد خبر: ۴۳٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha