۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
آغاز فاز سوم آزمایشهای بالینی واکسن روسیه
۳۱ هزار داوطلب انتخاب شده اند

آغاز فاز سوم آزمایشهای بالینی واکسن روسیه

روز ۱۱ اوت سال جاری، روسیه واکسن کرونای اسپوتنیک فایو را ثبت کرد و به عنوان اولین کشور تولید کننده واکسن در دنیا معرفی شد. حال این کشور خبر از شروع سومین فاز از آزمایشهای بالینی می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: روسیه اولین کشوری بود که واکسن کرونا را رسما ثبت کرد و خبر از عرضه انبوه آن به کشور برای تزریق به مردم داد ولی با وجود اینکه اطلاعاتی در مورد فاز اول و دوم آزمایش های بالینی این واکسن در ژورنال لانست منتشر شد و بخشی از تردیدها در مورد کارایی واکسن را از بین برد، هنوز بسیاری از دانشمندان این واکسن را برای تزریق عمومی مناسب نمی دانند.این دیدگاه در شرایطی مطرح می شود که هفته گذشته اولین محموله از واکسن کرونای روسی برای استفاده مردم روسیه  به داروخانه ها ارسال شده است و قرار است با افزایش حجم تولید واکسن، عرضه آن به بازار مصرف روسیه تسریع شود. مقامات روس تلاش می کنند قبل از شروع فصل سرما، تزریق این واکسن را شروع کنند زیرا پیش بینی می کنند در فصل سرما و افزایش احتمال ابتلا به آنفولانزا، شرایط سخت تر شود.

اما بررسی بیشتر روی داده های ارایه شده در مقاله علمی در مورد واکسن روسیه، نشان دهنده خطاهایی است که تا کنون توجهی به آن نشده بود.مسکوتایمز در این مورد نوشت:«دانشمندان بر این باور هستند که الگوی عجیبی در داده های منتشر شده توسط روسیه در مورد دو فاز اجرا شده از آزمایشهای بالینی وجود دارد. این داده ها شامل ارزشهای مشابهی برای گروه های مختلف بیمارانی است که مورد آزمایش قرار گرفته اند درحالیکه هر یک از این گروه ها یک فرمالاسیون متفاوت از واکسن را دریافت کرده اند.»

مسکو تایمزدر ادامه نوشت:« دانشمندان بر این باورند که احتمال وجود داده های مشابه برای دو گروه از افراد مورد آزمایش نزدیک به صفر است و نگرانی اصلی این است که بخشی از این داده ها غیر واقعی و ساختگی باشد.»البته این نظریه اثبات نشده است و مقامات روسیه هم قویا آن را رد کرده اند ولی دانشمندان بررسی های بیشتر روی این واکسن را ضروری می دانند.

روسیه سومین فاز از آزمایشهای بالینی را شروع کرده است
با وجود تمامی این نگرانی ها، خبرها از شروع سومین فاز از آزمایشهای بالینی حکایت دارد. خبر گزاری تاس در گزارش اخیر خود به نقل از میخاییل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه نوشت: «۳۱ هزار نفر از مجموع ۴۰ هزار داوطلبی که قرار است در فاز سوم آزمایشهای بالینی شرکت کنند، انتخاب شده اند و ما تزریق واکسن را شروع کرده ایم و دوز دوم واکسن در فاصله ۲۱ روز از دریافت اولین دوز واکسن به آنها تزریق خواهد شد.»

 از طرف دیگر خبرگزاری اینترفاکس از تزریق واکسن به شمار زیادی از مقامات رسمی روسیه، اعضای کابینه، مقامات رسمی شهرهای و روسای احزاب روسیه خبر داد و اعلام کرد که تمامی این افراد بعد از دریافت واکسن در وضعیت خوبی قرار دارند و آزمایشها نشان داده است که بدنشان آنتی بادی های لازم برای مقابله با ویروس کرونا را ساخته است.

این کشور در روز ۱۱ اوت سال ۲۰۲۰ میلادی خبر از تایید رسمی واکسن داد و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور اعلام کرد واکسن اسپوتنیک فایو می تواند تضمین کننده سلامت مردم در مقابله با ویروس کرونا باشد. ثبت واکسن قبل از تکمیل سومین فاز از آزمایشهای بالینی انجام شد و همین مساله نگرانی های زیادی ایجاد کرد.

اپلیکیشنی که داوطلبان دریافت واکسن را رصد می کند
وزیر بهداشت کشور روسیه در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری تاس گفت:«ما اپلیکیشنی طراحی کردیم که اختیار تمامی داوطلبانی که در فاز سوم آزمایشهای بالینی شرکت کرده اند، قرار خواهد گرفت. این اپلیکیشن به افرادی که واکسن را دریافت کرده اند امکان می دهد تا شرایط سلامتی خود را به درستی رصد کنند و در صورت مواجهه با هر اثر جانبی غیر عادی، شرایط را سریعا با کادر درمان در میان بگذارند.این اپلیکیشن به پزشکان هم کمک می کند تا وضعیت سلامتی افرادی که واکسن را دریافت کرده اند را در تمام ساعات روز رصد کنند و اثر گذاری واکسن را به درستی مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهند.»

وزیر بهداشت روسیه در مورد کارایی و اثر بخشی واکسن گفت:« نتایج دو فاز اول واکسن کرونا امیدوارکننده بوده است و ما انتظار داریم سومین فاز از آزمایشهای بالینی هم نتیجه خوبی در بر داشته باشد. به همین دلیل تولید انبوه واکسن را شروع کرده ایم و به زودی واکسیناسیون عمومی انجام می شود. ما انتظار داریم از اواسط اکتبر مردم روسیه بتوانند واکسن را دریافت کنند.»

رییس موسسه مطالعاتی گاملیا که واکسن کرونای روسیه را تولید کرده است، اعلام کرد این موسسه در نظر دارد واکسن تازهی ای تولید کند که بدن را در برابر دو ویروس آنفولانزا و کوید-۱۹ ایمن کند. مطالعات روی این واکسن در موسسه گامالیا شروع شده است.

 در پایان باید گفت دنیا رقابت تنگاتنگی را برای یافتن واکسن کرونا شروع کرده است و هم اکنون هفت واکسن در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی قرار دارند که یک واکسن روسی و سه واکسن چینی هستند.

کد خبر: ۴۰٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha