۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
تایید نتایج فاز اول و دوم آزمایشهای بالینی واکسن روسیه
روسها به تردیدها پایان می‌دهند

تایید نتایج فاز اول و دوم آزمایشهای بالینی واکسن روسیه

ژورنال پزشکی لانسنت مقاله علمی تهیه شده توسط پژوهشگران فعال در تولید واکسن اسپوتنیک فایو را منتشر کرد و تایید کرد که نتایج مطالعات از اثربخشی و کارایی این واکسن خبر می دهند. با انتشار این مقاله، روسیه به تردیدهای جهانی در مورد واکسن اسپوتنیک فایو پایان داد.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه از زمان انتشار خبر در مورد تولید واکسن کرونا توسط روسیه، نگرانی های زیادی در مورد اثر گذاری و کارایی آن وجود داشت ولی به نظر می رسد این تردیدها بی مورد بوده است. طبق گزارش سی ان ان  در روز جمعه ۴ سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، اطلاعاتی در مورد مرحله اول و دوم آزمایشهای بالینی واکسن اسپوتنیک فایو در ژورنال پزشکی لانسنت منتشر شده است و این مقاله علمی نشان می دهد که واکسن در بدن افراد  آنتی بادی های لازم برای مبارزه با ویروس کرونا را ایجاد کرده است. طبق این مقاله افرادی که واکسن را دریافت کرده اند، اثرات جانبی کمی را تجربه کرده اند ولی اطلاعاتی در مورد دوره زمانی که این اثرات جانبی در بدن آنها وجود داشته است، ارایه نشد.

مقاله منتشر شده در ژورنال لانسنت بر مبنای نتایج جاصل از فاز اول و دوم آزمایشهای بالینی بود که روی ۷۶ نفر انجام شده است. طبق این مقاله آنتی بادی ایجاد شده در بدن افراد دریافت کننده واکسن روسی مشابه پاسخ عادی بدن افراد بعد از ابتلا به بیماری است و سطح آنتی بادی های موجود در بدن افراد دریافت کننده واکسن به اندازه افراد بهبود یافته بعد از ابتلا به بیماری کرونا خواهد بود. از طرف دیگر بررسی سلول های تی بدن که یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی بدن افراد است هم نشان از تحولات مثبتی بعد از دریافت واکسن داشت. سردبیر ژورنال لانسنت به سی ان ان گفت: «نتایج  نشان داده است افرادی که واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده اند توانسته اند سلولهای  تی را ظرف ۲۸ روز در بدن خود تولید کنند و در مقابل ویروس کررنا مقاومت کنند.»

باید فاز سوم آزمایشهای بالینی هم انجام شود
دانشمندان شرکت کننده درتولید این واکسن اعلام کرده اند که فاز اول و دوم آزمایشهای بالینی نتایج امیدوارکننده و مثبتی را به همراه داشته است ولی تنها زمانی می توان به اثر گذاری واکسن اطمینان داشت که سومین مرحله  از آزمایشهای بالینی هم انجام شود.

برندن ورن استاد پاتولوژی میکروبی در دانشگاه لندن بر این باور است داده های ارایه شده توسط پژوهشگران  فعال در زمینه تولید واکسن کرونا در روسیه بسیار امیدوار کننده است و نشان می دهد تولید این واکسن در مسیر صحیحی قرار دارد. طبق این مطالعه ۴۲ درصد از افراد دریافت کننده واکسن کرونا دچار سردرد شده اند و ۲۸ درصد از افراد ضعف را تجربه کرده اند و ۲۴ درصد خبر از این دادند که دردهای مفصلی را تجربه کرده اند ولی در مورد بازه زمانی که این عوارض جانبی ادامه داشت اطلاعاتی ارایه نشد.

معاون مرکز دسترسی به واکسن های بین المللی در دانشگاه هاپکینز هم نتیجه آزمایشهای واکسن روسیه را خوشحال کننده خوانده است ولی تاکید کرد اطلاعات برمبنای تزریق روی تعداد کمی تهیه شده است و باید تعداد بیشتری این واکسن را دریافت کنند

تاییدیه شروع فاز سوم آزمایشهای بالینی از ده روز پیش
سر دبیر ژورنال لانسنت در ادامه مصاحبه خود به سی ان ان گفت: «واکسن کرونای تولید روسیه در ماه اوت تاییدیه نهایی را دریافت کرد ولی این تاییدیه قبل از تکمیل سومین فاز از آزمایشهای بالینی ارایه شده است. مرکز مطالعات ملی گامالیا که اولین واکسن روسی را تولید کرده است از روز ۲۶ اوت سال جاری یعنی حدود ۱۰ روز قبل مجوز های لازم برای شروع سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را دریافت کرده است و قرار است ۴۰ هزار نفر در این مرحله واکسینه شوند ولی تنها ۲۵۰۰ نفر تا کنون واکسن را دریافت کرده اند.»

اما پیش از اینکه این مرحله تکمیل شود، توزیع واکسن برای استفاده اضطراری و برای گروه های حساسا شروع شده است. کریل دیمیتریف رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که تامین مالی پروژه های تولید واکسن در این کشور را انجام می داد به راشا تودی گفته است: «توزیع واکسن را برای تزریق به افرادی که در گروه بسیار پر خطر قرار دارند، شروع کرده ایم.»وی ادامه داد: «روش تولید واکسن توسط گامالیا مشابه روش استفاده شده توسط دانشگاه اکسفورد است و از ادنوویروس ها در تولید واکسن استفاده شده است و برای مقاوم شدن بدن در برابر ویروس باید دو دوز واکسن توسط هر فرد دریافت شود.»

نایور بار زیف، معاون مرکز دسترسی به واکسن های بین المللی در دانشگاه هاپکینز هم نتیجه آزمایشهای واکسن روسیه را خوشحال کننده خوانده است ولی تاکید کرد اطلاعات برمبنای تزریق روی تعداد کمی تهیه شده است و باید تعداد بیشتری این واکسن را دریافت کنند تا بتوان به طور قطع در مورد کیفیت واکسن اطمینان داشت. وی ادامه داد: «نتایج آزمایشها نشان دهنده سطح بالای ایمنی و اثرگذاری واکسن است. این مقاله توانست به تمامی تردیدهایی که در مورد واکسن روسی وجود داشت پایان بدهد و نشان داد که واکسن در دو فاز اول و دوم نتایج مطلوبی داشته است.»

کشورهای زیادی برای خرید واکسن روسی اقدام کرده اند
به گزارش شهرداری مسکو تا کنون ۵ هزار نفر از مردم این شهر برای مشارکت در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی اعلام آمادگی کرده اند ولی تا رسیدن به سقف ۴۰ هزار نفر فاصله زیادی وجود دارد. وی تاکید کرد خودش واکسن را دریافت کرده است و بدنش در برابر ویروس ایمن است.

 شهردار مسکو در مصاحبه ای با راشا تودی در مورد تردید مردم برای دریافت واکسن هم صحبت کرد و گفت: «بررسی ها نشان داده است نیمی از مردم روسیه در مورد دریافت واکسن تردید داشته اند و  ۵۰ درصد از مردم روسیه هم معتقدند روسیه نمی تواند پیش از زمستان دوزهای کافی برای واکسیناسیون همه مردم را تولید کند. البته  وضعیت نسبت به دو ماه قبل بهتر شده است. دو ماه قبل ۹۰ درصد از مردم در مورد کارایی واکسن تردید داشتند و تمایلی برای دریافت آن نداشتند.»

کریل دیمیتریف هم تاکید کرد  کشورهای زیادی در امریکای لاتین، خاورمیانه و آسیا برای خرید واکسن کرونا یا دریافت تکنولوژی تولید آن از روسیه اقدام کرده اند. ایران هم یکی از کشورهایی است که برای خرید واکسن از روسیه و دریافت تکنولوژی تولید ان همکاریهای تازه ای را با این کشور شروع کرده است. البته تزریق عمومی زمانی انجام می شود که نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی مشخص شده باشد ولی قرار است با سرمایه گذاری دولتها تولید انبوه آنها شروع شود تا بعد از اتمام این فاز به سرعت وارد بازار مصرف شود. دیمیتریف شرایط کنونی را شرایطی خاص و بحرانی خواند و تاکید کرد در این موقعیت نمی توان تا دریافت نتیجه نهایی صبر کرد. بهتر است با صرف هزینه بیشتر تولید انبوه واکسنی که به نظر می رسد شانس بالایی داشته باشد را شروع کنیم.

کد خبر: ۳۹٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha