۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
زنجیر مقاومت در مقابل تغییر، بر گردن استارت آپ های سلامت
دو مانع تحول در حوزه سلامت؛

زنجیر مقاومت در مقابل تغییر، بر گردن استارت آپ های سلامت

استارتاپ های حوزه سلامت بعد از شیوع کرونا به شدت در حال رشد هستند اما وزارت بهداشت با فعالیت این استارتاپ ها مخالفت هایی دارد و معتقدند که استارتاپ های سلامت اگر تخلف کنند با جان مردم بازی کرده اند و این امر در شرایط کنونی کشور و با وجود بحران کرونا قابل قبول نیست.

بازار؛ گروه فناوری:  تحول در کسب و کارها در طول تاریخ همواره با  مقاومت، تحول و حتی متضرر شدن کسب و کارهای سنتی همراه بوده است اما درنهایت به افزایش رفاه منجر شده  است؛  چه آن زمان که  برای استفاده ازچرخ در روم باستان  با مقاومت همراه بودیم و چه  زمانی که مخترع چرخ نخریسی  در اروپا بی مهری های زیاد می بیند و کشته می شود  آن هم  به بهانه بیکاری زنان کلاه باف فقیر!

این روزها نیز استارت آپ ها  با قوت و ضعف متفاوت با  چنین واکنش هایی  مواجه هستند  استارتاپ های سلامت مورد غضب وزارت بهداشت واقع شده اند، یکی از حوزه های درآمدزایی که می تواند برای مردم در دوران کرونا بسیار مفید باشد همین استارتاپ های سلامت است، اما استارتاپ های پزشکی مورد غضب دولت واقع شده اند؛ رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در نامه‌ای به برخی از استارتاپ‌های سلامت محور و سامانه‌های اینترنتی فعال در حوزه خدمات پزشکی اعلام کرده این سامانه‌ها اجازه تبلیغات و انجام آزمایش کرونا را ندارند و باید این کار متوقف شود.

در این نامه با تاکید بر اینکه تبلیغات اینترنتی در سامانه‌هایی چون اسنپ‌دکتر یا آپ موجب ایجاد تقاضای القایی در میان مردم خواهد شد این موضوع در تقابل با تصمیم‌ها و سیاست‌های کنترلی ستاد ملی کرونا عنوان شده و از این کسب‌وکارهای اینترنتی خواسته شده فعالیت‌های خود در ارتباط با آزمایش کرونا را متوقف کنند. اگرچه بسیاری از مسئولان و فعالان حوزه کسب و کارهای اینترنتی با این اقدام دولت و وزارت بهداشت مخالفت کرده اند اما وزارت بهداشت با جان و سلامت مردم در ارتباط است و تخلف استارتاپ های حوزه سلامت در شرایط کنونی و با وجود بحران کرونا هم برای دولت و هم برای مردم گران تمام می شود.  

در این نامه هشدار داده شده که کسب‌وکارهای اینترنتی که در میان آن‌ها نام اسنپ و آپ و آسان‌آزمایش هم دیده می‌شود باید ظرف مدت ۴۸ ساعت هم تبلیغات آزمایش کرونا را متوقف کنند. امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز در صدا و سیما با انتقاد از نامه‌ای که اخیرا توسط وزارت بهداشت صادر شده، اعلام کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا این روند جریان دارد. او رویکرد سلبی وزارت بهداشت را زیر سوال برد و گفت باید دستورالعمل برای فعالیت این استارتاپ‌ها تهیه شود.

او گفت: البته که باید پروتکل‌هایی برای این روند در نظر گرفته شود اما بستن راه‌حل نیست تا به افزایش و رفاه سلامت عمومی کمک کند. این مساله در توزیع کالای بهداشتی نیز می‌توانست صورت بگیرد که انجام نشد در حالیکه می‌شد ماسک و الکل کمیاب را به ازای هر کد ملی به مقداری مشخص به مردم داد تا هم از مراجعه کردن آنها کمتر شود هم این بازار کنترل شود. ناظمی تاکید کرده بود که از ایده‌های نو هیچ حداقل پذیرایی از سوی مسئولین امر صورت نگرفته است.

وزارت بهداشت نگاه فناورانه ندارد
رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه کشوری کسب ‌وکارهای مجازی نیز اعلام کرده است که فعالیت‌های استارتاپ‌های سلامت محور قابل تقدیر است اما وزارت بهداشت رویه دیگری در پیش گرفت. او اعتقاد دارد که می‌توان صدور نسخه آنلاین را راه‌اندازی کرد و مردم به داروخانه‌ها نیز مراجعه نکنند. وزارت بهداشت سال‌هاست که در حال تدوین آیین نامه است و اقدامی در راستای بهبود اوضاع نمی‌کند و نمی‌خواهد نگاه فناورانه را وارد این جریان سازد.

الفت نسب  فیلتر این استارتاپ‌ها را دور از ذهن ندید و گفت: هیچ بعید نیست که دوستان امروز به دادگاه بروند در حالی که طبق قانون اگر شکایتی هم وجود داشته باشد باید ابتدا به ما ابلاغ شود. دولتی‌ها اگر بخواهند از استارتاپ‌ها شکایت کنند باید اول به کارگروه معاونت حقوقی مراجعه کنند و اگر غیر از این مساله رخ دهد، تخلف صورت گرفته است؛ تخلفی که البته چندین بار توسط ارگان‌های دولتی صورت گرفته است. البته بعید می‌دانم وزارت بهداشت در این شرایط که نیاز مردم به استارتاپ‌های سلامت‌محور بسیار زیاد شده، کار را به شکایت بکشاند.

استارتاپ های سلامت محور
استارت آپ های حوزه  صنعت بهداشت و سلامت، همواره در حال تغییر، به روز رسانی و گسترش هستند و با نوآوری های فناوری اطلاعات در عرصه پزشکی روبرو می شود. از مدیریت اطلاعات گرفته تا مشاوره آنلاین پزشکی و حتی جراحی از راه دور با پیشرفته ترین ربات های پزشکی که جراحی های تهاجمی را در سطوح تخصصی و فوق تخصصی انجام می دهند، همه گوشه هایی از انقلاب فناوری اطلاعات در صنعت پزشکی است.

حوزه پزشکی و سلامت یک از بخش های مهمی است که در جهان به دلیل جابه جایی هزینه های هنگفت، به عنوان یک صنعت پرسود شناخته می شود. نگاهی به گردش ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در این حوزه در کشورمان نیز گواهی بر این مدعاست.

استارت آپ پزشکی یعنی اینکه شما کسب و کار قابل توسعه و تکثیری طراحی و راه اندازی کنید که بتواند بخشی از مشکلات بیماران و عموم مردم را در حوزه ای خاص مرتفع کند. مثلا یک استارت آپ میتواند اکو سیستمی باشد تا بیماران بتوانند تفسیر همه نوع برگه های پزشکی، برگه های عکسبرداری فیزیوتراپی، ام آر آی و دندان پزشکی را از طریق سیستم آنلاین از پزشک مجرب اعتباردهی شده سیستم، دریافت کنند.

یا مثلا اگر آزمایش خون انجام دادند، نتایج و تفسیر آن را از طریق اپلیکیشن دریافت کنند و نظرات تکمیلی کادر درمانی به آن ها منتقل شود. الان سنسورهایی که در فناوری تولید کفش نایک و آدیداس استفاده می شود این امکان را به صاحب کفش می دهد تا بتواند از خدمات اپ کفش های آدیداس و نایک روی آیفون اپل استفاده کرده و در جریان مسافت طی شده و اطلاعاتی در این سطح  قرار بگیرد. اطلاعات ضربان قلب و دمای بدن و دیگر داده ها وقتی به سیستم مرکزی  انتقال شود، می تواند شخص را به یک رژیم غذایی  یا توصیه های پزشکی برای ارتقا سطح سلامت یاری کند. چنین خدماتی مصداق استارت آپ پزشکی است که می تواند توسعه یافته و تخصصی  شود.

رشد چشمگیر استارتاپ های سلامت محور
با وجود تمامی سخت گیری های دولت، کرونا موجب رشد چشمگیر استارتاپ های حوزه سلامت شده است.

عادل طالبی دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: استارتاپ های فعال در حوزه آموزش آنلاین و خدمات مشاوره ای مانند مشاوره حقوقی، ویزیت آنلاین پزشکی و امثال آن رشد چشمگیری داشته اند. در شرایط کنونی به صرفه نیست که مردم برای ویزیت به مطب دکتر مراجعه کنند، در نتیجه مشاوره آنلاین می گیرند و در صورت نیاز به آزمایش به آزمایشگاه ها مراجعه می کنند.

او افزود: اگر ۶ ماه پیش کسی به من می گفت قصد دارد از دکتر آنلاین مشاوره بگیرد به او می خندیدم اما اکنون تبدیل به امری عادی شده است. البته این به معنای آن نیست که شغل پزشکان در خطر است، فقط ویزیت در مطب به ویزیت آنلاین تبدیل شده است. در ایران نسبت به آمارهای جهانی مراجعه به دکتر بسیار زیاد بوده است، دکترهای ایرانی نیز بیش از آمارهای جهانی دارو و آزمایش تجویز می کردند. اکنون این آمار کمی نرمال شده است.

طالبی تاکید کرد: به طور کلی برخی از استارتاپ ها از شرایط کنونی منتفع شده اند و برخی دیگر متضرر. این امر بستگی به نوع فعالیت استارتاپ ها دارد.

کد خبر: ۳۳٬۸۲۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha