۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
بازار داغ فروشندگان امید!/ بسته هایی که ناامید می‌کنند
سرخوردگی با خرید بسته های «چگونه میلیاردر شوید»

بازار داغ فروشندگان امید!/ بسته هایی که ناامید می‌کنند

بازار فروشندگان امید در کشور رونق گرفته است. متاعی به نام امید، کالای کمیابی است که خریداران بسیاری دارد. اما در واقع این بسته های پوشالی انگیزشی باقیمانده امید و انگیزه خریداران را نیز می ربایند.

بازار؛ گروه فناوری: این روزها کالایی کمیاب در میان مردم محبوبیت یافته است. بازار فروش بسته‌هایی مانند هوش مالی، چگونه ثروتمند شوید؟، آهن‌ربای ثروت، آموزش قانون جذب، چگونه بدون سرمایه میلیاردر شوید و امثال آن به شدت داغ شده است. امید کالای کمیابی است که طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اما این دوره های مجازی چه می فروشند؟ هیچ. آنها تظاهر می کنند که یک شبه شما را ثروتمند می کنند، به استقلال مالی می رسانند و می توانند کاری کنند به تمام خواسته هایتان برسید اما پس از گذراندن این دوره در واقع امید را از شما سرقت می کنند چراکه به هیچ یک از این موارد نخواهید رسید. تنها دستاوردتان سرخوردگی است. با این همه در کانال های تلگرامی فروشندگان امید هزاران نفر وجود دارند که به خواسته هایشان رسیده اند بنابراین ایراد در وجود شماست نه فروشنده بسته انگیزشی. به راستی این گونه است؟ خیر. این افراد در واقع کارمندان فروشندگان امید هستند که تلاش می کنند برای دوره های انگیزشی بازاریابی کنند. به جای این که ده ها میلیون تومان برای دوره های  انگیزشی هزینه کنید، تلاش کنید، تخصص بگیرید، خدمات مناسب ارائه کنید، کیفیت محصول خود را ارتقا دهید، اقتصاد و حسابداری بیاموزید و برای زندگی خود هدف های معقول و دست یافتنی تعیین کنید. متاسفانه ایران تبدیل به جامعه ای شده افسرده، خشمگین، بی انگیزه و ناامید. همین امر موجب شده تقاضا برای کالایی به نام امید افزایش یابد.

متاسفانه در مدارس ما فرآیندهای کارآفرینی به گونه ای که باید رونق نداشته و دانش آموزان با مباحث کارآفرینی آشنایی کافی ندارند. شرکت کردن در دوره های کوتاه مدت به هدف یک شبه پولدار شدن نتیجه ای به جز سرخوردگی به همراه ندارد

کوتاهی آموزش و پرورش
یک جامعه شناس آموزش و پرورش بر این باور است که فروشندگان دوره های انگیزشی از جهل و نادانی مردم سوءاستفاده می کنند و آموزش و پرورش با عدم آموزش کارآفرینی و دولت با عدم نظارت مقصران اصلی این امر هستند.

بهناز شهنواز، جامعه شناس آموزش و پرورش در این رابطه گفت: این دوره ها به دلیل تبلیغات وسیع مدیریت این دوره ها موجب جلب مردم و خریداری چنین دوره هایی می شود. به طور کلی افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند از روی جهل و نادانی هزینه های کلانی برای حضور در این دوره ها می کنند.

او افزود: متاسفانه در مدارس ما فرآیندهای کارآفرینی به گونه ای که باید رونق نداشته و دانش آموزان با مباحث کارآفرینی آشنایی کافی ندارند. شرکت کردن در دوره های کوتاه مدت به هدف یک شبه پولدار شدن نتیجه ای به جز سرخوردگی به همراه ندارد.

شهنواز تاکید کرد: رسالت آموزش و پرورش این است که دانش آموزان را با مباحث کارآفرینی آشنا کند و به آن ها آموزش دهد که چگونه می توانند به موفقیت دست یابند. دلیل رونق چنین دوره هایی کم کاری و کوتاهی وزارت آموزش و پرورش در آموزش و آشنا کردن دانش آموزان با کارآفرینی است.

به گفته او عده ای سودجو دوره هایی در رابطه با چگونه یک شبه ثروتمند شوید و راه صدساله را یک شبه طی کنید برگزار می کنند تا خودشان یک شبه پولدار شوند و هدف از برگزاری این دوره ها آن است که مدرسان این دوره راه صدساله را یک شبه با فروش بسته های آموزشی گران قیمت در فضای مجازی طی کنند.

این جامعه شناس آموزش و پرورش تاکید کرد: خریداران این دوره ها متوجه می شوند که گوش دادن به این بسته های آموزشی آنقدرها هم درآمدزا نیست و این مشکل را به حساب عدم توانایی خود و کم کاری هایشان می گذارند. این امر موجب سرخوردگی و ناامیدی در خریداران می شود. به ویژه اگر نوجوان باشند.

او با اشاره به عدم نظارت دولت بیان کرد: رونق فروش این بسته های انگیزشی در فضای مجازی عدم نظارت دولت را نشان می دهد که موجب می شود استعدادهای جوانان هرز رود و در ناامیدی غوطه ور شوند.

شهنواز با اشاره به نبود بنگاه های کاریابی بیان کرد: این بنگاه های کاریابی معمولا در یافتن شغل مناسب برای جوانان به خوبی عمل نمی کنند و همین امر موجب جذب بیشتر جوانان جویای کار به دوره های انگیزشی و قانون جذبی می شود.

فروشندگان دوره های انگیزشی از جهل و نادانی مردم سوءاستفاده می کنند و آموزش و پرورش با عدم آموزش کارآفرینی و دولت با عدم نظارت مقصران اصلی این امر هستند

بازار داغ امیدفروشان
به گفته برخی متخصصان کسب و کارهای مجازی، جامعه ما ناامید و بی‌انگیزه شده و به همین دلیل بازار امیدفروشان رونق گرفته است.

محمود محمدی، مشاور کسب و کارهای مجازی گفت:فردی به همراه خانواده‌اش در حوزه فروش امید و انگیزه فعالیت می‌کنند و همایش‌های انگیزشی برگزار می‌کنند. خواهر وی نیز در این حوزه بسیار فعال است.

او افزود: اگر بازار را بخش بندی کنیم، افراد بسیاری در این حوزه وارد شدند، برخی از آن‌ها کانال‌هایی مانند اتحادیه نوابغ را ایجاد کردند.

محمدی دلیل این امر را نبود امید و انگیزه در میان مردم عنوان کرد و اظهار کرد: بازار این افراد، فروش امید است، البته تمامی افرادی که در حوزه انگیزشی فعالیت می‌کنند لزوما بد نیستند. افرادی نیز مانند برایان تریسی  هستند که امید و انگیزه می‌فروشند اما آموزش‌هایشان قابل اجرا است. او در کتاب‌ها و سخنرانی‌هایش تکنیک‌های فروش، سخنرانی و بسیاری از موارد کاربردی دیگر را آموزش می‌دهد که مردم می‌توانند در زندگی روزمره‌شان استفاده کنند.

او افزود: بسیاری از فروشندگان امید در ایران مولف هستند، با ترجمه کتاب‌ها و فیلم‌های انگیزشی دنیا به شدت رشد کرده‌اند.

محمدی با اشاره به اینکه جامعه ناامید بازار خوبی برای رشد و فروش امید و انگیزه است بیان کرد: در جامعه ناامید بانک‌ها، فست‌فودها و سخنرانان انگیزشی به شدت رشد می‌کنند.

او درباره بسته‌های کسب و کار اینترنتی که به قیمت بالایی در فضای مجازی به فروش می‌رسند، اظهار کرد: بسته‌های استارتاپی یا ایده‌های راه‌اندازی استارتاپ‌ها به اندازه‌ای زیاد شده‌اند که امروزه بسیاری، فعالان استارتاپ‌ها را کلاهبردار می‌دانند. ایده‌های استارتاپی این روزها حدود ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند. بسیاری از من می‌پرسند این ایده ها را بخرم یا خیر و با وجود مخالفت‌های من یا دیگر فعالان استارتاپی باز هم بسته‌ها یا ایده‌های استارتاپی را خریداری می‌کنند.

او در رابطه با این‌که چرا مردم بسته‌های اقتصادی را از فروشندگان امید و انگیزه که اطلاعات چندانی درباره اقتصاد ندارند خریداری می‌کنند اظهار کرد: افراد آگاه و باسواد جامعه یا خجالت می‌کشند آموزش دهند، یا اینکه فن بیان ندارند و یا این‌که اگر کارگاه برگزار کنند دیگران آن‌ها را مسخره می‌کنند. این افراد بازاریابی را به درستی بلد نیستند، شومن‌های خوبی هم نیستند. بنابراین بازار را به شومن‌های بی‌اطلاع واگذار می‌کنند.

محمدی درباره مطالب و محتوای انگیزشی بیان کرد: بسیاری از اوقات در زندگی نیاز داریم یکی به ما بگوید همه چیز درست می‌شود، به‌ویژه در زمانی که اخبار، دولت و بسیاری دیگر می‌گویند نمی‌شود، ما نیاز به فردی داریم که به ما بگوید می‌شود.

دهه شصتی‌ها که دوران جوانی‌شان به آخر رسیده اما به جایی نرسیده‌اند به دنبال بسته‌ای بودند تا یک شبه به ثروت برسند و برای این امر حاضر شدند ریسک کنند. در گذشته از دعا و جادو  استفاده می شد اما اکنون بسته‌های انگیزشی و کسب و کارهای اقتصادی جایگزین آن‌ها شده است

بسته‌های انگیزشی بد نیستند
برخی از افرادی که تا همین چندی پیش از فروشندگان بسته‌های اقتصادی دفاع می‌کردند امسال معتقدند دیگر دست این افراد رو شده است و مردم متوجه کلاهبردار بودن این افراد شده‌اند.

پرویز زاهد، فعال حوزه فضای مجازی گفت: اکنون مردم به پوشالی بودن و  غیرواقعی بودن بسته‌های کسب و کارهای اینترنتی و هوش مالی پی برده‌اند و بازار این افراد دیگر مانند گذشته گرم نیست.

او افزود: زمانی تبلیغات بسیاری برای بسته‌های جذب و هوش مالی در فضای مجازی منتشر می‌شد اما اکنون مردم متوجه شده‌اند مطالب غیر علمی و متافیزیک هیچ نکته  آموزشی برای آن‌ها به همراه ندارند.

زاهد درباره دلیل استقبال مردم از بسته های انگیزشی و اقتصادی بیان کرد: دهه شصتی‌ها که دوران جوانی‌شان به آخر رسیده اما به جایی نرسیده‌اند به دنبال بسته‌ای بودند تا یک شبه به ثروت برسند و برای این امر حاضر شدند ریسک کنند. در گذشته از دعا و جادو  استفاده می شد اما اکنون بسته‌های انگیزشی و کسب و کارهای اقتصادی جایگزین آن‌ها شده است.

کد خبر: ۳۲٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha