۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
کمبود دوباره مرغ در بازار ایلام؛ سرگردانی مردم ادامه دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود دوباره مرغ در بازار ایلام؛ سرگردانی مردم ادامه دارد

ایلام- این روزها دوباره گرانی و کمبود مرغ در بازار استان ایلام باعث مشکلات زیادی برای مردم شده است، مسئولان هم تاکنون راهکاری برای حل این مشکل در استان اتخاذ نکرده اند.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی که استان ایلام با داشتن ۴۰۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۵۳ هزار تن گوشت مرغ به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید گوشت مرغ در کشور شناخته می شود، این روزها کمبود مرغ و گرانی مرغ گریبان این استان را نیز گرفته است.

در حالی که هفته های گذشته کمبود مرغ در استان حل شده بود، حالا چند روزی است دوباره مردم برای تهیه مرغ با مشکل مواجه هستند، در این بین مرغ های موجود در استان نیز با قیمت های بالا به مردم ارائه می شود.

مرغ علاوه بر این در سطح استان با کمبود مواجه است، با قیمت های متفاوت و بالا نیز به فروش می رسد و همین مسئله باعث گلایه مردم استان شده است.

مرغ در مغازه ها وجود ندارد
یکی از شهروندان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه در یک ماه گذشته برای سومین بار است که مردم با مشکل کمبود و گرانی مرغ مواجه می شوند.

علی یاری بیان کرد: در اکثر مغازه های مرغ فروشی مرغ وجود ندارد، طبق گفته صاحبان مغازه سهمیه هر مغازه در روز ۲۰ کیلوگرم است که خیلی زود توسط مردم خریداری می شود.

وی افزود: در بعضی از مغازه ها نیز با مرغ با قیمت بالای ۱۸ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم ارائه می شود که بسیار بالاست و برای قشر ضعیف جامعه بسیار سنگین است.

 در بعضی از مغازه ها نیز با مرغ با قیمت بالای ۱۸ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم ارائه می شود که بسیار بالاست و برای قشر ضعیف جامعه بسیار سنگین است

وی تصریح کرد: متاسفانه تهیه مرغ این روزها برای مردم باعث مشکلات زیادی شده و باید صبح اول وقت در صف انتظار خرید مرغ بود.

وی با اشاره به اینکه عمده فروشان مرغ در ایلام نیز مرغ ندارند، گفت: با اینکه در استان ایلام مرغداری های زیادی وجود دارد ولی در داخل بازار استان مرغی وجود ندارد.

مرغدارن مرغ تحویل نمی دهند
یکی از افراد توزیع کننده مرغ نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه مرغداری ها مرغ تحویل کشتارگاه نمی دهند و مستقیم نسبت به زنده فروشی مرغ اقدام می کنند.

قباد خدایاری بیان کرد: مرغداران می گویند به دلیل قیمت های پایین مرغ تحویل کشتارگاه نمی دهند و خود آنها مستقیم نسبت به فروش آن اقدام می کنند.

سازمان جهاد کشاورزی مکلف به تامین مرغ استان است
معاون بازرگانی داخلی سازمان صمت ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار نیز اظهار کرد: در قانون به صراحت عنوان شده سازمان جهاد کشاورزی ملکف به تامین مرغ مورد نیاز بازار است.

سیعد شریفی بیان کرد: سقف مورد نیاز مرغ در بازار استان باید توسط جهاد کشاورزی تامین شود تا شاهد کمبود مرغ در سطح نباشیم.

خروج غیرقانونی مرغ از بازار استان
مدیرعامل کشتارگاه مرغ مانشت در استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مرغداران استان راغب نیستند که مرغ را قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان قیمت مصوب تنظیم بازار در اختیار کشتارگاه قرار دهند.

قدرت الله کاظمی بیان کرد: همین مسئله باعث شده مرغداران، مرغ های تولیدی را به دیگر استان های کشور به دلیل اختلاف قیمت با استان، منتقل کنند.

برخورد با گرانفروشی در سطح استان
معاون بازرسی سازمان صمت استان ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: سازمن صمت استان به همراه دیگر دستگاه های اجرایی با ایجاد گشت های مشترک بر روند توزیع و فروش کالاهای اساسی مثل مرغ نظارت می کند.

عزت الله عبدخانی بیان کرد: قطعا در بحث مرغ که یکی از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است، در صورت گزارش های مردمی قطعا با متخلفان برخورد می شود.

وی تصریح کرد: گران فروشی خط قرمز بازرسان سازمان صمت است و مردم قطعا بدانند با واحدهای صنفی متخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.

بازار مرغ استان نیازمد راهکار اساسی
با وجود همه صحبت های مطرح شده این روزها نبود گوشت مرغ و افزایش چندباره قیمت آن طی کمتر از یک ماه دربازار مصرف، باعث گله مندی مردم شده است.

در حالی که بخش قابل توجهی از سبد غذایی شهروندان ایلامی به دلیل گرانی گوشت قرمز و ماهی، گوشت مرغ تشکیل می‌دهد و در یک ماه اخیر نوسانات قیمت آن و بعضا نبود این ماده غذایی در مراکز عرضه، برای مردم مشکل ساز شده است.

متاسفانه کمبود مرغ در بازار استان باعث افزایش مراکز غیرمجاز عرضه مرغ زنده شده است،بنابر گزارش های ارسالی مردمی هر کیلومرغ زنده در مراکز عرضه غیر مجاز مرغ ۱۵ هزار تومان است، این در حالیست که بنابر اعلام ستاد تنظیم بازار ایلام هرکیلوگرم مرغ کشتار روز باید به قیمت مصوب ۱۵ هزار تومان عرضه شود.

البته در بازار استان مرغ های منجمد با قیمت های مصوب توزیع می شود که مورد استقبال مردم قرار نمی گیرند و مردم بیشتر از مرغ های گرم و کشتارروز استفاده می کنند.

البته مرغداران استان ایلام نیز با مشکلات زیادی در بحث تامین نهاده ها مواجه شده اند، طبق گفته مرغداران بسیاری مرغداری ها نهاده ها را با قیمت های گزاف از بازار آزاد خریداری می کنند.

امیدواریم مسئولان استان ایلام هرچه زودتر راهکاری اساسی برای مشکل تامین بازار مرغ استان پیدا کنند تا نه مرغدران ضرر کنند، و نه مردم استان برای تامین مرغ سرگردان شوند.

 اگر دولت تمامی نهاده مورد نیاز مرغداران را با نرخ مصوب تامین کند، امکان عرضه با نرخ مصوب وجود دارد، اما با تامین نهاده از بازار آزاد به سبب اختلاف چندبرابری این امکان وجود ندارد.

کد خبر: ۳۱٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha