۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
بهار دانش بنیان‌ها با راه اندازی کارخانه نوآوری البرز/ جزئیاتی از بسته حمایتی پارک علم و فناوری
بازار گزارش می دهد

بهار دانش بنیان‌ها با راه اندازی کارخانه نوآوری البرز/ جزئیاتی از بسته حمایتی پارک علم و فناوری

کرج- اهمیت شرکت های دانش بنیان در شرایط کنونی بیش از گذشته مشهود است زیرا راهی برای تجاری سازی علم و فناوری برای رسیدن به خودکفایی در تولید است.

شیما عبداله خانی_ بازار: بیش از یک دهه است معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است تا بستری امن برای فعالیت شرکت هایی که از امتیاز دانش بنیان بودن برخوردار هستند، فراهم کند.

از همین رو بسته های حمایتی متعددی از معافیت های مالیاتی و گمرکی تا اعطای تسهیلات و کمک به تجاری سازی و فروش و صادرات به شرکت های دانش بنیان تعلق گرفته به گونه ای که اکنون تعداد دانش بنیان های کشور از ۵ هزار شرکت گذشته است.

این در حالیست که استان البرز که به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور معرفی می شود با داشتن بیش از ۱۸۰ شرکت دانش بنیان رتبه چهارم کشور را در این زمینه از آن خود کرده است. این موضوع حکایت از وجود فضای مناسب و حمایت از چنین شرکت هایی در استان دارد که نیاز است تداوم داشته باشد تا در شرایط اقتصادی کنونی شرکت های دانش بنیان و مخصوصا نوپا را سرپا نگه دارد.

تخفیف ۲۵ درصدی هزینه ها برای شرکتهای دانش بنیان مستقر در منطقه ویژه پیام
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پیام که انواع شرکت های دانش بنیان و فناور به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات را در خود جای داده نیز حمایت از شرکت های دانش بنیان را یکی از موضوعات مهم و ضروری عنوان کرد که در منطقه ویژه اقتصادی نیز مورد تاکید است.

نادر ثناگو مطلق در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان مستقر در منطقه ویژه از تسهیلات ویژه ای برخوردار می شوند و سعی شده تا بیشترین امکانات در اختیار آن ها قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: که منطقه ویژه اقتصادی پیام به دنبال ایجاد فضایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه ارتباطات است تا ارتباط صنعت و دانشگاه را در منطقه عملی کنیم.

ثناگو افزود: از همین رو در مجموعه هیات مدیره طرح های مصوب شرکت های دانش بنیان همواره در اولویت هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این شرکت های دانش بنیان مستقر در مناطق ویژه و آزاد بر طبق تعرفه، از ۲۵ درصد معافیت در همه هزینه ها برخوردار هستند که می تواند مزیت خوبی برای استقرار آن ها در منطقه باشد و از لحاظ هزینه های اجاره بها، مجوزها و ... از تخفیف برخوردار می شوند.

حمایت مالی و معنوی پارک علم و فناوری از شرکت های دانش بنیان

یکی دیگر از مناطقی که بستر مناسبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در آن وجود دارد پارک های علم و فناوری هستند که البرز نیز از آن بهره مند است.

مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری به صورت مالی و معنوی از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند، گفت: بیش از۱۷۰ شرکت فناور در پارک علم و فناوری مستقر هستند که ۴۰ درصد آن را شرکت های دانش بنیان تشکیل می دهند که از لحاظ مالی و معنوی مورد حمایت های پارک علم و فناوری هستند.

«سید مهران مهدوی» در گفتگو با خبرنگار بازار، برخی مصادیق حمایت های پارک علم و فناوری را برشمرده و تصریح کرد: حمایت خوبی برای دریافت تسهیلات با سود بازپرداخت کم صورت می گیرد که شامل معرفی شرکت ها به صندوق ها، بانک ها، معاونت و وزارتخانه هایی که تسهیلات به آن ها ارائه می دهند.

به عنوان مثال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جاری شرکت هایی را که در زمینه محصولات فناورانه فعالیت داشته باشند، برای ارائه تسهیلات معرفی می کند.

مهدوی افزود: همچنین ارائه زمین، سوله، دفاتر اداری، کارگاه وآزمایشگاه به صورت یارانه ای به شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد و حتی اگر توان پرداخت نداشتند با آنها همراهی می شود تا هر وقت توانایی دارند هزینه را بپردازند.

وی کمک به ایجاد ارتباطات درون و برون سازمانی برای شرکت ها را نیز حائز اهمیت دانسته و گفت: با توجه به اهمیت تجاری سازی و فروش محصولات، کمک هایی برای تجاری سازی محصولات و فروش آن ها نیز صورت می گیرد به این صورت که زمینه شرکت در نمایشگاه ها یا دیدار با نمایندگان مجلس برای شرکت هایی که فعالیت خوبی دارند، فراهم و باعث گسترش ارتباطات آن ها برای این منظور می شود.

رویکر جدی البرز برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال جهش تولید

استاندار البرز نیز بارها بر حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید کرده و این موضوع را یکی از ملزومات برای جهش تولید خوانده است.

به گفته «عزیز اله شهبازی» حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها جز امور بسیار مهمی است که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و شعار سال مبنی بر جهش تولید، در استان البرز رویکردی جدی در این باره وجود دارد.

وی یکی از وظایفی که به استانداران کل کشور در سالی که مقام معظم رهبری آن را جهش تولید نام گزاری کردند ابلاغ شده را همراهی، همگامی و هم افزایی با مدیران و سرمایه گذاران در بخش صنعت و تولید کشور در راستای تسهیل و رفع موانع دانست.

شهبازی فعالیت شرکت های دانش بنیان در استان را مثبت ارزیابی کرده و گفت: زمینه خوبی برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در استان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه بازدیدهای میدانی و مستمر از واحدهای تولیدی و صنعتی و احصا مشکلات و موانع و اتخاذ تدابیر لازم برای حل آنها، نمود بارز همراهی دولت برای شکوفایی بخش خصوصی در کشور است، عنوان کرد: در شرایطی که استکبار جهانی اقتصاد کشور را نشانه گرفته دولت و بخش خصوصی دست در دست هم داده اند و چرخ های اقتصاد را پرسرعت تر به حرکت در آورده اند.

استاندار البرز همچنین در مراسم بازدید رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از باغ عقیق کرج که به محل استقرار ۷ شرکت دانش بنیان تبدیل شده، گفت: البرز قطب علم و فناوری است و در ماه های اخیر تفاهم نامه راه اندازی کارخانه نوآوری البرز با معاون علمی و فناوری رییس جمهور امضا شد و این امکان مهم بزودی به سرانجام می رسد.

وی افزود: فاز اول کارخانه نوآوری البرز تا قبل از شروع پاییز امسال به بهره برداری می رسد و باغ عقیق نیز می تواند برای حضور و پویایی شرکت های دانش بنیان البرز عرصه ای مناسب باشد.

استاندار البرز اضافه کرد: رئیس اوقاف و امور خیریه کشور جهت ساماندهی این موقوفه و مهیا سازی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان به همکاران خود در البرز ماموریت دادند. ما نیز در استان برای تامین زیرساخت های لازم جهت شکوفایی این مکان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

با توجه به تاکیدی که بر اقتصاد دانش بنیان در کشور وجود دارد، ماموریت حمایت همه جانبه مالی و معنوی از شرکت های دانش بنیان در تمام استان ها وجود دارد و البرز با توجه به ظرفیت های بالای صنعتی توانسته تعامل خوبی بین علم وصنعت ایجاد کند که امید است شاهد افزایش روزافزون حمایت ها مخصوصا از شرکت های نوپا باشیم.

کد خبر: ۳۰٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha