۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
وضعیت ارزندگی گروه ها بعد از کاهش ریسک های سیاسی
بازار وضعیت سرمایه گذاری در بورس را بررسی کرد

وضعیت ارزندگی گروه ها بعد از کاهش ریسک های سیاسی

استراتژی معاملاتی بسیاری از سرمایه گذاران بورسی تغییر کرده است و تنها سراغ نمادهایی رفته اند که گزارش بنیادی قوی دارند و در شرایط منفی افت زیادی را تجربه نکرده اند.

بازار؛ گروه بورس: سرمایه گذاران هنوز در شرایط تعلیق و سردرگمی سیاسی و بدون مسیر و استراتژی معاملاتی به سر می برند ... در چند وقت اخیر تفاوت‌های جدی بین نمادها وجود داشته و بازار به شکل یکپارچه و منظم و منسجم رفتار نمی‌کند. جریان پولی که در بازار قرار دارد سراغ گزینه‌هایی می‌رود که ریسک کمتری دارد. به هر حال این ادامه تعلیق و عدم اطمینان باعث ریسک گریزی و رشد نمادهای پروژه محور شده است. با اولین نشانه‌ها از فروکش کردن جو سیاسی، برخی سهم‌ها سریعاً سیگنال قوی‌تری از خود صادر می کنند و به صف خرید هم می رسند. به عبارت دیگر اولین دسته از نمادهای مثبت بازار شرکت‌هایی بودند که طی دو روز اخیر شاهد معاملات متعادلی بودند از صف فروش رها شده و به صف خرید رسیدند و یا متعادل و مثبت شدند.
دو نکته در مورد سهم‌های متعادل وجود دارد. نکته اول و مهم این است که قطعاً این شرکت‌ها یک رویداد و یک اتفاق بنیادی قوی در دل خود دارند، برای نمونه یک گزارش خوب یا حتی واگذاری دارایی منقول و ... را در دستور کار دارند. نکته دوم این است که با برطرف شدن ریسک‌های سیاسی برخی نمادها به سرعت برگشته و رشد سریع‌تری را نسبت به سایر گزینه‌ها خواهند داشت
در استراتژی معاملاتی دو نکته در مورد سهم‌های متعادل وجود دارد. نکته اول و مهم این است که قطعاً این شرکت‌ها یک رویداد و یک اتفاق بنیادی قوی در دل خود دارند، برای نمونه یک گزارش خوب یا حتی واگذاری دارایی منقول و ... را در دستور کار دارند. نکته دوم این است که با برطرف شدن ریسک‌های سیاسی برخی نمادها به سرعت برگشته و رشد سریع‌تری را نسبت به سایر گزینه‌ها خواهند داشت. گزارش‌های مالی پیش رو فرصت ویژه برای بازار است. در وزن کشی تحولات، اتفاقات بنیادی در یک مقطع زمانی بلند مدت‌تر از حتی تحولات سیاسی رخ داده نمونه آن بازدهی مثبت حداقل ۵۰ تا ۶۰ شرکت از ابتدای سال تاکنون است. اما باید توجه داشت که برخی از بازگیران با نمایش پول هوشمند به دنبال فریب سرمایه گذاران هستند و باید مراقب بود.
برای نمونه در شرکت‌های گروه دامپروری، نرخ شیر افزایش بیست درصدی داشته و ۴ محصول دیگر نیز که جزو محصولبات سبد حمایتی بودند افزایش قیمت پیدا کردند. به دلیل رشد نرخ شیر انتظار می رود گزارش های پاییز جذاب شود، هرچند برخلاف انتظارات، گزارش های بهار صنایع غذایی خوب بود. با توجه به عدم رشد نرخ شیر در تابستان و افزایش قیمت مواد اولیه تولید (افزایش قیمت نهاده های دامی) تا حدودیگزارش های فصل تابستان ضعیف تر از فصل بهار شده و حاشیه سود ناخالص کاهش پیدا کرد. با افزایش ۲۰ درصدی نرخ شیر و ثبات نسبی در بازار مواد اولیه، در نیمه دوم سال بهای تمام شده مواد اولیه تغییر چندانی نکند و حاشیه سود ناخالص نسبت به فصل دوم توانایی افزایش ۱۱ واحد درصدی را خواهد داشت.
چه گروه های بورسی پتانسیل دارند؟
در مقطع کنونی افزایش نرخ اوره منجر شده شرکت های اوره ای تقاضای خوبی داشته باشند هرچند فضا برای جذب نقدینگی مساعد نیست. از طرف دیگر افزایش قیمت نسبتا پایین گندم برای سال زراعی آتی (بعنوان نرخ پایه برای سایر محصولات)، در صورت عدم تغییر ارز ترجیحی به شکل قابل توجه می‌توان به بهتر شدن دوباره شرایط گروه غذایی کمک کند. مزیت بزرگ این گروه در ایام رکودی پیش رو، قیمت فروش تضمینی، نداشتن ریسک کاهش مقدار فروش و ذینفع بودن جمعیت زیادی از صنایع هستند. بنابراین استراتژی معاملاتی با ادامه تنش ها احتمال افزایش ارزش سهام شرکت های غذایی بیشتر است.
دولت در مقطع کنونی به دنبال تصویب اف ای تی اف است. شبکه بانکی از تصویب FATF منتفع می‌شوند. با فرض برگشت نقل و انتقال پول به شبکه بانکی، درآمد کارمزد بانک‌های بورسی می‌تواند حدود ۸۴۰ میلیون دلار افزایش یابد. هم‌اکنون سهم و خدمات ارزی و ضمانت‌نامه از مجموع درآمد کارمزد شبکه بانکی در محدوده ۲۰ درصد است

گروه دیگری که پتانسیل رشد دارند بانکها هستند. چراکه دولت در مقطع کنونی به دنبال تصویب اف ای تی اف است. شبکه بانکی از تصویب FATF منتفع می‌شوند. با فرض برگشت نقل و انتقال پول به شبکه بانکی، درآمد کارمزد بانک‌های بورسی می‌تواند حدود ۸۴۰ میلیون دلار افزایش یابد. هم‌اکنون سهم و خدمات ارزی و ضمانت‌نامه از مجموع درآمد کارمزد شبکه بانکی در محدوده ۲۰ درصد است. با برآورد مجموع تجارت غیرنفتی حدود ۱۱۰ میلیارد دلاری و سهم ۷۵ صدم درصدی شبکه بانکی بابت کارمزد نقل و انتقال وجوه و صدور ضمانت‌نامه و ...، می‌توان انتظار داشت درآمد کارمزد از حدود ۱.۵ میلیارد دلار (نیمایی) به محدوده ۲.۴ میلیارد دلار برسد.

امسال با کمبود زیاد برق و به تبع آن کاهش تولید سیمان رقابت خوبی روی این محصول صورت گرفت و در بورس کالا شاهد قیمت‌های بالایی هستیم. با افزایش ۳۵ درصد نرخ پایه، شرکت‌هایی که روی نرخ پایه فعالیت می‌کردند انتفاع بیشتری برای آنها به وجود آمد. گروه سیمان در این چند سال اخیر جزو سهام پر بازده بازار بوده و این افزایش رقابت دوباره توجهات را به سوی این گروه جلب کرده است.

در استراتژی معاملاتی برای خرید سهامصنایع فولادی و سیمانی نه فقط به رقابت پذیری آنها در طول زمان و ماندگاری آنها باید توجه شود. بلکه باید به سابقه معامله و رقابت روی محصولات آنها در طی فصول پاییز و زمستان سال های گذشته در بورس کالا بررسی شود. اختلاف قیمت معامله و قیمت پایه بعنوان یک کف قیمتی می تواند موثر باشد. دربرخی شرکت‌ها سیمانی نرخ‌های پایه فله و کیسه به نزدیکی هم رسیده‌اند این امر در دراز مدت نمی‌تواند ماندگار باشد پس یا قیمت فله افت (پتانسیل کاهشی) یا قیمت سیمان کیسه ای، افزایش خواهد داشت.

همچنین برخی شرکت‌ها با تولید محصولات جدید، کلینکر فکتور(درصد کلینکر در سیمان) خود را تغییر داده و بهای تمام شده محصولات آنها کاهشی خواهد بود(میتوانند افزایش تولید داشته باشند) پس شرکت‌هایی که محصولات جدیدی ارائه می‌دهند بهتر است توجه بیشتری به آنها صورت پذیرد.

در جلسه شورای عالی بورس چه خبر است؟

البته زمزمه بازگشت خودرو به بورس کالا شنیده شد و تازه ترین خبرها حاکی از آن است که شرکت های خودروسازی داخلی در تلاشند تا بار دیگر خودروهای خود را در بورس کالا عرضه کنند هرچند شورای رقابت این موضوع را به طور کامل تکذیب کرده است. بنابراین باید منتظر شد که در نهایت چه اتفاقی در عرضه خودرو در بورس کالا رخ خواهد داد. چراکه در جلسه شورای عالی بورس بار دیگر وزیر اقتصاد روی این مساله تاکید کرده است.

افزایش سقف سرمایه گذاری صندوق های با درآمدثابت در سهام و حق تقدم سهام از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد از کل دارایی های صندوق اعلام شده است. این موضوع در کنار خبر دیگر نیز کاهش سقف سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در گواهی سپرده های بانکی و سپرده بانکی از ۴۰ درصد به ۳۵ درصد از کل دارایی های صندوق می تواند در معاملات بعد از کاهش تنش ها موثر باشد

خبر دیگر نیز افزایش سقف سرمایه گذاری صندوق های با درآمدثابت در سهام و حق تقدم سهام از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد از کل دارایی های صندوق اعلام شده است. این موضوع در کنار خبر دیگر نیز کاهش سقف سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در گواهی سپرده های بانکی و سپرده بانکی از ۴۰ درصد به ۳۵ درصد از کل دارایی های صندوق می تواند در معاملات بعد از کاهش تنش ها موثر باشد.

در نهایت، هرچند اقتصاد کلان در شرایط فعلی با چالش‌های جدی مواجه است و همچنان تمایل به سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی با نرخ بهره بالا بیشتر است، اما این اقدامات می‌توانند به تدریج زمینه‌ساز بهبود اعتماد و جذب سرمایه به سمت بازار سهام شوند و در نهایت به کاهش ناترازی‌های اقتصادی کمک کنند.

کد خبر: ۳۰۸٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha