۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
پالس نیمایی به بورس
بورس در یک نگاه؛

پالس نیمایی به بورس

رشد پله‌ای دلار نیما همواره این اطمینان خاطر را به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان می‌دهد که رشد بازار باید از مسیر بهبود تولید و افزایش صادرات پیگیری شود.

سمیه شوریابی؛ بازار: بیست و سومین روز مهر را در حالی به پایان رساندیم که ارزش معاملات به محدوده دو همتی بازگشت و در نهایت به رقم ۲.۴۰۰ رسید، شاخص کل با افت بیش از ۲۴ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۸۹ هزار واحد به کار خود پایان داد.

در انتهای معاملات حدود ۵۰۰ میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار سهام و ۲۸ میلیارد تومان از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد، این در حالی است که تراز نقدینگی حقیقی در صندوق‌های طلا مثبت بوده و تاکنون به رقم ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است، همچنین در انتهای بازار ارزش صفوف فروش معادل ۱، ۷۰۰میلیارد تومان ثبت شد.

پالس نیمایی به بورس

یکی از موانع رشد بورس در سال جاری را می‌توان اختلاف قیمت میان دلار نیما و آزاد دانست؛ به طوری‌که در ابتدای سال این فاصله به بیش از ۶۶ درصد رسیده بود، اکنون به نظر می رسد که سیاستگذاران در حال ترمیم این شکاف هستند تا از یکسو به حرکت بورس کمک کنند و از سوی دیگر، شرایط را برای بهبود وضعیت صنایع فراهم آورند.

با وجود اینکه بازار تحت تأثیر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک زیادی قرار گرفت و به لحاظ فرار سرمایه در وضعیت مطلوبی قرار نداشت، رشد پله‌ای دلار نیما همواره این اطمینان خاطر را به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان می‌دهد که رشد بازار باید از مسیر بهبود تولید و افزایش صادرات پیگیری شود.

شاخص‌های ارزی در بازه‌های قیمتی جدید متوقف شدند. با تشدید انتظارات تورمی به واسطه انتشار اخبار منفی در هفته‌ گذشته، ارزش این شاخص‌ها افزایش یافت، اما پس از بی‌نتیجه ماندن سیگنال‌های منفی بخشی از این انتظارات تخلیه شد.

تحلیل‌گران بر این ‌باورند که در صورت عدم تداوم یافتن مناقشات میان ایران و رژیم صهیونیستی قیمت دلار به عنوان شاخص بازار ارز غیررسمی مجدداً در مسیر کاهشی قرار گرفته و در مرحله اول به سمت حمایت ۶۱ هزار تومانی و در بلندمدت به سمت کف کانال ۶۰ هزار تومانی حرکت خواهد کرد، البته در صورت تداوم یافتن مناقشات نظامی، احتمال تشدید روند افزایشی و حرکت اسکناس آمریکایی به سمت سقف سالانه وجود دارد، بررسی‌های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که بسیاری از معامله‌گران از حجم معاملات خود کاسته‌اند.

این افراد با در نظر گرفتن تجربیات پیشین خود از روزهای هیجانی بازار با کمتر کردن حجم معاملات خود ریسک‌های احتمالی را پوشش می‌دهند، در این میان برخی افراد سودجو نیز وجود دارند که تلاش می‌کنند با بزرگ‌نمایی اخبار منفی اقدام به نرخ‌سازی نمایند اما در مجموع می‌توان گفت عمق بازار غیررسمی ارز کاهش یافته است.

کد خبر: ۳۰۷٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha