۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
امواج یا باد و خورشید انرژی اینده اطراف خزر را تامین می کنند؟
نگاهی به انرژی امواج با محوریت خزر

امواج یا باد و خورشید انرژی اینده اطراف خزر را تامین می کنند؟

منطقه خزر از نظر منابع انرژی خورشیدی و بادی غنی بوده و منابع بادی قابل توجه به طور طبیعی منجر به پتانسیل قابل توجهی برای تولید انرژی موج می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: در اواسط سال ۲۰۲۵ قدرتمندترین نیروگاه موجی جهان شروع به تولید برق در اقیانوس اطلس شمالی خواهد کرد. این نیروگاه در سواحل اسکاتلند در حال ساخت است و اتحادیه اروپا قبلا پروژه ۲۰ میلیون یورویی WEDUSEA را تایید کرده است. نیروگاه موج OE۳۵ در نزدیکی مجمع الجزایر اورکنی نصب می شود و به شبکه انرژی متصل می شود. برای روشن تر شدن بحث باید گفت نیروگاه موجی تاسیساتی است واقع در یک محیط آبی که هدف آن تولید برق از انرژی جنبشی امواج است. اگرچه چندین نیروگاه از این قبیل در حال حاضر در سرتاسر جهان وجود دارند، اما اکثر آنها هنوز در مراحل توسعه یا آزمایشی هستند و بنابراین ظرفیت نسبتاً کمی دارند - معمولاً چند صد کیلووات.
برای کسانی که با این فناوری آشنایی ندارند، تصور اینکه چنین سیستمی چگونه کار می کند دشوار است. رسانه ها اغلب توضیحات ساده ای ارائه می دهند. OE۳۵ یک سکوی شناور با یک محفظه هوا و یک توربین خواهد بود. پایین محفظه هوا باز است، در حالی که توربین بالاتر از سطح دریا قرار دارد. هنگامی که موجی می رسد، سطح آب در داخل محفظه هوا بالا می رود و هوا را مجبور به عبور از توربین می کند و برق تولید می کند. در اصل الکتریسیته از طریق حرکت هوا تولید می‌شود، نه آب – امواج صرفاً این فرآیند را به حرکت در می‌آورند. هنگامی که موج عقب می نشیند، محفظه هوا دوباره پر می شود و طراحی خاص توربین به آن اجازه می دهد حتی در هنگام عقب نشینی موج به تولید انرژی ادامه دهد.
سواحل اسکاتلند به دلیل آب های مواج خود شناخته شده است و تاسیسات آزمایشی قبلی در اثر طوفان ویران شده اند. با این حال نیروگاه موج جدید با وزن ۸۰۰ تن، به اندازه کافی قوی خواهد بود که در برابر شرایط سخت دریا مقاومت کند.
در حالی که ساخت و ساز در اسکاتلند در حال انجام است، قوی ترین نیروگاه موجی جهان، مزرعه موج آگوادورا در سواحل پوووا در شمال پرتغال می باشد. این اولین نیروگاه موج تجاری جهان است و شبیه یک مار نیمه غوطه ور ۱۵۰ متر طول و ۳.۵ متر عرض دارد. هنگامی که امواج از روی این مار عبور می کنند، نوساناتی را منتقل می کنند که سپس به انرژی تبدیل می شوند. ایالات متحده آمریکا همچنین در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نیروگاه موجی قدرتمند است - شناوری عظیم با وزن ۸۲۶ تن که برای تبدیل انرژی امواج به برق طراحی شده است.

منطقه خزر از نظر منابع انرژی خورشیدی و بادی غنی بوده و منابع بادی قابل توجه به طور طبیعی منجر به پتانسیل قابل توجهی برای تولید انرژی موج می شود

همانطور که می بینیم، نبوغ مهندسان حد و مرز نمی شناسد. کارشناسان خاطرنشان می کنند که فناوری های انرژی امواج هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. با این حال، سرعت سریع پیشرفت تکنولوژی نشان می دهد که یک نیروگاه موجی به زودی در دریای خزر ظاهر می شود. دانشمندان روسی در حال بررسی پتانسیل انرژی موج هستند و آن را از نظر اقتصادی سودمند می دانند. به گفته آنها امواج دریای خزر می تواند انرژی برخی مناطق ساحلی را تامین کند.
با این حال امواج خزر فاقد قدرت مورد نیاز برای تولید برق در مقیاس بزرگ هستند. با این وجود، مزیت امواج اقیانوس در حضور مداوم آنها نهفته است و آنها را برای همه کشورهای ساحلی قابل دسترس می کند. منطقه خزر از نظر منابع انرژی خورشیدی و بادی نیز غنی است. منابع بادی قابل توجه به طور طبیعی منجر به پتانسیل قابل توجهی برای تولید انرژی موج می شود.
شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۵، رژیم پیشنهاد همکاری با آذربایجان برای مهار انرژی امواج خزر را مطرح کرد. شرکت WERPO متخصص در تولید انرژی امواج، علاقه خود را برای همکاری ابراز و دن استاو، سفیر وقت اسرائیل در جمهوری آذربایجان در این باره صحبت کرد. با این حال، این پیشنهاد به جایی نرسید.
در حال حاضر بحث در مورد توسعه منابع انرژی جایگزین در آذربایجان و دیگر کشورهای ساحلی دریای خزر عمدتاً بر انرژی خورشیدی و بادی متمرکز است. هنوز هیچ برنامه یا تصمیم مشخصی در مورد انرژی موج در این کشورها وجود ندارد، اگرچه پروژه های آزمایشی و علاقه به این موضوع وجود دارد. به احتمال زیاد، این بخش انرژی های تجدیدپذیر در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فناوری‌های مورد نیاز برای انرژی امواج، حتی در کشورهایی که مدتی است در مورد انرژی امواج تحقیق کرده‌اند، هنوز در مرحله توسعه هستند. این فناوری ها نیازمند تجهیزات فنی و تخصص مناسب هستند.

با توجه به فناوری های مدرن، امواج غول پیکر می توانند به یک منبع انرژی پایان ناپذیر در قرن بیست و یکم تبدیل شوند

در همین حال، علاقه جهانی به انرژی امواج همچنان در حال افزایش است. بحث در مورد انرژی امواج اولین بار پس از بحران نفت در دهه ۱۹۷۰ ظهور کرد. در اتحاد جماهیر شوروی، علاقه به انرژی امواج در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد، اما تلاش ها نتیجه نداد. در سال ۱۹۸۵، نروژ دو نیروگاه آزمایشی موج صنعتی ساخت. امروزه کشورهایی مانند انگلستان، پرتغال، استرالیا و ایالات متحده به طور فعال در حال توسعه این بخش انرژی تجدیدپذیر هستند. بریتانیا به تنهایی بیش از ۱۵ سال را صرف اختراع و آزمایش طرح های مختلف مولد امواج کرده است.
با توجه به فناوری های مدرن، امواج غول پیکر می توانند به یک منبع انرژی پایان ناپذیر در قرن بیست و یکم تبدیل شوند. به گفته کارشناسان، انرژی امواج اقیانوس های جهان می تواند حداقل ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز بشر را تامین کند. تخمین زده شده است که پتانسیل انرژی موج جهانی ۸۰۰۰۰ تراوات ساعت است که معادل ده برابر افزایش مصرف انرژی فعلی است. مناطقی که بیشترین پتانسیل انرژی امواج را دارند شامل سواحل غربی اروپا، جزایر بریتانیا، سواحل اقیانوس آرام آمریکای شمالی و جنوبی، نیوزیلند، استرالیا و آفریقای جنوبی می باشد.
بنابراین این سوال پیش می آید که آیا نیروگاههای موجی ارزش سرمایه‌گذاری را دارند یا انرژی بادی فراساحلی سودآورتر است؟ زمان پاسخ این سوال را خواهد داد.

کد خبر: ۳۰۷٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha