۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
۳۰ درصد بخش کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند

۳۰ درصد بخش کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند

معاون امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی گفت: بنابر آمار به طور متوسط ۳۰ درصد از بخش کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار دارند.

به گزارش بازار، قدرت اللّه نوری معاون صندوق بیمه کشاورزی گفت: برآورد وزارت جهادکشاورزی از کل خسارت‌های وارده به کشاورزان بیمه شده و غیر بیمه شدگان بخش کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ بر اثر عوامل قهری و طبیعی را حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

نوری افزود: از دو سال پیش، خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی به طور عمده از طریق تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان و تولید کنندگان مساعدت شده و خسارت بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده ناشی از عوامل قهری و طبیعی توسط سازمان مدیریت بحران کشور و یا مرجعی دیگر پرداخت نشده است و از این رو صندوق بیمه کشاورزی تنها منبعی بوده که توانست طی این مدت خسارت پرداخت کند.

به گفته او، در حال حاضر تنها صندوق بیمه کشاورزی، پرداخت غرامت کشاورزان بیمه‌گذار خسارت دیده را انجام می‌دهد.

نوری بر افزایش اعتبار صندوق بیمه کشاورزی برای پوشش بیشتر کشاورزان و اجرای برنامه‌های بیمه‌ای جدید در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: بخشی از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب سال زراعی گذشته، به صندوق بیمه تخصیص داده شده است.

حدود ۹۹ درصد بخش طیور تحت پوشش بیمه هستند

او ادامه داد: بخش دیگری از پرداخت غرامت‌ها از طریق حق بیمه سهم کشاورزان بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان صورت گرفت و حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیز با همکاری بانک کشاورزی انجام شد تا بتوانیم به موقع تعهدات‌مان را انجام دهیم.

این مقام مسئول افزود: بنابر آمار به طور متوسط ۳۰درصد از بخش کشاورزی، زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار دارند هرچند در برخی از زیربخش‌ها از جمله طیور، نزدیک به ۹۹ درصد زیر پوشش بیمه این صندوق می‌باشند.

به گفته او، حدود ۴۸ درصد غرامت‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ به زیربخش زراعت پرداخت شد که ۷۵ درصد از این رقم مربوط به گندم دیم و طرح جهش تولید در دیمزارها بود.

نوری با بیان اینکه ۳۷ درصد پرداخت غرامت‌ها به باغات تعلق گرفت، گفت: عمده خسارات به ویژه بر اثر سرمازدگی به محصولات پسته، خرما، گردو، انگور و سیب وارد شده بود.

۵۶ درصد اراضی با اولویت دیمزارها تحت پوشش بیمه هستند

او با بیان اینکه در بخش زراعت ۵۶ درصد اراضی با اولویت دیمزارها تحت پوشش بیمه هستند، افزود: در بخش آبزیان ۳۵ درصد و در بخش باغات نزدیک به ۲۰ درصد زیر پوشش صندوق بیمه هستند.

به گفته نوری، بنابر آمار ۹۹ درصد بخش طیور، ۳۵ درصد بخش آبزیان و ۲۰ درصد در حوزه دام زیر پوشش این صندوق قرار دارند.

او درباره پرداخت غرامت به زیربخش دام و طیور گفت: صندوق بیمه کشاورزی ۸۰ درصد ارزش دام یا طیور را براساس آخرین قیمت روز به تولیدکنندگان بیمه شده، غرامت می‌پردازد و از این رو بیمه شدگان در این بخش از عملکرد صندوق راضی هستند.

نوری ادامه داد: براساس گزارش سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در مورد خسارت‌های عمومی وارده به زیربخش زراعت و باغات هنوز نهایی نشده است، اگرچه تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان بیمه شده خسارت دیده از جمله دام، طیور، آبزیان و خسارت‌های انفرادی مانند، سیل، تگرگ، طوفان و... غرامت پرداخت کرده‌ایم.

معاون صندوق بیمه کشاورزی افزود: پس از اتمام کل‌گیری و تعیین درصد خسارت، غرامت خسارت دیدگان بیمه شده در زیربخش زراعت و باغات پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه تنها متولی پرداخت غرامت به خسارات کشاورزان صندوق بیمه کشاورزی است، گفت: از آنان خواست محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت خسارات وارده بر اثر عوامل طبیعی، با حمایت‌های بیمه‌ای به چرخه تولید بازگردند.

کد خبر: ۳۰۷٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha