۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
هدف بعدی، زیرساخت‌های اسرائیل| ۸۰ درصد انرژی رژیم صهیونیستی وابسته به ۵ نقطه

هدف بعدی، زیرساخت‌های اسرائیل| ۸۰ درصد انرژی رژیم صهیونیستی وابسته به ۵ نقطه

سهم نفت و گاز از سبد انرژی رژیم‌ صهیونیستی به ترتیب حدود ۳۹ و ۴۲ درصد و مجموعا بیش از ۸۰ درصد است که از طریق تعداد اندکی از تاسیسات انرژی تامین می‌شود و این رژیم را در برابر حملات نظامی آسیب‌پذیر کرده

به گزارش بازار، در سال ۲۰۲۳ اسرائیل روزانه ۲۲۵ هزار بشکه نفت وارد کرده که ۶۰ درصد آن از قزاقستان و آذربایجان صورت گرفته. نفت وارداتی نیز دو پالایشگاه به نام «حیفا» و «اشدود» مصرف می‌شود.

میزان تولید و مصرف گاز اسرائیل در سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۲۳.۵ و ۱۲.۶ میلیارد مترمکعب بوده و مازاد این گاز به کشورهای مصر و اردن صادر شده است. تولید اصلی گاز اسرائیل با سهم تقریبا مساوی، وابسته به دو میدان لویوتان و تامار است.

زیرساخت تولید گاز رژیم از نظر آسیب‌پذیری به‌گونه‌ای است که با انهدام تأسیسات یک میدان گازی، صادرات گاز این رژیم به مصر و اردن به صفر رسیده و در صورت انهدام هر دو میدان، ۴۲ درصد از کل سبد تأمین انرژی اسرائیل نیز از بین خواهد رفت.

آسیب‌پذیری در حوزه نفت هم به قدری بالاست که امنیت آن به دو پالایشگاه و سه پایانه نفتی «حیفا»، «اشکلون» و «ایلات» وابسته است که البته پایانه‌ها، گلوگاه اصلی هستند که مسیر واردات نفت و حتی فرآورده نفتی را مسدود می‌کنند.

حفظ جریان نفت و گاز با سهم بیش از ۸۰ درصدی در سبد تامین انرژی اسرائیل، به ترتیب به حفظ امنیت در سه پایانه وارداتی «حیفا»، «اشکلون» و «ایلات» و دو میدان گازی «لویوتان» و «تامار» وابسته است که در صورت توسعه دامنه جنگ، اهدافی آسان و در دسترس برای ایرانند.

کد خبر: ۳۰۶٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha