۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
اشتباهات متداول در خرید مخزن آب

اشتباهات متداول در خرید مخزن آب

خرید مخزن آب یکی از مراحل حیاتی در تامین آب مورد نیاز برای ساختمان یا هر موقعیت دیگری مثل واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی برای تامین آب مورد نیاز است.

به گزارش بازار، خرید مخزن آب یکی از مراحل حیاتی در تامین آب مورد نیاز برای ساختمان یا هر موقعیت دیگری مثل واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی برای تامین آب مورد نیاز است. اما بسیاری از خریداران به دلیل عدم آگاهی از نکات مهم، اشتباهات متداولی مرتکب می‌شوند که می‌تواند هزینه‌ها و مشکلات دیگری را برای آنها به همراه داشته باشد. در این مقاله، به بررسی این اشتباهات رایج و راهکارهای مناسب برای خرید یک مخزن آب با کیفیت و متناسب با نیازهای شما می‌پردازیم.

اشتباهات متداول در خرید مخزن آب

عدم تعیین محل نصب مخزن

ابتدا به اندازه‌گیری دقیق  ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) محل نصب دقت کنید تا مطمئن شوید مخزن به راحتی در محل مورد نظر شما قرار می‌گیرد و قابل حمل است. سپس از صاف و تراز بودن سطح زیر مخزن مطمئن شوید. در صورتی که سطح زیر مخزن یکنواخت و صاف نباشد؛ ممکن است باعث آسیب رسیدن به مخزن شود.

برای آماده‌سازی محل نصب مخزن مراحل زیر را انجام دهید؟

  1. انتخاب محل مناسب
  2. آماده‌سازی سطح زیر مخزن
  3. عایق‌بندی مخزن(در صورت نیاز)
  4. در نظر گرفتن ارتفاع مناسب
  5. تهیه و نصب اتصالات با کیفیت

توجه نداشتن به اتصالات، ورودی و خروجی مخزن

نصب مخزن آب باید به گونه‌ای باشد که دسترسی به اتصالات ورودی و خروجی به راحتی امکان‌پذیر باشد. محل نصب باید دسترسی به اتصالات ورودی و خروجی را محدود نکند و مخزن از وسایل تیز و برنده دور باشد تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

اشتباهات متداول در خرید مخزن آب

عدم نصب وِنت یا هواکش برای مخزن آب

وِنت یا هواکش یک وسیله است که برای تهویه و تنظیم فشار اضافه درون مخازن آب و سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌شود. عدم نصب ونت در زمان نصب مخزن آب می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند که در لیست زیر برخی از آنها را قرار دادیم:

  • جلوگیری از تجمع گازها و بوهای نامطبوع و کاهش احتمالی آلودگی مایعات شیمیایی یا صنعتی
  • جلوگیری از ترکیدن مخزن و افزایش فشار داخلی و کنترل فشار منفی
  • کاهش جریان آب و ایجاد مشکلات در سیستم آب‌رسانی
  • تنظیم فشار و جلوگیری از تغییر شکل و آسیب دیدگی مخزن

چگونه از اصابت ضربات سنگین به مخزن پلی اتیلن جلوگیری کنیم؟

از موارد دیگری که قبل از خرید مخزن آب، باید به آن توجه کرد؛ محافظت از مخزن است. مخزن پلی اتیلن باید از اشیاء تیز و اصابت ضربات سنگین به دور باشد. ایجاد عایق یا پوشش‌هایی مانند فوم، می‌تواند از آسیب‌های احتمالی ناشی از ضربات جلوگیری می‌کند و برای افزایش طول عمر مخزن نیز مناسب است.

اطلاع از ابعاد درب های ورودی و خروجی ساختمان

محاسبه ابعاد درب‌های ورودی راه‌پله یا محل گذر در ساختمان، هنگامی که قصد عبور مخزن را دارید، بسیار مهم است. زیرا امکان ایجاد مشکل در هنگام عبور مخزن از ورودی‌های ساختمان تا محل نصب (حیاط، موتورخانه و… ) وجود دارد.

اشتباهات متداول در خرید مخزن آب

اشتباهات متداول در خرید مخزن آب

بنابراین قبل از رد کردن مخزن باید نسبت به اندازه‌گیری ورودی و خروجی‌های ساختمان (طول، عرض و ارتفاع) اقدام کنید تا از عبور مخزن از درب‌ها اطمینان پیدا کنید. مخزن آسان‌رو برای عبور از درگاه‌های باریک طراحی شده است.

توجه نکردن به نوع و شکل مخزن

در حال حاضر، تنوع شکل و طراحی مخازن نسبت به گذشته بسیار گسترش پیدا کرده و در زمان انتخاب مخزن، اهمیت زیادی دارد. شکل مخزن می‌تواند تاثیرات مختلفی در زمان نصب و عملکرد مخزن داشته باشد. تانکر پلاستیکی دارای انواع مختلف از نظر ظاهری است. به طور مثال: برخی به صورت ایستاده و برخی به صورت خوابیده نصب می‌شوند. در لیست زیر انواع شکل ظاهری مخازن پلی اتیلن را مشاهده می‌کنید.

  • مخزن عمودی (ایستاده)
  • مخزن افقی (خوابیده)
  • مخزن آسان‌رو (Slimline)
  • مخزن زیر پله
  • مخزن مکعبی (خوابیده)
  • مخزن بیضی
  • مخزن قیفی
  • مخزن سمپاش
  • منبع انبساط
  • مخزن نیسانی

توجه داشته باشید شکل مخزن، با توجه به موقعیت نصب مخزن؛ فضای موجود، ظرفیت و حجم مورد نیاز و عوامل دیگری مانند استحکام و پایداری انتخاب می‌شود.

انتخاب نامناسب تعداد لایه‌های مخزن

منبع آب پلاستیکی دارای انواع تک لایه، سه لایه و چهار لایه است. تعداد لایه‌های مخزن برای مقابله در برابر تابش نور آفتاب (اشعه UV) و جلوگیری از ایجاد جلبک درون مخزن کاربرد دارد. مخزن سه لایه آنتی باکتریال برای ذخیره آب مناسب است، زیرا از یک لایه میانی سیاه رنگ تشکیل شده که از ورود نور خورشید به درون مخزن جلوگیری می‌کند.

اما در صورتی که قصد ذخیره‌سازی مایعات دیگری جز آب آشامیدنی، مانند اسید یا مواد شیمیایی را داشته باشید، استفاده از مخزن تک لایه گزینه مناسبی است. بنابراین در زمان تهیه مخزن، باید تعداد لایه‌ها را در نظر بگیرید.

توجه نکردن به حجم مخزن مورد نیاز

حجم و ظرفیت مخزن آب بر اساس لیتراژ (ℓ) محاسبه می‌شود. حجم مخزن را باید قبل از اینکه اقدام به خرید کنید، به صورت دقیق محاسبه کنید. طبق اعلام سازمان نظام مهندسی و شرکت آب و فاضلاب ایران، هر واحد از یک ساختمان حدود ۲۵۰ لیتر حجم آب برای ذخیره نیاز دارد. یعنی به طور مثال برای یک ساختمان ۴ واحدی، باید مخزن آب ۱۰۰۰ لیتری تهیه کرد.

عدم خرید از شرکت‌ها و تولیدکنندگان معتبر

یکی از موارد مهمی که در زمان خرید تانکر آب باید به آن توجه داشته باشید؛ برند و شرکت تولید کننده است. استاندارد بودن مخزن و جنس آن، بسیار اهمیت دارد. از جمله مواردی که باید به آنها توجه شود را در لیست قرار می‌دهیم:

  • بررسی نمادهای استانداردهای ملی و بین المللی
  • تولید مخزن با مواد اولیه درجه یک و با کیفیت
  • گواهینامه‌های بهداشت و سلامت
  • بررسی نظرات و تجربیات استفاده کنندگان
  • مشاوره با کارشناسان خبره

تهران پلیمر یارا یکی از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین تولیدکنندگان مخزن آب پلی اتیلن در ایران است که سال‌هاست توانسته مخازن آب را با آخرین تکنولوژی روز تولید قالب گیری دورانی و همچنین با بالاترین کیفیت به مشتریان ارائه کند. برای آگاهی از لیست قیمت مخزن آب و سایر محصولات و مشخصات آنها روی لینک بزنید.

نتیجه گیری

اشتباهات متداول در خرید مخزن آب، مواردی مانند عدم تعیین محل نصب مخزن، زیرسازی نامناسب، عدم آماده‌سازی محل نصب، عدم اطلاع از ابعاد ورودی و خروجی برای عبور و حمل و نقل مخزن، عدم محاسبه حجم و ظرفیت مخزن و عدم توجه به نوع و شکل منبع آب، استاندارد بودن و کیفیت منبع آب، مارک و برند تولید کننده مخزن و موارد دیگری هستند که در این مطلب به آنها اشاره شد.

کد خبر: ۳۰۶٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha