۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
رشد مجدد قیمت جهانی طلا با آغاز تجاوز زمینی به لبنان| قیمت طلا در چه صورت کاهش خواهد یافت؟
بازار بررسی کرد؛

رشد مجدد قیمت جهانی طلا با آغاز تجاوز زمینی به لبنان| قیمت طلا در چه صورت کاهش خواهد یافت؟

قیمت جهانی طلا پس از اصلاح دو روزه خود و در پی آغاز حمله زمینی شبانه اسرائیل به خاک لبنان، صبح روز سه شنبه بار دیگر روندی صعودی به خود گرفته و به نظر می رسد افزایش قیمت همچنان ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت جهانی طلا پس از اصلاح دو روزه خود و در پی آغاز حمله زمینی شبانه اسرائیل به خاک لبنان، صبح روز سه شنبه بار دیگر روندی صعودی به خود گرفت. قیمت طلا پس از رسیدن به سقف تاریخی جدید روی ۲۶۸۶ دلار، روند اصلاحی خود را آغاز کرد و با اینحال، صبح امروز به وقت بازارهای آسیایی این روند معکوس شد. علاوه بر موضوع ورود خاورمیانه به دور تازه و متفاتی از تنش، اکنون بسیاری از سرمایه گذاران بازار طلا منتظر انتشار شاخص PMI و فرصت های شغلی (JOLTS ) آمریکا هستند که قرار است روز پنجشنبه این هفته به وقت ایران منتشر شود.

در خصوص شاخص های تکنیکال بازار طلا باید گفت که اندیکاتور RSI۱۴ روزه این فلز گرانبها همچنان عدد ۶۵.۵۰ را نشان می دهد که تایید کننده ادامه روند صعودی است. در حال حاضر، مهمترین مقاومت پیش روی طلا روی نقطه ۲۶۷۰ دلار قرار داشته که در صورت موفقیت گاوها برای عبور از این مقاومت، نقطه بعدی مهمی که باید به منظور ادامه روند صعودی کوتاه مدت از آن عبور کنند، روی ۲۶۸۶ دلار یعنی سقف تاریخی قیمت طلا قرار خواهد داشت. در صورت عبور قیمت از این نقطه، مقاومت بعدی طلا روی ۲۷۰۰ دلار قرار دارد.

رشد مجدد قیمت جهانی طلا با آغاز تجاوز زمینی به لبنان| قیمت طلا در چه صورت کاهش خواهد یافت؟

اما در صورتی که خرس ها بتوانند کنترل بازار را در دست بگیرند، نخستین حمایت محکم طلا روی کف قیمت ۲۴ سپتامبر، یعنی رقم ۲۶۲۳ دلار قرار داشته که حفظ این سطح حمایت بسیار مهم است. چراکه در صورت از دست رفتن این حمایت، قیمت می تواند تا سطح حمایت بعدی طلا یعنی رقم ۲۶۰۰ دلار اصلاح را تجربه نماید. در صورت حاکم شدن روند نزولی بر بازار، قیمت می تواند تا کف تاریخ ۲۰ سپتامبر یعنی ۲۵۸۵ دلار اصلاح داشته باشد که در صورت ادامه روند اصلاحی، نقطه بعدی حمایت روی SMA۲۱ روزه طلا یعنی ۲۵۷۸ دلار قرار دارد.

تحولات خاورمیانه، بزرگترین عامل تعیین کننده قیمت طلا

در حال حاضر، مهمترین فاکتور تاثیرگذار روی قیمت طلا، مساله تنش های خاورمیانه است. با آغاز حمله زمینی رژیم صهیونیستی به خاک لبنان باید گفت که جنگ میان اسرائیل و حزب الله وارد فاز تازه و کاملا جدی شده است. همین امر، احتمال طولانی شدن زمان درگیری ها را بیش از پیش افزایش داده و بعید به نظر می رسد تنش تازه ایجاد شده، طی هفته های آتی پایان یابد.

معمولا طلا به تنش های بلند مدت و نسبتا پایدار واکنشی طبیعی نشان میدهد. به ویژه اینکه کانون درگیری بزرگترین تامین کننده نفت جهان و گذرگاه اصلی بار ترانزیتی آسیا به اروپا محسوب شود.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی بندر الحدیده یمن را نیز هدف قرار داده و در این مورد هم باید گفت که احتمالا، این حملات نیز ادامه دار خواهند بود. معمولا طلا به تنش های بلند مدت و نسبتا پایدار واکنشی طبیعی نشان میدهد. به ویژه اینکه کانون درگیری بزرگترین تامین کننده نفت جهان و گذرگاه اصلی بار ترانزیتی آسیا به اروپا محسوب شود. در صورت ادامه روند درگیری ها به ویژه میان حوثی های یمن و اسرائیل، باید انتظار داشت که حملات نیروهای یمین به کشتی های تجاری راهی اسرائیل و البته کشورهای حامی تل آویو مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز وارد دور جدید و جدی تر شود. مجموع این تنش ها به معنای افزایش سختی و هزینه تردد نفتکش ها و کشتی های باری تجاری از مسیر دریای سرخ خواهد بود.

آیا احتمال ریزش سنگین در بازار طلا وجود دارد؟

باید بدانیم که افزایش هزینه حمل ناشی از شکل گیری هر گونه اختلال در مسیر ترانزیت کالا و سوخت، قیمت مصرف کننده را در بازار مقصد افزایش خواهد داد. با این حساب، در صورت عدم مداخله جدی اتحادیه اروپا و ایالات متحده در درگیری های جدید خاورمیانه و تلاش موثر آنها برای مهار اسرائیل، غرب می بایست منتظر دور تازه و چشمگیری از تورم باشد که مستقیما روی اقتصاد آمریکا و اروپا تاثیر خواهد گذاشت.

در حال حاضر، می توان این چنین نتیجه گرفت که تا زمان عدم عقب نشینی فدرال رزور آمریکا از سیاست جدید کاهش نرخ بهره بانکی، می توان همچنان به بازار صعودی و رو به رشد طلا امیدوار بود.

به نظر می رسد به همین دلیل، جروم پاول رئیس فدرال رزرو روز سه شنبه طی سخنانی گفته بود که این نهاد، اجبار و عجله ای برای کاهش نرخ بهره بانکی نخواهد داشت. حال فرض کنیم درگیری ها به زودی به پایان نرسیده و فدرال رزرو نیز از ادامه مسیر کاهش نرخ بهره بانکی عقب نشینی کند. نتیجه چنین اقدامی، افزایش شاخص دلار و در نتیجه، قدرتمند تر شدن دلار در برابر بازار سرمایه خواهد شد. به این معنا که بخش مهمی از سرمایه ها بار دیگر راهی بانک های آمریکایی شده و از بازار پر ریسک سرمایه بیرون آورده خواهندشد. اگرچه این آخرین سناریوی پیش روی ما است، اما در صورت تحقق آن، دیگر نمی توان گفت که طلا در این بخش هم منتفع خواهد شد. بلکه برعکس، می بایست منتظر ریزش های سنگین در قیمت طلا و دیگر فلزات گرابنها باشیم.

لذا، در حال حاضر، می توان این چنین نتیجه گرفت که تا زمان عدم عقب نشینی فدرال رزور آمریکا از سیاست جدید کاهش نرخ بهره بانکی، می توان همچنان به بازار صعودی و رو به رشد طلا امیدوار بود. اما باید در نظر داشت که هرگونه عقب نشینی فدرال رزرو، کل ماجرا را معکوس خواهد کرد که در این صورت، بهتر است از سرمایه گذاری روی بازار طلا عقب نشینی نماییم.

کد خبر: ۳۰۵٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha