۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
آب اولویت سفر رئیس دستگاه قضا به استان سمنان | تولید داخلی روی خط حمایت
بازار بررسی می‌کند؛

آب اولویت سفر رئیس دستگاه قضا به استان سمنان | تولید داخلی روی خط حمایت

سمنان- رئیس قوه قضائیه در سفر یک‌روزه به سمنان در نشست‌ها و دیدارهای مختلفی شرکت کرد که بخش مهمی از مباحث مطروحه آن‌ها به تامین آب استان اختصاص داشت.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان در نخستین پنجشنبه نیم سال دوم ۱۴۰۳ میزبان رئیس قوه قضائیه بود سفری که سی و چهارمین سفر استانی ریاست قوه قضائیه محسوب می شد و در آن معانان دستگاه قضایی کشور نیز حضور داشتند.

برنامه سفر به گونه‌ای چیده شده بود که رئیس قوه قضائیه به همراه معاون اول و معاون امور راهبردی همچنین چند مسئول دیگر قوه در سمنان و مابقی معاونان مانند رئیس سازمان زندان‌ها، رئیس ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس پزشکی قانونی و رئیس سازمان بازرسی و ... در شهرستان‌های استان سمنان حضور یابند.

حضور در جمع نیروهای مسلح

این سفر صبح امروز در فرودگاه سمنان آغاز شد جایی که رئیس دستگاه قضا در بدو ورود به آن از پیگیری مسائل قضایی استان سمنان در این سفر خبر داد. رئیس قوه قضائیه در نخستین برنامه خود راهی فرماندهی انتظامی استان سمنان شد تا در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح این استان به مناسبت هفته دفاع مقدس حضور یابد.

مجتمع محاکم صلح با هفت شعبه مستقر در شورای حل اختلاف در شهرستان سمنان افتتاح شد

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در این مراسم اعلام کرد: آزادگان جهان، چشم امید به ایران اسلامی دارند و در این وادی نقش نیروهای مسلح در این امید بخشی به آزادگان جهان نقشی بی بدیل و پر اهمیت است.

همزمان با این برنامه و چند صد متر آن سو تر مجتمع محاکم صلح با هفت شعبه مستقر در شورای حل اختلاف در شهرستان سمنان با حضور معاون اول قوه قضائیه افتتاح شد. حجت الاسلام حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه کار مجتمع دادگاه‌های صلح را ترویج سازش در پرونده‌های قضایی دانست.

آب اولویت سفر رئیس دستگاه قضا به استان سمنان | تولید داخلی روی خط حمایت

تعیین تکلیف خودروهای توقیفی

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان زندان‌ها صبح امروز در سفر به گرمسار و بخش ایوانکی با حضور در پارکینگ خودروهایی توقیفی این شهر خواستار ساماندهی وضعیت این مکان شد. غلامعلی محمدی با تاکید بر تسریع در ساماندهی این زیرساخت و تعیین تکلیف خودروها گفت: با توجه به مدت زمان رسوب خودروها نیاز است که هرچه سریعتر این پارکینگ مورد تعیین تکلیف قرار گیرد.

در ادامه این سفر وزیر دادگستری در نخستین برنامه خود لحظاتی قبل از انبار سازمان تجمیع و فروش اموال تملیکی استان سمنان بازدید کرد. پارکینگ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان دومین برنامه عضو کابینه سیزدهم در استان سمنان بود وی در این بازدید ها تسریع در مزایده خودروهای توقیفی و تعیین تکلیف آنها را خواستار شد.

ذبیح الله خدائیان معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کشور در ابتدای سفر به دامغان وارد گلزار شهدا شد و معاون اول قوه قضائیه نیز در شاهرود حاضر شد و بعد از استقبال رسمی به گلزار شهدا رفت.

دیدار با صنعتگران

یکی از مهمترین رویداد های امروز دیدار اژه ای صنعتگران و تولید کنندگان استان سمنان بود رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه از تولیدکنندگان داخلی انتظار می‌رود که به ارتقای کیفیت تولیدات خودشان اهمیت بدهند، گفت: وقتی باید از مردم انتظار داشت کالای ایرانی بخرند که تولیدگر ما هم ارتقای کیفیت را در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس قوه قضائیه: فعالان بخش خصوصی در حین فعالیت‌های حرفه‌ای و کاری خود با مشکلات متنوعی روبرو هستند

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: از هر فردی در هر جایگاه و بخشی که بر اجرای قانون پای می‌فشارد حمایت ویژه می‌کنیم و البته ممکن است اختلاف برداشت‌هایی از قانون وجود داشته باشد که این امر نیز با رویه‌هایی که وجود دارد، قابل رفع است.

وی افزود: معتقد هستیم که فعالان بخش خصوصی در حین فعالیت‌های حرفه‌ای و کاری خود با مشکلات متنوعی روبرو هستند و این مشکلات در حوزه‌های مرتبط با نقدینگی، رفع تعهدات و مشکلات کارگری هستند و متولیات بخش تولید با آنها مواجهه دارند.

آب اولویت سفر رئیس دستگاه قضا به استان سمنان | تولید داخلی روی خط حمایت

دستگاه قضایی و نظام بانکی

رئیس دستگاه قضایی با اشاره به برخی از مسائل که در سخنان فعالان بخش خصوصی استان سمنان، تاکید کرد: به رغم پیگیری‌ها، بازدیدها و سرکشی‌های مستمر از گمرک ها هنوز در این حوزه با مسائل و مشکلاتی روبرو هستیم.

اژه ای به مسئله بانک که از سوی برخی تولیدگران استان سمنان نیز مطرح شد اشاره کرد و افزود: در حوزه مسائل بانکی نیز چنانچه اتفاقاتی مستمراً تکرار شود، نه تنها به یک بانکِ مشخص، بلکه به حیثیت و امانت‌داری کلیت نظام بانکی لطمه وارد می‌شود.

استاندار سمنان: استان سمنان دارای ۱۹ شهرک صنعتی است

وی افزود: ما در گذشته در جریان جلساتی با متولیان نظام بانکی کشور بر اتخاذ تدابیر و تمهیداتی ناظر بر رفع مسائل و مشکلات نظام بانکی تأکید می‌کردیم و در نتیجه‌ی تکرار این تاکیدات و اتخاذ برخی راهکارها و تدابیر، اکنون مشکلات این حوزه اگرچه رفع نشده اما مقداری تقلیل یافته است.

رکود ها به تولید بازگشتند

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در نشست صنعتگران این استان با رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در سه سال اخیر ۲۱۸ کارخانه و واحد تولیدی راکد در این استان به چرخه تولید بازگشته است، گفت: تاکید مااز ابتدای دولت سیزدهم بر رونق تولید و رفع رکود بود.

هاشمی با بیان اینکه استان سمنان دارای ۱۹ شهرک صنعتی است، تاکید کرد: دو هزار واحد صنعتی در این شهرک ها فعالیت دارند از سوی دیگر باید تاکید کرد که امنیت سرمایه‌گذاری در استان سمنان امنیت بالایی است که این مهم در نتیجه تعامل و هماهنگی کلیه بخش‌ها و دستگاه‌های استان حاصل شده است.

هاشمی در ادامه به بیان برخی از مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی و فعالان اقتصادی استان سمنان از جمله در مقوله‌های کمبود آب شرب، صنعتی و کشاورزی و همچنین عدم آزادسازی ماشین‌آلات صاحبان صنایع در گمرکات کشور پرداخت.

آب اولویت سفر رئیس دستگاه قضا به استان سمنان | تولید داخلی روی خط حمایت

به‌روز رسانی قوه قضائیه به لحاظ الکترونیکی

محمد کاظمی فرد رییس مرکز آمار فناوری و اطلاعات قوه قضاییه که برای بازدید به دادسرای انقلاب اسلامی مرکز استان سمنان رفته بود نیز ضمن اشاره به روند به روز رسانی الکترونیک قوه قضائیه، گفت: در سال های اخیر رشد ۲۵۰ درصدی تبادل سرویس دیتا دستگاه قضایی را شاهد هستیم.

در ادامه این سفر و همزمان صبح پنجشنبه و مقارن با سفر رئیس قوه قضاییه به استان سمنان و با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جمعی از مسئولان محلی، در منطقه کالپوش ۲۷۰ سند روستایی صادر و به مالکان اهدا شد و نشست بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با کم آبی به خصوص تنش آبی سد نمرود و حبله رود در نشستی با حضور معاون اول قوه قضائیه برگزار شد.

رئیس دستگاه قضا: رئیس کل دادگستری استان سمنان مامور شد که از همین شنبه سند کاروانسرای سمنان را دریافت و به هر ارگانی که لازم است مانند میراث فرهنگی منتقل کند

حجت الاسلام حمزه خلیلی مشکل کم آبی را نه تنها در گرمسار بلکه مختص به کل کشور دانست و ابراز کرد: نماینده گرمسار و آرادان در مجلس و نمایندگان بخش کشاورزی این شهرستان ها مباحثی را درباره مشکلات شان در زمینه کم آبی بیان کردند و لذا عقیده داریم که با مشکل کم آبی روبرو هستیم اما از سوی دیگر باید این را نیز تاکید کرد که هر تصمیمی اخذ شود می بایست منجر به برقراری عدالت گسترده شود.

دیدار با خانواده قضایی استان سمنان

حجت الاسلام اژه ای رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سفر خود در جمع کارکنان دادگستری و دستگاه قضایی استان سمنان حاضر شد و اعلام کرد: به مشکلات معیشتی حاضر اذعان داریم اما اعتقاد ما این است که که این مسائل نباید بر کار ما و همچنین کیفیت ارائه خدماتی که به مردم می دهیم تاثیرگذار باشد.

نشست شورای اداری اما مهمترین بخش سفر رئیس قوه قضائیه به استان سمنان بود اژه ای که قبل از سخنان خود به شنیدن مشکلات سمنانی ها به خصوص تملک کاروانسرای شاه عباسی در شهر سمنان گوش داده بود اعلام کرد: رئیس کل دادگستری استان سمنان مامور شد که از همین شنبه سند کاروانسرای سمنان را دریافت و به هر ارگانی که لازم است مانند میراث فرهنگی منتقل کند تا نفع آن نصیب مردم گردد.

کاروانسرای شاه عباسی در شهر سمنان سابقاً اداره کل زندان های استان سمنان و زندان مرکز استان بود که با پیگیری مطالبه گران اقدام به تملیک آن از سوی میراث فرهنگی و بهره برداری گردشگری صورت گرفت اما اداره کل زندان ها از این امر تمکین نمی کرد تا در نهایت این اقدام به دست اژه ای صورت گرفت.

آب اولویت سفر رئیس دستگاه قضا به استان سمنان | تولید داخلی روی خط حمایت

کمبود آب در سمنان

همه پروژه‌های نیمه‌تمام استان اولویت‌بندی شده است و با توجه به محدودیت در منابع اعتباری باید هر سال بخش از آن‌ها تکمیل شود، اساس جانمایی برخی از این پروژه‌ها مناسب نبوده ولذا این‌گونه پروژه‌ها نیز باید تعیین تکلیف شوند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مسائل محیط زیستی پیرامون صنایع و معادن استان سمنان هم گفت: اختلاف بین محیط زیست و دیگر دستگاه‌ها محدود به این استان نیست و در همه استان‌ها با مشکلاتی در این بخش مواجه هستیم.

استاندار سمنان: آمادگی جذب نیروی کارگری ساده در این استان از سراسر کشور در صورت تامین آب وجود دارد

اژه‌ای همچنین به مسئله کمبود آب در استان سمنان اشاره کرد و بیان داشت: کم‌آبی امروز به یک مشکل کشوری تبدیل شده است البته برخی قوانین در حوزه آب، در تعارض قرار دارند، و این موضوع بر پیچیدگی مشکلات این بخش افزوده است که وظیفه شورای عالی آب در این بخش حیاتی است.

سیمان بیارجمند تعیین تکلیف شود

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در نشست شورای اداری بر ضرورت تامین آب برای ۴۵ هزار کشاورز شهرستان‌های گرمسار و آرادان تاکید کرد و گفت: آب مشکل بزرگ کشاورزان منطقه است از سوی دیگر آمادگی جذب نیروی کارگری ساده در این استان از سراسر کشور در صورت تامین آب وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به وجود پرونده‌های بزرگ و بلاتکلیف در نقاط مختلف استان بیان کرد: بعنوان نمونه پرونده شرکت تعاونی سیمان بیارجمند با وجود گذشت چندین سال و با توجه به تعداد زیاد سهامداران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و متاسفانه لاینحل باقی مانده است.

حجت الاسلام مرتضی مطیعی با اشاره به مساله حقابه کشاورزان گرمسار و آرادان و دغدغه‌های مردم این دو شهرستان و نیز موضوع کاروانسرای سمنان گفت: امیدواریم با تدبیر ریاست قوه قضائیه شاهد حل و فصل اینگونه مسائل و نیز چالش‌های ایجاد شده در فرآیندهای اداری آنها باشیم.

کد خبر: ۳۰۵٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha