۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶
هفتمین جشنواره برداشت محصول خرمای استان بوشهر برگزار می‌شود
با همکاری پتروشیمی بازارگاد؛

هفتمین جشنواره برداشت محصول خرمای استان بوشهر برگزار می‌شود

بوشهر- بهادرپور دبیر جشنواره ملی برداشت محصول خرمای استان بوشهر از برگزاری هفتمین دوره متوالی این جشنواره در گستره شهرستان دشتستان استان بوشهر خبر داد.

بابک بهادرپور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تشریح تاریخچه توسعه تمدنی اقلیم استان بوشهر و رواج کشاورزی و نخلداری در این استان گفت: در مناطق گرمسیری خرما از پیشینه بسیار دیرینی برخوردار است و با توجه به اسناد به‌دست آمده از تمدن جیرفت، مهرهای هخامنشی، سنگ نبشته‌ها و گل نبشته های سومر و بین‌النهرین تا هفت هزار سال پیشتر به روشنی می‌توان گفت که درخت نخل در این مناطق کشت می‌شده است.

وی مبنای برگزاری جشنواره برداشت محصول خرما را آئین و سنن مردم بومیان منطقه خواند و افزود: جشن‌های ایرانی هم برپایه ساستار و طبیعت بنا شده‌اند و برای هر حال و هوای طبیعی، جشنی بر پا می‌شده است و به درستی و برپایه اصول روانشناختی امروز به شادی می‌پرداخته‌اند.

دبیر جشنواره ملی برداشت محصول خرمای استان بوشهر با تشریح ریشه‌های تاریخی جشن برداشت محصول خرما عنوان کرد: جشن برداشت محصول در پایان شهریور و آغاز خوش‌نشینی از نمونه‌های اینگونه جشن‌هایی است که ریشه در تاریخ و سنن بومیان ایران زمین دارد.

بهادرپور ادامه داد: در این روزها کار کشاورزی و باغداری به پایان می‌رسد و برای یک دوره دست کم سه ماهه پاییز به استراحت و دورهمی می‌پردازند.

این فعال فرهنگی بیان داشت: گروه سپنتا بر پایه همین پیشینه و با هوشمندی جشنواره برداشت خرمای استان بوشهر را بنا نهاده و تاکنون شش دوره آن برگزار کرده‌ایم و هم‌اکنون در شرف برگزاری دوره هفتم آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره نیز مانند ادوار قبل جشنواره را به‌نام شهدای کشاورز و نخلدار نامگذاری کرده‌ایم، عنوان کرد: این جشنواره به‌نام شهیدان گرانقدر قمیصی، میر، اخلاقی و بهادرپور است که همانند همه شهیدان گرانقدر این خطه، خود باغدار و پسران نخل و خرما بودند.

بهادرپور درباره چگونگی برگزاری جشنواره نیز گفت: برداشت خرما در یک بازه ۴۵ روزه در سطح استان انجام می‌شود که داوران و هیات برگزاری متقاضیان شرکت در جشنواره و بهترین محصول، بهترین باغدار، بهترین باغبان و ... را رصد کرده و برنامه‌های شاد روی سن و آیینی برداشت خرما را به اجرا خواهند گذاشت.

دبیر جشنواره ملی برداشت محصول خرمای استان بوشهر همچنین افزود: برای آشنایی بیشتر مردم ایران زمین با آیین و سنن مردم استان بوشهر در زمینه برداشت محصول خرما فیلم‌ها، کلیپ ها، تبلیغات و تصاویر جشنواره در سطح وسیع در رسانه‌های محلی استان و صفحات مجازی دبیرخانه جشنواره و گروه هنری سپنتا منتشر خواهد شد.

وی یادآور شد: هرساله تمامی مناطق استان تحت پوشش عکاسان و فیلم‌برداران ما در این جشنواره بود، ولی به‌دلیل تشابه نوع برداشت و نخلستان‌ها و هزینه بالای سفر به مناطق دوردست در دوره جدید تنها شهرها و روستاهای خرماخیز دشتستان جزو مناطق تحت پوشش جشنواره هستند.

بهادرپور در ارتباط با میزان استقبال از هفتمین دوره جشنواره برداشت محصول خرمای استان بوشهر نیز گفت: بخش‌های آبپخش، سعدآباد، ارم و بوشکان بیشترین تعداد را در میان شرکت‌کنندگان جشنواره هفتم دارند.

این فعال فرهنگی با تشکر از حمایت‌های نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: پتروشیمی بازارگاد اسپانسر هفتمین جشنواره برداشت محصول خرمای استان بوشهر است و از مدیران مربوطه که فعالان فرهنگی استان را مورد حمایت قرار داده‌اند، قدردانی می‌کنم.

بهادرپور در پایان یادآور شد: ۲۵ مهر ماه اختتامیه جشنواره ملی برداشت خرما در یک آیین زیبا برگزار خواهد شد و از عموم کشاورزان و شهروندان استان بوشهر برای شرکت در این جشن بزرگ دعوت به عمل می‌آوریم.

کد خبر: ۳۰۵٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha