۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
پیش‌نویس سند ساماندهی رمزارزها تحویل مرکز ملی فضای مجازی شد
در نشست هم اندیشی حوزه بلاکچین مطرح شد:

پیش‌نویس سند ساماندهی رمزارزها تحویل مرکز ملی فضای مجازی شد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی از تحویل پیش نویس سند ساماندهی رمزارزها به این مرکز خبر داد و گفت: با ایجاد چارچوب کلان و معماری حوزه رمزارز براساس این سند، زیرساخت محکمی خواهیم داشت.

به گزارش بازار، از مرکز ملی فضای مجازی، «سید محمدامین آقامیری» صبح امروز سه شنبه (۲۷ شهریور) در نشست هم‌اندیشی قانون‌گذاری حوزه رمزدارایی‌ها و بلاک‌چین که با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و فعالان و کارشناسان حوزه رمزارزها برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مسائلی که ما با آن روبرو هستیم این است که اگر در گذشته شاهد تقابل بخش خصوصی و بخش دولتی بودیم، در بخش خدمات فضای مجازی چالش بخش سنتی و مدرن خصوصی را داریم و در همه حوزه‌های کسب‌وکارهای نوظهور، چه رمزارزها و چه فروشگاه‌های اینترنتی با آن روبرو هستیم.

وی به اظهارات یکی از کارشناسان درباره تفکیک مجری از تنظیم‌گر در حوزه بلاک‌چین و رمزدارایی‌ها اشاره کرد و گفت: ما در نظام جامع تنظیم گیری سعی می‌کنیم این مسئله را مدیریت کنیم؛ چراکه بحثی جدی است. ما صنایعی داریم که تنظیم‌گر با مجری یکی شده و به یک امر روال در کشور تبدیل شده است؛ تغییر این مسیر نیازمند قانون مجلس و سیاست‌های کلی است تا اجرا و یا تنظیم‌گری را تفکیک کنیم، در مجموع تفکیک مجری از تنظیم‌گری اصل است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اینکه تلاش خود را برای حل مشکلات حوزه رمزدارایی‌ها خواهیم کرد و مسائلی که در حوزه اختیار خودمان است را پیگیری می‌کنیم، گفت: پیش‌نویس سند نظامات ساماندهی حوزه رمزارزها که وزارت اقتصاد متولی تنظیم آن بود، تحویل مرکز ملی فضای مجازی شده است، اگر این سند پس از طی مراحل قانونی و اعمال اصلاحات لازم، تصویب شود، مجلس هم برای قانون‌گذاری باید در چارچوب این سیاست‌ها قانون‌گذاری کند؛ لذا با ایجاد چارچوب کلان و معماری حوزه رمزارز بر اساس این سند، زیرساخت محکمی خواهیم داشت که می‌توانیم فعالیت‌ها را بر اساس آن پیش ببریم.

وی به مسئله خودتنظیم گری اشاره کرد و با نوآورانه دانستن این اقدام، تصریح کرد: ما تاکنون خودتنظیم گری را در هیچ حوزه‌ای نداشتیم و امیدواریم دراسرع‌وقت این اتفاق افتاده و این مسیر به‌صورت گسترده‌تری باز شود. ما نیازمند حرکت گام‌به‌گام برای اصلاح هستیم؛ چراکه حرکت از نقطه‌ای که فقط حاکمیت تنظیم‌گری می‌کرد تا خودتنظیم گری، مسیر دشواری است؛ اما امیدواریم که هرچه زودتر محقق شود.

آقامیری با اشاره به انتقاد یکی از فعالان حوزه رمزدارایی‌ها نسبت به ابلاغ برخی دستورالعمل‌ها و مصوبات توسط تنظیم گران، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه جلسه ۸۱ شورای‌عالی فضای مجازی، تنظیم گران قبل از ابلاغ، باید آن مصوبه یا دستورالعمل را به مرکز ملی فضای مجازی ارسال کنند تا با سیاست‌های کلی تطبیق داده شود و بعد تنظیم‌گر مجوز ابلاغ دارد؛ لذا نیازمند تأییدیه از مرکز ملی هستند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پایان با تشکر از حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در این جلسه، اظهار داشت: باتوجه‌به انتصاب دکتر افشین، من به اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد بسیار امیدوارم چراکه ایشان عزم لازم برای حل مشکلات را دارند و ما نیز در حوزه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری حتماً کمک خواهیم کرد.

کد خبر: ۳۰۴٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha