۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
سایه ریسک‌های بازار جهانی بر کامودیتی ها
بازار گزارش می‌دهد

سایه ریسک‌های بازار جهانی بر کامودیتی ها

اثر ریسک های بازار جهانی بر بورس بر تابلوی معاملات نمایان شده است. اما تأثیرگذاری آن در بلندمدت به سیاست دولت در قبال کسری بودجه بستگی دارد.

بازار؛ گروه بورس: امروز معاملات سهام را در حالی آغاز کردیم که یک دوگانگی جدی در تحولات و اخبار بازار به چشم خورد و ترس و اشتیاق در بازار همزمان نقطه تلاقی جالبی را به وجود آورده بود. به عبارت دیگر شاهد افزایش عرضه در نمادهای پرتراکنش هستیم. البته شاخص کل که بیشتر تحت تاثیر نمادهای بزرگ و پرتراکنش است که در محدوده مثبت معامله می‌شود. بیشتر تقاضا در بازار برای سهام کوچک است که البته در انتهای بازار برخی از آنها نیز به صف خرید رسیدند. از طرف دیگر در حال حاضر یکی از هم‌ترین آنها تحولات بازارهای جهانی است که خود را در قالب ریزش جدی نفت نشان داده است. از همین رو برخی سهامداران حقوقی و حقیقی در روزهای گذشته فروشنده سهام شرکت‌های مرتبط با بازارهای جهانی بودند. حرکت به سمت ریسک‌گریزی از بازارهای جهانی نشان داد که البته دیدگاه برخی از آنها هم از میزان اثرگذاری در بازار کمی افراطی است. پیش‌بینی شده قیمت نفت به محدوده ۶۰ دلار کاهش پیدا کند. به همین دلیل احتمالا جریان پول از نمادهای مرتبط با نفت خارج شود.

حسن کاظم زاده معتقد است که شرایط سهم‌های کوچک و متوسط به دلیل توجه سرمایه‌گذاران خوب است اما در طرف مقابل اوضاع سهم‌های بزرگ خوب نیست. قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها افت داشته است. پی بر ایی نمادهای بزرگ نسبت به سهام کوچک و متوسط، در سطح بالاتری قرار دارد


حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه با نگاهی به وضعیت معاملات بورس در هفته جاری گفت: در هفته جاری سهام مردم مثبت بودند اما سهام دولت چندان تقاضا نداشتند. درواقع سهام کوچک و متوسط به سهام مردم و به سهام بزرگ به سهام دولت معروف هستند. اما چرا معامله‌گران و سرمایه‌گذارها سراغ سهم‌های کوچک و متوسط رفته‌اند؟ خرید نمادهای کوچک و متوسط و به اصطلاح کم تراکنش در محدوده‌های مقاومتی قرار گرفته‌اند. اما تغییر جهت و افزایش اعتماد به نفس در معاملات چیزی است که در صورت تداوم می‌تواند این وضعیت رکودی با ۷۰ تا ۷۵ هزار نفر فعال را ارتقا بخشد و در هفته‌های آتی شاهد مشارکت تعداد افراد بیشتری در بازار باشیم.
کاظم زاده افزود: شرایط سهم‌های کوچک و متوسط به دلیل توجه سرمایه‌گذاران خوب است اما در طرف مقابل اوضاع سهم‌های بزرگ خوب نیست. قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها افت داشته است. پی بر ایی نمادهای بزرگ نسبت به سهام کوچک و متوسط، در سطح بالاتری قرار دارد. در حالی که در گذشته همیشه پی بر ایی آنها از کوچک‌ها بهتر بوده‌است. حالا سوال مهم این است که آیا اوضاع خراب بزرگ‌ترها می‌تواند کوچک‌ها را هم خراب کند یا نه. دو گروه راهشان را جدا می‌کنند. اگر در بازار هستید و ترید می‌کنید نیم نگاهی به بزرگ‌ها نیز داشته باشید چرا که شاید شرایط بد آنها بر کوچک نیز تاثیر روانی بگذارد.

سیاست های دولت در قبال ریسک های بازار جهانی

کاهش قیمت نفت که به تبع آن کاهش درآمدهای دولت را در پی دارد. اگر ادامه‌دار شود و به تبع آن با افزایش نرخ تسعیر ارز جبران نگردد قطعاً کاهش حاشیه سود شرکت‌ها را به همراه داشت. نکته دیگر اینکه کم کم باید شاهد چرخش برخی جریانات پولی به سمت سایر صنایع غیرنفتی باشیم.

به گفته علیرضا سادات سرمایه‌گذاران و سهامداران پیش بینی می کنند که قیمت نفت سقوط کند اقتصاد ایران تحت تاثیر قرار می‌گیرد. البته تجربه نشان داده که برخی مواقع قیمت نفت سقوط کرده و بازار سرمایه رونق داشته است. نمونه آن در سال ۹۹ و ۹۸ بود. اما به طور کلی وقتی درآمد نفتی دولت کاهش پیدا می‌کند فشار مالیاتی بر اقتصاد بیشتر می‌شود

علیرضا سادات کارشناس بازار مالی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در چند وقت اخیر کرک اسپرد کاهش داشته‌است. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران با در نظر گرفتن روند نزولی بازار جهانی از سهام مرتبط با نفت و پتروشیمی دوری کرده‌اند. البته با توجه به افت اخیری که بورس ایران داشته در بین همین گروه ها نمادهای ارزنده نیز وجود دارد که با وجود افت قیمت نفت بازهم می تواند سودآوری خوبی ایجاد کند.

او افزود: درواقع سرمایه‌گذاران و سهامداران پیش بینی می کنند که قیمت نفت سقوط کند اقتصاد ایران تحت تاثیر قرار می‌گیرد. البته تجربه نشان داده که برخی مواقع قیمت نفت سقوط کرده و بازار سرمایه رونق داشته است. نمونه آن در سال ۹۹ و ۹۸ بود. اما به طور کلی وقتی درآمد نفتی دولت کاهش پیدا می‌کند فشار مالیاتی بر اقتصاد بیشتر می‌شود. این سناریو هم در حالت بدبینانه اتفاق خواهد افتاد. چراکه سال گذشته فشار مالیاتی به اوج خود رسید و اثرات ناگواری بر اقتصاد گذاشت به همین دلیل دولت مجبور شد تا حدودی از ادامه فشار مالیاتی بر شرکت ها عقب نشینی کند.

با توجه به اینکه در دولت دوازدهم از بازار سرمایه برای کسری بودجه استفاده کردند عملا بورس تحت تاثیر نوسانات نفت واکنش نشان نداد، اما شرایط الان کاملا متفاوت است. اگر افت نفت ادامه‌دار باشد اوضاع چندان جذاب نخواهد شد. اما با فرض اینکه نفت در همین حوالی باقی بماند به نظر در اولین گام شاهد رفتارهای متفاوت دولت در نرخ تسعیر و سایر بخش‌های مربوط به درآمد دولت خواهیم بود، هرچند ریسک این موضوع نیز جدی است. تقویت بازار برای کمک به جریان جبران کسری‌های فعلی یکی از اتفاقات تاثیرگذار خواهد بود. البته بر هیچکس پوشیده نیست و هیچکس آن را رد نمی‌کند که کاهش قیمت نفت در کاهش نرخ بسیاری از محصولات شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه موثر است. این موضوع نقطه تاریک اثرات کاهش قیمت نفت در بازار است که همین حالا روی تابلوی بازار واکنش این موضوع را در گروه پالایش و برخی هلدینگ‌های پتروشیمی شاهدیم.

بازار برای حرکت به انرژی و خبرهای قوی‌تری احتیاج دارد که جنس آن جنس تحولات سیاسی نیست، بازار به شوک‌های خبری احتیاج دارد که بتواند جریان پول را به گردش در بیاورد. جریان پولی که با اوراق سنگین و نرخ‌های ۳۴ و ۳۵ فقط می‌تواند طول موج‌های کوتاهی ایجاد کند که رشد اخیر بخشی از آن بود برای بازاری با طول موج‌های بلندتر باید خبرهای خاص تر و قوی‌تری برسد.

ریسک تحولات سیاسی کاهش یافته و جای خود را به ریسک بازارهای جهانی داده است. البته ریسک بازارهای جهانی با اتفاقات این چند روز می‌توان اینطور برداشت کرد که بازارها جهانی هم آن فضای تلخ و رعب‌انگیز عجیب را تا حدودی فاصله گرفته است. فقط کمی بازار از نظر قیمت نفت نگران است. به واقع اگر ریسک سیاسی بازار به حداقل ممکن خود رسیده باشد و این موضوع از معاملات و خبرها روشن و مشخص شود روی تعادل بازار نفت هم تاثیر مثبت میگذارد و رشد پی به‌ ایی بازار را رقم می‌زند.

کد خبر: ۳۰۴٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha