۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
۷ تفاوت گیتار الکتریک و گیتار کلاسیک + بررسی مزایا و معایب

۷ تفاوت گیتار الکتریک و گیتار کلاسیک + بررسی مزایا و معایب

می خواهید بدانید تفاوت گیتار الکتریک و گیتار کلاسیک چیست؟ این دو نوع گیتار در عین حال که شباهت هایی دارند، با هم متفاوت می باشند.

از این رو قبل از آن که برای خرید آن ها اقدام کنید، خوب است که اطلاعات کاملی درباره آن ها به دست آورید.

تفاوت گیتار الکتریک و گیتار کلاسیک چیست؟

این گیتار ها با هم تفاوت هایی دارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

ظاهر کلی

یکی از تفاوت های عمده این دو نوع گیتار به ظاهر کلی آن ها مربوط می شود. معمولا این محصولات از نظر بدنه ظاهری، نوع محافظ بدنه، نوع چوب استفاده شده و ... با هم متفاوت هستند.

تولید صدا

نمونه های کلاسیک این محصولات دارای کاسه رزونانسی بوده و از این رو برای تولید صدا نیازی به تقویت کننده صدا ندارند. این در حالی است که نمونه های الکتریک این محصولات کاسه طنین انداز نداشته و بدنه کاملی دارند. از این رو برای شنیدن این نوع ساز باید آمپلی فایر داشته باشید. صدای این ساز به تنهایی بسیار کم بوده و شبیه ساز های سه سیم است. از این رو برای شنیدن صدای آن باید از کابلی استفاده کنید که از یک طرف به گیتار و از طرف دیگر به آمپلی فایر و بلندگو ها متصل باشد.

آموزش دادن و یادگیری

دقت داشته باشید که هیچ یک از این دو نوع گیتار پیش نیازی برای دیگری نیست. مدت زمان یادگیری هر دو این ساز ها یکسان است و برای حرفه ای شدن به ۴ تا ۵ سال زمان نیاز است. برای نواختن و آموزش گیتار کلاسیک این ساز باید از روش های موسیقی کلاسیک و موسیقی فلامنکو استفاده شود. از طرفی برا این کار هنرجو ها می توانند از انگشتان دست خود استفاده کرده و لزومی به استفاده از پیک نیست.

این در حالی است که در نمونه های الکتریک این ساز ها باید حتما از پیک استفاده شود و آموزش گیتار الکتریک به روش های موسیقی جاز، بلوز و راک انجام می شود.

۷ تفاوت گیتار الکتریک و گیتار کلاسیک + بررسی مزایا و معایب

نوع سیم ها

خوب است که به متفاوت بودن نوع سیم ها در این محصولات اشاره کنیم. در نمونه های کلاسیک این ساز ها سه سیم پایینی از نایلون ساخته شده و سه سیم بالایی آن فلزی است. این در حالی است که نمونه الکتریک این ساز ها سیم هایی کاملا فلزی دارند. برای ساخت این سیم ها از فولاد ضد زنگ، نیکل و یا آلیاژ های آهن استفاده می شود. از طرفی تعداد سیم ها نیز در این دو نوع گیتار متفاوت است. نمونه های کلاسیک این ساز ها حداکثر ۶ سیم دارند، این در حالی است که انواع الکتریک آن ها ممکن است تا ۱۱ سیم داشته باشند.

دسته و صفحه انگشت گذاری

قسمت گردن انواع کلاسیک این محصولات کوتاه تر بوده و نسبت به گیتار الکتریک پهن تر می باشد. نمونه های کلاسیک این ساز ها دارای ۱۸ تا ۲۰ فرت بوده اما این مقدار در گیتار های الکتریک بین ۲۱ تا ۲۴ فرت می باشد. عرض انواع الکتریک این دستگاه ها نسبت به نمونه های کلاسیک کم تر بوده و فاصله بین سیم ها نیز در آن ها کم تر است. دسته ساز در نمونه های کلاسیک این ساز ها به دلیل عریض بودن فرت برد، پهن تر بوده و قوس آن به دلیل ضخامت و قطر سیم ها بسیار کم می باشد.

پل گذاری و خرک

آرشه و پل نیز در این دو نوع گیتار با هم متفاوت است. معمولا این دو فاکتور در همه انواع گیتار های کلاسیک ثابت بوده اما در نمونه های الکتریک ممکن است ثابت و یا متغیر باشد.

لوازم مورد نیاز

برای نواختن نمونه های کلاسیک این ساز ها به هیچ گونه لوازم جانبی نیاز ندارید اما برای استفاده از نوع الکتریک آن ها به آمپلی فایر، افکت و میکسر نیاز است.

۷ تفاوت گیتار الکتریک و گیتار کلاسیک + بررسی مزایا و معایب

مزایا و معایب گیتار های کلاسیک و الکتریک

برای آن که به سوال تفاوت گیتار الکتریک و گیتار کلاسیک چیست؟ پاسخ دهیم، خوب است که با مزایا و معایب هر یک از این محصولات بیش تر آشنا شویم.

مزایای گیتار کلاسیک

  • حمل راحت
  • بدون نیاز به سر و صدا با الکترونیک
  • مهارت نواختن کم تر
  • بدون نیاز به تجهیزات
  • آماده نواختن بلافاصله

معایب گیتار کلاسیک

  • نواختن سخت تر به دلیل داشتن سیم های ضخیم تر
  • پخش سخت تر
  • فناوری گسترده تر

گیتار های الکتریک نیز مانند نمونه های کلاسیک آن، با مزیت ها و معایب خاصی همراه هستند. این نوع گیتار ها بسیار مدرن بوده و برای نواختن هر سبکی می توان از آن ها استفاده کرد. البته دقت داشته باشید که این نوع گیتار ها قابل حمل نبوده و راه اندازی پیچیده تری دارند. از طرفی کنترل کردن آن ها سخت تر بوده و ممکن است صدای آن بقیه همسایه ها را اذیت کند.

کلام آخر

همانطور که گفتیم که این دو نوع ساز تفاوت های عمده ای با هم دارند. علاوه بر شکل ظاهری، تعداد و جنس سیم ها، نحوه تولید صدا و دسته و صفحه انگشت گذاری این دو نوع ساز با هم متفاوت است. این دو نوع گیتار حتی در مورد نحوه آموزش دیدن و سبک های موسیقی نیز با هم متفاوت می باشند.

برای آموزش هرکدام از این سازها با بهترین متد آموزشی روز دنیا می‌توانید به آموزشگاه موسیقی چکاد در تهران مراجعه نمایید.

سوالات متداول

  1. قیمت کدام یک از این دو نوع گیتار گران تر است؟

البته که نوع و مدل این گیتار ها در قیمت ها آن ها بسیار موثر است، در حالت کلی نمونه هایی که سیم های نایلونی دارند نسبت به سیم های فولادی گرانتر هستند.

  1. کار با کدام یک از دو نوع گیتار کلاسیک و الکتریک راحت تر است؟

نحوه کار با سیم های پلاستیکی نسبت به نوع فولادی این ساز ها راحت تر است اما تسلط بر گیتار های کلاسیک نسبت به نوع دوم سخت تر می باشد.

  1. از گیتار کلاسیک در چه سبک هایی استفاده می شود؟

برای نواختن آهنگ های کلاسیک، فلامنکو، پاپ و ریتم اند بلوز از این نوع گیتار ها استفاده می شود.

کد خبر: ۳۰۳٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha