۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی؟ تفاوت درآمد و مقایسه بازار کار

شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی؟ تفاوت درآمد و مقایسه بازار کار

ماشین بازانی که دوست دارند خودشان از همه اجزای ماشین و تعمیرات آن سر در آورند، بدیهی است که بدانند تفاوت صافکار و مکانیک به عنوان دو شغل متفاوت در عرصه تعمیرات خودرو چیست.

به گزارش بازار، ماشین بازانی که دوست دارند خودشان از همه اجزای ماشین و تعمیرات آن سر در آورند، بدیهی است که بدانند تفاوت صافکار و مکانیک به عنوان دو شغل متفاوت در عرصه تعمیرات خودرو چیست. به‌علاوه دانش‌آموزان یا حتی افراد بزرگسال زیادی هستند که می‌خواهند بدانند شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم با مقایسه این دو شغل کمک کنیم تا افراد علاقه‌مند بتوانند صافکاری یا مکانیکی را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند. در انتهای این مقاله می‌توانید تصمیم بگیرید که برای شما شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی؟

با مراجعه به صفحه دوره های اتومکانیک در مجتمع فنی برق می توانید قیمت هر دوره، شرایط ثبت نام، اطلاعات کلاس، مدرس و سایر مطالب مربوط به یادگیری حرفه های مرتبط به تعمیرات خودرو فنی حرفه ای را ببینید.

مقایسه و بررسی تفاوت شغل مکانیکی و صافکاری

شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی؟ تفاوت درآمد و مقایسه بازار کار

هر شغلی سختی‌های خاص خود را دارد. در مورد صافکاری و مکانیکی نیز این موضوع صادق است. بااین‌حال در یک مقایسه بهتر می‌توان این دو شغل را بنا به عوامل مختلف با یکدیگر مقایسه کرد. مقایسه کلی را در جدول زیر می‌خوانید. سپس در بخش‌های بعد با جزئیات بیشتر آن‌ها را مقایسه خواهید کرد.

ویژگی

شغل صافکاری

شغل  مکانیکی

درآمد

 حداقل ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان در ماه

حداقل ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان در ماه

 آینده شغلی

 درخشان و پردرآمد به دلیل ماهیت کاری

 آینده درخشان کاری ولی نه به اندازه صافکاری

وظایف

کار کردن روی بدنه خودرو و کار روی خودروهای تصادفاتی

رفع و تعمیر مشکلات داخلی خودرو

مدت زمان یادگیری

 ۵۶ ساعت شرکت در دوره‌های آموزشی یا حداقل ۲ سال شاگردی

 بین ۳ ماه تا ۱ سال در دوره‌های آموزشی و حداقل ۳ تا ۵ سال با شاگردی

اوضاع بازار کار ایران

با توجه به تصادفات بسیار عالی

 بازار مناسب ولی کمتر از صافکاری

سرمایه راه اندازی مغازه

 بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون

بین ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون

نحوه یادگیری و کسب مهارت

شرکت در دوره‌های فنی حرفه ای یا شاگردی

شرکت در دوره‌های فنی حرفه ای یا شاگردی

بازار کار خارج

عالی

با توجه به تغییرات خودروها و به روز شدن سیستم‌ها، در صورت به روز نگه داشتن علم و مهارت، عالی است.

مزایا

 درآمد بالا، فرصت شغلی بیشتر، ساعت کاری کمتر، تنوع در دستگاه‌ها و روش کار

ساعت کاری منعطف، درآمد مناسب، فرصت‌های شغلی مختلف، امکان ارتقا مهارت و علم

معایب

سر و صدای زیاد محل کار، مسئولیت زیاد، نیاز به سرمایه اول زیاد، ساعات کاری زیاد

ساعات کاری طولانی، تجهیزات گران، نیاز به روز بودن برای ماشین‌های جدید

 درآمد صافکاری بهتره یا مکانیکی

در دنیای امروز امکان ندارد که هرگز ماشینتان دچار آسیب فیزیکی در بدنه نشود. تصادفات عوامل اصلی خسارت به بدنه ماشین هستند که منجر به کاهش قیمت خودرو، زمانی‌که می‌خواهید آن را بفروشید، می‌شوند. شغل صافکاری به منزله یک هنر است که می‌تواند مشکلات بدنه را رفع کند.

از طرف مقابل اگر بدنه ماشین کاملا زیبا و بدون رنگ باشد، اما به لحاظ موتوری ماشین سالمی نداشته باشید، باز هم ضرر کرده‌اید. در اینجا متخصص و مکانیک خودرو به داد شما خواهد رسید. بااین‌حال در مقایسه و بررسی تفاوت صافکار و مکانیک باید بدانید اغلب درآمد صافکاران بیشتر از مکانیک‌هاست.

توجه داشته باشید که تفاوت درآمد به میزان تسلط، مهارت و تجربه استادکار نیز مربوط می‌شود. صافکار یا تعمیرکار با تجربه قاعدتا نسبت به افراد تازه‌کار هزینه بیشتری دریافت می‌کند. در هر دو شغل با گذر زمان و کسب تجربه بیشتر می‌توانید درآمدهای بالاتری کسب کنید. بااین‌حال می‌توان صافکاری را شغلی دانست که همیشه برایش کار و درآمد وجود دارد. چرا که امکان ندارد ماشینی در طول عمر خود یک بار تصادف نکرده و دچار آسیب به بدنه نشده باشد.

مقایسه آینده شغلی صافکاری و مکانیکی

شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی؟ تفاوت درآمد و مقایسه بازار کار

تعمیرات خودرو به صورت کلی یک شغلی فنی محسوب می‌شود که در تمام دنیا طرفدار دارد. چرا که همه دنیا به تکنسین‌های فنی برای تعمیر خودرو چه به لحاظ مشکلات داخلی و چه صافکاری نیاز دارند. با گذراندن دوره مکانیک خودرو فنی حرفه ای می‌توانید هم در ایران و هم خارج از ایران درآمد مناسب داشته باشید. در جدول زیر می‌توانید متوسط درآمد یک صافکار و مکانیک را در ایران و خارج از ایران مقایسه کنید.

صافکاری

مکانیکی

ایران

۱۵ میلیون تا ۲۰۰ میلیون

۱۵ تا ۲۰۰ میلیون

کانادا

۶۰۰۰ دلار

۶۷۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار

اتریش

۶۰۰۰ تا ۷۲۰۰ دلار

۴۵۰۰ یورو

آلمان

۱۹۸۰۰ یورو

۶۵۰۰ تا ۹۰۰۰ یورو

فرق وظایف تعمیرکار ماشین و صافکار

از روی اسم دو شغل صافکاری یا مکانیکی نیز می‌توان تفاوت‌های اصلی آن‌ها را فهمید. صافکاری همانطور که از نامش برمی‌آید مرتبط با بدنه خودرو است. زمانی که در اثر تصادف یا حتی بی‌احتیاطی بدنه ماشین دچار تو رفتگی یا آسیب دیگر می‌شود، این هنر صافکار است که آن را برطرف کند. به‌علاوه صافکاری آنقدر نیاز به مهارت و دقت دارد که نمی‌توان صافکاران زیادی را یک صافکار حرفه‌ای دانست. در واقع صافکار را می‌توان جراح زیبایی بدنه ماشین دانست.

در طرف مقابل مکانیک خودرو است که کاری با بدنه ماشین ندارد. وظیفه او عیب‌یابی و رفع نقص داخلی ماشین است. ماشین زیبایی که نتواند حرکت کند به درد کسی نمی‌خورد. به همین دلیل می‌توان مکانیک را به جراح داخلی و سلامت خودرو تشبیه کرد.

بررسی مدت زمان یادگیری برای صافکار و مکانیک

برای آن‌که به یک صافکار حرفه‌ای تبدیل شوید، لازم است تا آزمون و خطا کنید. اگرچه دوره‌های یادگیری صافکاری نسبت به مکانیکی کوتاه‌تر هستند، اما نیاز به دقت بیشتر دارند. چرا که صافکاری یک کار دقیق و نیازمند دقت بالا است. بااین‌حال می‌توان تئوری و عملی صافکاری را در کمتر از ۲ ماه کامل آموخت.

در طرف مقابل مکانیکی اگرچه دنیای گسترده‌تری دارد و مدت زمان یادگیری آن بیشتر است، اما راحت‌تر می‌توانید در آن کار کنید. عیب‌یابی امروزه به کمک کامپیوتر و دستگاه‌های به روز راحت‌تر شده است، اما استاد شدن در تمام فنون مکانیکی حداقل ۱ سال طول می‌کشد.

بازار کار صافکاری و تعمیرات خودرو در ایران

با یک حساب سرانگشتی هم می‌توانید بفهمید که نسبت خرابی خودرو به تصادفات کمتر است. حتی اگر شما هم تصادف نکنید، راننده‌ای پیدا می‌شود که با ماشین شما برخورد کند. به همین دلیل بازار کار صافکاری در ایران بیشتر از مکانیکی گرم است. اگر چه می‌توان گفت که خودروهای موجود در کشور ما به دلیل کهولت سن و از رده خارج شدن، تعمیرات بیشتری لازم دارند. بااین‌حال باز هم صافکاری‌ها نسبت به مکانیکی‌ها شلوغ‌تر هستند.

سرمایه لازم شغل مکانیکی و صافکاری

هر دو شغل صافکاری و مکانیکی نیاز به یک مغازه بزرگ برای کار خود دارند. از طرفی صافکاری به دلیل داشتن سر و صدای زیاد باید در فضای باز و وسیع‌تر انجام شود. ضمن آن‌که کمتر ممکن است افراد مغازه‌های خود را که در مناطق مسکونی شلوغ هستند، به صافکارها اجاره دهند. به همین دلیل ممکن است صافکارها به سرمایه بیشتری برای اجاره محل کار نیاز داشته باشند.

هر دو شغل نیاز به تجهیزات به روز و کامل دارند. از طرف مقابل صافکاری به دلیل پرداختن به یک بخش از خودرو کمتر به تجهیزات متنوع نیاز پیدا می‌کند. هرچند همان تجهیزات کم باید به روز و دقیق باشند، اما هنگام مقایسه، هزینه تجهیزات در صافکاری کمتر است. در مکانیکی‌ها ارائه خدمات متنوع به ارائه ابزار متنوع نیز احتیاج دارد. انواع روغن موتورها، لوازم داخلی ماشین و قطعات مختلف خودروها همواره باید در مغازه مکانیکی موجود باشد. به همین دلیل مکانیک‌ها به سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارند.

تفاوت روش یادگیری و ورود به شغل

هر دو شغل را می‌توان از طریق آموزشگاه های فنی حرفه ای یا آموزش آزاد فرا گرفت. همچنین در دبیرستان و از طریق رشته مکانیک نیز می‌توانید تعمیرکار خودرو شوید، اما صافکاری رشته تحصیلی ندارد. به همین دلیل باید در آموزشگاه های آزاد یا فنی حرفه ای آن را یاد بگیرید. همچنین هر دو شغل از طریق شاگردی کردن نیز قابل یادگیری هستند.

بررسی بازار کار دو شغل صافکاری یا مکانیکی در خارج از ایران

در بررسی موضوع شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی باید به بازار کار این دو شغل در خارج از ایران نیز اشاره کرد. قبلا گفتیم که به دلیل فنی بودن هر دو شغل، خواهان و طرفداران زیادی دارند. در تمام دنیا، خودروها دچار خسارت‌های بدنه یا خرابی داخلی می‌شوند. به همین دلیل به هر دو شغل نیاز است. بهترین کشورهایی که تکنسین فنی و مخصوصا صافکار یا مکانیک قبول می‌کنند، آلمان، اتریش، کانادا و حتی آمریکا و هلند هستند. با اشتغال به صافکاری یا مکانیکی در هر کشوری می‌توانید درآمد بالا و زندگی خوبی داشته باشید.

شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی؟ تفاوت درآمد و مقایسه بازار کار

مزایای صافکاری و مکانیکی

صافکارها و مکانیک‌ها می‌توانند کسب و کار خود را داشته باشند. به این معنی که ساعت کاری آن‌ها در اختیار خودشان است. این موضوع در کنار درآمد بالای این دو شغل، بزرگترین مزایای آن‌ها محسوب می‌شود. به علاوه با گسترش کار و بالا رفتن تجربه و مهارت می‌توانید برای خود شاگرد بگیرید و کم کم از طریق آموزش نیز کسب درآمد کنید. همچنین مکانیک‌ها می‌توانند با سازمان‌های صنعتی نیز همکاری داشته باشند و به تعمیرات ماشین‌آلات صنعتی و سازمانی نیز مشغول شوند.

از طرفی می‌توان مزایای صافکاری و مکانیکی را با یکدیگر مقایسه کرد. به طور مثال ساعت کاری صافکاری کمتر است، اما دقت بیشتری نیاز دارد. در مقابل اگرچه ساعت کاری مکانیک‌ها بیشتر است، اما به اندازه صافکاری بار مسئولیت ندارد.

عوارض و مشکلات شغل مکانیکی و صافکاری

تفاوت صافکار و مکانیک در مشکلات و دردسرهای آن دو نیز هست. صافکارها همگی عالی نیستند. در واقع یک صافکار باید نهایت دقت و مهارت خود را به کار بگیرد تا بتواند بدون آسیب به رنگ بدنه کار را تمام کند. اصطلاحا بتواند صافکاری را بدون رنگ انجام دهد. درحالی‌که در آسیب‌های شدید، قطعا بدون رنگ و پولیش نمی‌توان صافکاری انجام داد.

از طرف مقابل ساعات کار طولانی مکانیک‌ها، باعث خستگی و فرسودگی آن‌ها می شود. بااین‌حال نیاز به دقت و مسئولیت زیادی که صافکارها دارند، ندارد. تنها تجربه کافی می‌تواند کار یک مکانیک را راه بیاندازد. همچنین در صافکاری سر و صدا، کار کردن در فضای آزاد و تحت شرایط آب و هوایی متغیر یکی دیگر از سختی‌های این شغل است. درحالی‌که مکانیکها در فضای سربسته کار می‌کنند و سر و صدای زیادی هم ندارند.

شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی

بسته به اینکه روحیات شما به کدام دسته شغلی نزدیک باشد می توانید بین صافکاری یا مکانیکی یکی را انتخاب کنید. اگر درآمد بالا می خواهید، صافکاری بهتر است، اما اگر می خواهید بدون دغدغه و مسئولیت هزینه بردار کار کنید، شغل مکانیک خودرو گزینه بهتری است. صافکاری ساعت کار منعطف تری داشته و مکانیکی نیاز به ساعت های بیشتری کار دارد. با این حال گستره کار مکانیکی، تنوع در کار و به روز کردن علم و مهارت در آن بیشتر است. از طرف مقابل صافکارها نیاز به دقت چند برابری دارند تا بتوانند مهارت خود را اثبات کنند. با توجه به این موضوع و مقاله ای که خواندید، حال می توانید تصمیم بگیرید برای شما شغل صافکاری بهتره یا مکانیکی و اینکه اقدام به یادگیری کدام یک از این رشته های مرتبط با خودرو نمایید.

کد خبر: ۳۰۳٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha