۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
۲۰۰ هزار مترمکعب آب در تنها سد استان یزد ذخیره است/توان ۲۳.۴ میلیون مترمکعبی سد
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای یزد:

۲۰۰ هزار مترمکعب آب در تنها سد استان یزد ذخیره است/توان ۲۳.۴ میلیون مترمکعبی سد

یزد- عالمی، معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای یزد از ذخیره ۲۰۰ هزار مترمکعبی آب در تنها سد استان یزد در خوانسار خبر داد.

افشین عالمی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تنها سد استان یزد در مرز بین فارس و یزد در روستای خوانسار شهرستان خاتم قرار دارد، افزود: مخزن این سد ۲۳.۴ میلیون مترمکعب توان ذخیره سازی دارد.

وی هدف از ساخت این سد را کنترل سیلاب های وارده، حفظ حقابه محیط زیست و کشاورزی پایین دست بوده و تامین بخشی از نیازهای صنعت شهرستان خاتم عنوان کرد.

آغاز آبگیری از اسفند ۱۳۹۹

معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای یزد از آغاز آبگیری سد خوانسار از اسفند ۱۳۹۹ خبر داد و افزود: در این سالها سد با روند مشخص آبگیری شد و بیشترین میزان آبی که وارد سد شده مربوط به سیلاب مرداد ۱۴۰۱ و شامل ۶.۵ میلیون مترمکعب بود.

وی با بیان اینکه سد در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۲ میلیون مترمکعب آب گرفت و آبگیری در این سالها به طور مداوم انجام شده است، ذخیره فعلی آب این سد را ۲۰۰ هزار مترمکعب اعلام کرد.

وی توضیح داد: بخشی از آبی که وارد سد می شود برای استفاده کشاورزان پایین دستی رها می شود تا برداشت آب از چاه ها کاهش یابد و تعادل بخشی حوزه آب زیرزمینی هم محقق می شود.

معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای یزد با بیان اینکه آب گیری سد تا میزان ۶.۵ میلیون مترمکعب اطمینان بخش و مازاد بر آن نیز تا ظرفیت کامل سد ممکن است، اظهار کرد: ورود آب باید با تراز ارتفاع مجاز به سد هدایت شود.

وی درباره کاربرد تنها سد استان یزد تصریح کرد: اگر این سد در سال ۱۴۰۱ روان آبها را مهار نکرده بود فاجعه ای عظیم در هرات اتفاق می افتاد ازاین رو می توان با قطعیت گفت که این سد هم از نظر تامین آب پایین دست و کاهش آسیب ها نقش موثری داشته است.

کد خبر: ۳۰۳٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha