۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
سه گانه رشد بازار سهام| همه چیز  بورس به سیاست های دولت بر می گردد
بازار گزارش می دهد؛

سه گانه رشد بازار سهام| همه چیز بورس به سیاست های دولت بر می گردد

به گفته کارشناسان اقتصادی در حال حاضر بازار سهام برای اینکه به روند صعودی برگردد به کاهش نرخ بهره، اصلاح قیمت ارز نیمایی و همچنین بازنگری درباره سیاست گذاری قیمت گذاری دستوری نیاز دارد.

بازار؛ گروه بورس: برخی فعالان بازار سرمایه منفی و عرضه‌ها را ناشی از شناسایی سود برخی از فعالان بعد از رشد اخیر می‌دانند، برخی دیگر شرایط بازارهای جهانی را بهانه‌ای برای افزایش عرضه در بازار قلمداد می‌کنند. برخی دیگر هم آخر شهریور و فضای همیشه پر چالش را دلیل این عرضه‌ها می‌دانند. عرضه و تقاضا و جریان پول برای کف بازار به یک نقطه تعادل رسیده است. بعد از یک رشد ۲۰ درصدی برای نمادهای کوچک و بزرگ ادامه مسیر محرک‌های قوی‌تری احتیاج دارد. از سوی دیگر همیشه انتهای شهریور به شکل سنتی بازار با چالش‌های عرضه برخی حقوقی‌ها برای شناسایی سود مواجه بوده و چالش برخی کارگزاری‌ها برای تسویه اعتبار هم از قدیم عرضه می کنند. هر چند این روزها فشار آن کمتر است اما در هر صورت نشان می‌دهد که شهریور باقیمانده، روزهای پرچالشی برای بازار خواهد بود و تمام انرژی دولتمردان و سیاستگذاران باید بر این باشد که با خبرهای خوب عملیاتی و اقتصادی خوشبینی جریان پول را به بازار بازگرداند وگرنه روزهای باقیمانده تا انتهای شهریور دوباره به شکل قبل باز می‌گردیم و ممکن است دوباره با کاهش حجم و افت بازار و در جا زدن نمادها مواجه شویم. با این حال کارشناسان براین باورند که از لحاظ تکنیکال برگشت به کف در انتظار بازار نیست ولی اصلاح و کاهش اندک و موقت ممکن است. البته رنج‌های آخر وقت و جمع شدن صفوف فروش در آخر وقت بازار نشان می‌دهد در عین فشار فروش حامیان سنتی بازار هم بیکار نیستند و حضور دارند.

به گزارش بازار امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که دوباره چالش‌های عرضه و تقاضا و جدال خوشبینی و بدبینی به بازار بالا گرفته بود. البته تحولات تغییرات سازمان بورس هم پیش آمده که فضای بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است. این تغییر فضا و جو بیشتر روانی است تغییرات در سازمان رگولاتوری به نام سازمان بورس به خصوص با توجه به شرایط فعلی نمی‌تواند آثار قوی آنچنانی در بازار داشته باشد و گیر بازار جای دیگری است.

عوامل اثرگذار بر روند بورس

یکی از موضوعات مهم و اثرگذار بر نقدینگی بازار سهام نرخ بهره بانکی و اوراق است. هرچند زمزمه‌ها و اتفاقات خوبی از چشم انداز کاهشی آن به گوش می‌رسد، اما فعلا تصمیمات خیلی جدی در این زمینه گرفته نشده است. عامل دوم تغییرات نرخ ارز است نه ارز آزاد بلکه نیما که هنوز هیچ اقدام و رویدادی صورت نگرفته است. چشم انداز آتی قطعاً فاصله نرخ دلار آزاد و نیما کاهش خواهد یافت اما در کوتاه مدت شاهدیم سرعت تغییر نرخ نیما نیست، هرچند وزیر اقتصاد از رانت 17 میلیارد دلار در بخش ارز نیمایی را مطرح کرده است. عامل سوم تحولات ساختاری است در مورد قیمت گذاری دستوری بسیاری از صنایع تصمیمات سیاستگذار کلان موثر است اما هنوز هیچ چیزی شنیده نمی‌شود.

فردین آقابزرگی معتقد است که یکی از فاکتورهایی که نیازمند اصلاح است قیمت گذاری دستوری کالاهاست. در شرایط کنونی برخی محصولات مانند شوینده ها، خودرو، لاستیک و ... درگیر قیمت گذاری دستوری هستند. آنهم در شرایطی که تورم در کشور همچنان بالاست اما دولت به دنبال کنترل تورم است. به همین دلیل همچنان بر قیمت گذاری دستوری اصرار می کند

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سهام با وعده رشد نمی کند، گفت: به طور قطع سه فاکتور اساسی برای رشد بورس نیاز است. نخست کاهش نرخ بهره بانکی است. وقتی نقدینگی در بازار سهام چندان زیاد نیست اگر نرخ بهره بانکی که ریسکی ندارد بالا باشد قطعا بخشی از نقدینگی به سمت سپرده گذاری می رود. اتفاقی که در چند ماه اخیر شاهد آن ان بودیم و بسیاری از نقدینگی بازار به سمت سپرده های بانکی و اوراق رفتند.

او افزود: همچنین یکی دیگر از فاکتورهایی که نیازمند اصلاح است قیمت گذاری دستوری کالاهاست. در شرایط کنونی برخی محصولات مانند شوینده ها، خودرو، لاستیک و ... درگیر قیمت گذاری دستوری هستند. آنهم در شرایطی که تورم در کشور همچنان بالاست اما دولت به دنبال کنترل تورم است. به همین دلیل همچنان بر قیمت گذاری دستوری اصرار می کند. در حالی که بسیاری از شرکت های بورسی به این دلیل در زیان هستند. این سیاست منجر شده حتی تولید شرکت ها نیز کاهش پیدا کند. بنابراین بر اینکه شرکت ها از زیان خارج شوند و بتوانند در راستای سیاست های دولت در زمینه تولید بیشتر فعالیت داشته باشند باید قیمت گذاری اصلاح شود.

آقابزرگی تصریح کرد: همچنین اصلاح نرخ ارز نیما که وزیر اقتصاد نیز بر این موضوع تاکید کرده باید اجرایی شود. این موضوع کمک می کند تا شرکت ها در زمینه صادرات بیشتر تشویق شوند. از طرف دیگر ارز بیشتری به سامانه نیما تحویل دهند. همین موضوع به نیاز ارزی دولت کمک خواهد کرد که اثرات آن کاهش نوسانات ارزی در بازار آزاد خواهد بود.

فرصت های بازار سهام

برخی تصمیمات اشتباه بازار را با چالش‌هایی مواجه ساخته باشد و بورس فعلا درگیر جنبه روانی وعده های دولت است. ولی دلیل ریزش بی‌پولی بازار و مسائل کلان اقتصادی است. البته بر کسی پوشیده نیست که ریاست سازمان می‌تواند در برخی موارد تصمیمات موثر و اثرگذاری را داشته باشد اما آنچه مهم است تغییر ریل یک سلسله سیاستگذاری‌هاست که باید خود را در تصمیم‌گیری دولتمردان نشان دهد. تغییرات اندک نرخ بهره و رشد ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی نرخ نیما می‌توانست آثار قوی‌تر و محکم‌تر و خاص‌تری داشته باشد.

فضای لاتاری به وجود آمده باعث شده جریان پول به هوس کسب سود کوتاه مدت که ناشی از سیاستگذاری بد در نرخ گذاری دستوریست بیفتد. به طوری که بعد از ورود پول به ثبت نام خودرو، وارد بورس شد تا سود موقتی از کف بگیرد. اما حالا بعد از یک نوسان از بازار خارج شده است

اگر در وزن کشی تغییر و تحولات فعلی هر یک از عوامل سه‌گانه بتواند چراغ سبز محکمی به بازار و سهامداران نشان دهد توازن فعلی عرضه و تقاضا را به سرعت تغییر داده و می‌تواند آن را در مسیر بهتری پیش ببرد. فضای لاتاری به وجود آمده باعث شده جریان پول به هوس کسب سود کوتاه مدت که ناشی از سیاستگذاری بد در نرخ گذاری دستوری است؛ بیفتد. به طوری که بعد از ورود پول به ثبت نام خودرو، وارد بورس شد تا سود موقتی از کف بگیرد. اما حالا بعد از یک نوسان از بازار خارج شده است. درحالی که با ادامه رشد شاخص کل فرصتی فراهم می شود که از این جریان قوی نقدینگی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده شود. این نقدینگی بهتر است به سمت تولید برود حالا بورس بهترین بستر برای تامین نقدینگی تولید است. موضوعی که وزیر اقتصاد نیز بر آن تاکید داشته است.

کد خبر: ۳۰۳٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha