۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
مجبور به تولید بنزین اکتان پایین شدیم | پول همین بنزین ارزان را هم به ما نمی دهند 
مدیر عامل تاپیکو در گفتگو با بازار : 

مجبور به تولید بنزین اکتان پایین شدیم | پول همین بنزین ارزان را هم به ما نمی دهند 

افقهی مدیرعامل تاپیکو با بیان اینکه به دلیل ناترازی مجبور به تولید بنزین با اکتان ۸۷ و ارزان قیمت شدیم، گفت: شرکت بارزی که تا ۲ سال پیش در آستانه ماده ۱۴۱ بود سود ۲۶۰۰ میلیارد تومانی  را به ثبت رساند.

بازار، گروه آب و انرژی: تاپیکو امسال ۲۰۰ تومان سود به ازای هر سهم بین سهامداران خود توزیع کرد. با این وجود مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین می گوید که به دلیل برخی قوانین و سیاست گذاری های مقدار سود دهی مورد هدف آنها محقق نشده است. تغییر نرخ خوراک و آیین نامه خوراک پالایشگاهی ها دو اتفاقی مهم سال گذشته است که افقهی از آنها به عنوان شوکی بزرگی برای تاپیکو و دیگر مجتمع های پالایشی و پتروشیمی یاد می کند.

بابک افقهی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین در گفتگو با بازاربا بیان اینکه تاپیکو بخش عمده ای از سود خود را از شرکت نفت ستاره خلیج فارس دریافت می کند، ادامه داد: این پالایشگاه بیش از ۴۲ میلیون لیتر ازمصرف بنزین روزانه کشور را تامین می کند و همانند سایر پالایشگاه های کشور سبد متنوعی از تولید محصولات ندارد. به همین دلیل نفت ستاره از مصوبه دولت درباره آیین خوراک آسیب بیشتری را به خود دید. این آسیب باعث شد که پیش بینی ها و هدف گذاری های صورت گرفته برای سال ۱۴۰۲ به صورت کامل محقق نشود.

به دلیل ناترازی مجبور به تولید بنزین با اکتان ۸۷ و البته قیمت ارزان شدیم این در حالی است که تجهیزات موجود در این پالایشگاه فن آوری و تکنولوژی تولید با کیفیت بالا و حتی یورو ۵ را دارا هستند. این مساله خسارت و زیان بسیاری را به نفت ستاره وارد کرد. بماند که پول همین بنزین ارزان هم به ما پرداخت نشده است

او با اشاره به این نکته که اساس طرح های شرکت هایی همچون نفت ستاره خلیج فارس تولید بنزین با اکتان بالا و بنزین سوپر است، ادامه داد: به دلیل ناترازی مجبور به تولید بنزین با اکتان ۸۷ و البته قیمت ارزان شدیم این در حالی است که تجهیزات موجود در این پالایشگاه فن آوری و تکنولوژی تولید با کیفیت بالا و حتی یورو ۵ را دارا هستند. این مساله خسارت و زیان بسیاری را به نفت ستاره وارد کرد. بماند که پول همین بنزین ارزان هم به ما پرداخت نشده است.

به گفته افقهی، تاپیکو(نفت ستاره خلیج فارس) هم اکنون بیش از ۶۰ همت به دلیل فروش بنزین از دولت طلب کار است.

دردسرهای کاهش جهانی قیمت محصولات پتروشیمی برای مجتمع ها
کاهش شدید قیمت های جهانی و افزایش قیمت یوتیلیتی ها از دیگر عوامل موثر در کاهش سودآوری مجتمع های پتروشیمی در سال گذشته بود که سود دهی تاپیکو را هم تحت تاثیر قرار داده است.
این همان نکته ای است که مدیرعامل تاپیکو هم به آن اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ قیمت متانول و اوره حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ دلار بوده اما حالا قیمت این محصولات به ۲۹۰ تا ۳۱۰ دلار کاهش یافته است.

بارز ورشکسته، سود ده شد
او ادامه داد: البته ما همه تلاش های خود را به کار گرفتیم که آسیب های وارده از مصوبه مربوط آیین نامه خوراک پالاشگاهی به حداقل به رسانده و به نوعی این مساله را حل شود. خوشبختانه در اواخر دولت سیزدهم این تلاش ها به ثمر نشست و طی یک مصوبه۳ بندی آیین نامه خوراک پالایشگاه ها اصلاح شد. طبق مصوبه جدید دیگر مصوبه دی سال گذشته عطف به ما سبق محسوب نمی شود.

شرکت بارزی که تا همین دو سال پیش در آستانه ماده ۱۴۱ بود سود ۲۶۰۰ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. باید اشاره کنم که سال گذشته در این شرکت ۲۴ محصول جدید تولید و روانه بازار شد


مدیرعامل تاپیکو درباره دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش زیان ناشی از سیاست های دستوری در این هلدینگ، اظهار داشت: خوشبختانه برخی از شرکت های ما با رشد خوب تولید و تنوع بخشی به تولید محصولات و سود دهی بالا، خسارت وارده از محل سیاست های مربوط به فروش بنزین را تعدیل بخشیدند. به عنوان مثال شرکت بارزی که تا همین دو سال پیش در آستانه ماده ۱۴۱ بود سود ۲۶۰۰ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. باید اشاره کنم که سال گذشته در این شرکت ۲۴ محصول جدید تولید و روانه بازار شد.
او همچنین یکی از دلایل اصلی کاهش اثر پذیر تاپیکو از افزایش قیمت خوراک و توقف تولید بنزین سوپر و با کیفیت را پرتفوی متنوع این هلدینگ دانست و افزود: تمامی درآمد عملیاتی شرکت های زیر مجموعه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ مثبت بوده است. این نشان می دهد که ما تمام تلاش خود را افزایش افزایش سود سهامداران انجام داده ایم. ضمن اینکه در یک سال گذشته تلاش شد که دارایی سهامداران در تاپیکو واقعی باشد.
افقهی ادامه داد: سهامداران ما بر این باور بودند که نفت ستاره خلیج فارس باید به عنوان یک دارایی ارزشمند، ارزش گذاریی دقیق تری شده و وارد بازار سرمایه شود. تلاش قابل ملاحظه ای هم برای تعیین تکلیف تسهیلات ارزی این مجتمع بعد از سال ها انجام شد. البته حلقه آخر حل این مساله در شرکت پخش فرآورده های نفتی niopcd قرار داشت که متاسفانه با وجود مصوبه هایت عامل بانک مرکزی مسولین قبلی اهتمام لازم را برای حل آن نداشتند. امیدوارم که با حضور آقای بورد و تیم جدید این مشکل حل و فصل شود.

تاپیکو در تلاش برای کسب درآمدی های ارزی پایدار

او در بخش دیگری از سخنان خو مهم ترین دغدغه خود را ایجاد یک درآمد مستمر و پایدار ترجیحا ارزی برای تاپیکو اعلام کرد و افزود: تحقق این هدف از محل ورود به حوزه بالادست نفت امکان پذیر است.

این مقام مسول افزود: البته اگر ما می خواستیم برای استخراج و اکتشاف نفت سراغ قرارداد های IPC‌ برویم باید شرکت E&P تاسیس کرده و دانش آن را به دست آوری. ضمن اینکه توافق با دولت در این حوزه و امضای این مدل از قراردادها چیزی حدود ۴ سال زمان نیاز است. ما برای کاهش این زمان و ایجاد راه میانبر به دنبال مجموعه هایی رفتیم که این مسیر را طی کرده و نیازمند سرمایه گذار هستند. بعد بررسی های صورت گرفته میدان شادگان را برای سرمایه گذاری انتخاب شد. قرارداد IPC این میدان بین طرف ایرانی و یک شرکت خارجی امضا و حتی برای اجرا هم ابلاغ شده است. بر همین اساس ۲۵ درصد این میدان برای سرمایه گذاری تاپیکو انتخاب کرده و توافق های آن نیز در نمایشگاه نفت و گاز صورت گرفت.

بعد از بهره برداری میدان شادگان سالانه یک میلیارد دلار درآمد ارزی به همراه خواهد داشت که با یک سرمایه گذاری تقریبا منطقی، ۲۵ درصد عوایدش نصیب تاپیکو خواهد شد که حاشیه امن بسیار خوبی برای سودآوری این هلدینگ در سال های آینده خواهد بود

او در باره آخرین وضعیت این توافق نامه گفت: مذاکرات پایانی برای نهایی کردن پیوست های این توافق هم اکنون در حال انجام است.

به گفته افقهی، بهره برداری میدان شادگان سالانه یک میلیارد دلار درآمد ارزی به همراه خواهد داشت که با یک سرمایه گذاری تقریبا منطقی، ۲۵ درصد عوایدش نصیب تاپیکو خواهد شد. این یک حاشیه امن بسیار خوب برای سودآوری این هلدینگ در سال های آینده خواهد بود.

کد خبر: ۳۰۳٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha