۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
نیوزلند نزدیکترین همسایه استرالیا

نیوزلند نزدیکترین همسایه استرالیا

نیوزلند کشوری جزیره ای در جنوب غربی اقیانوس آرام است . از دو خشکی اصلی – جزیره شمالی و جزیره جنوبی  و بیش از ۷۰۰ جزیره کوچکتر تشکیل شده است .

نیوزلند کشوری جزیره ای در جنوب غربی اقیانوس آرام است . از دو خشکی اصلی – جزیره شمالی و جزیره جنوبی و بیش از ۷۰۰ جزیره کوچکتر تشکیل شده است . ششمین کشور جزیره ای بزرگ از نظر مساحت است و در شرق استرالیا در سراسر دریای تاسمان و در جنوب جزایر کالدونیای جدید ، فیجی و تونگا قرار دارد . توپوگرافی متنوع این کشور و قله های تیز کوه، از جمله آلپ جنوبی ، مدیون بالا آمدن تکتونیکی و فوران های آتشفشانی است.پایتخت نیوزیلند ولینگتون است که در انتهای جنوبی جزیره شمالی و در نزدیکی مرکز کشور قرار دارد. ولینگتون محل پارلمان ملی کشور، قوه مجریه (دفاتر کابینه و نخست وزیر) و اقامتگاه های رسمی نخست وزیر و نماینده حاکمیت، فرماندار کل است. همچنین محل استقرار دو عالی ترین نهاد قضایی کشور، دادگاه استیناف و دیوان عالی کشور است.

جزایر نیوزلند آخرین سرزمین بزرگ قابل سکونت بودند که توسط انسان ها سکونت گزیدند. بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۳۵۰، پلینزی‌ها شروع به سکونت در جزایر کردند و پس از آن فرهنگ متمایز مائوری را توسعه دادند . در سال ۱۶۴۲، کاشف هلندی، آبل تاسمان، اولین اروپایی بود که نیوزلند را دید و ثبت کرد. در سال ۱۷۶۹، کاپیتان جیمز کوک، کاشف بریتانیایی، اولین اروپایی بود که قدم بر روی نیوزیلند گذاشت و نقشه آن را ترسیم کرد. در سال ۱۸۴۰، نمایندگان بریتانیا و روسای مائوری معاهده Waitangi را امضا کردند که راه را برای اعلام حاکمیت بریتانیا در اواخر همان سال و تأسیس مستعمره ولیعهد نیوزیلند در سال ۱۸۴۱ هموار کرد. متعاقباً، یک سری درگیری بین استعمارگران. دولت و قبایل مائوری منجر به بیگانگی و مصادره مقادیر زیادی از زمین های مائوری شدند. نیوزلند در سال ۱۹۰۷ به یک سلطه تبدیل شد . در سال ۱۹۴۷ استقلال کامل قانونی را به دست آورد و پادشاه را به عنوان رئیس دولت حفظ کرد . امروزه اکثریت جمعیت ۵.۲۵ میلیون نفری نیوزلند از نژاد اروپایی هستند . مائوری های بومی بزرگترین اقلیت هستند و پس از آن آسیایی ها و پاسیفیکا قرار دارند . با انعکاس این موضوع، فرهنگ نیوزلند عمدتاً از مائوری ها و مهاجران اولیه بریتانیا گرفته شده است، با گسترش اخیر فرهنگ ناشی از افزایش مهاجرت . زبان های رسمی انگلیسی، مائوری و زبان اشاره نیوزیلندی هستند که گویش محلی انگلیسی غالب است.

کشوری توسعه یافته اولین کشوری بود که حداقل دستمزد را معرفی کرد و اولین کشوری بود که به زنان حق رای داد . این کشور در معیارهای بین المللی کیفیت زندگی ، حقوق بشر ، رتبه بسیار بالایی دارد و یکی از پایین ترین سطوح فساد در جهان را دارد. این کشور سطوح قابل مشاهده نابرابری را حفظ می کند و دارای تفاوت های ساختاری بین جمعیت مائوری و اروپایی است. نیوزلند در طول دهه ۱۹۸۰ دستخوش تغییرات اقتصادی بزرگی شد که آن را از یک اقتصاد حمایت‌گرا به یک اقتصاد آزاد شده با تجارت آزاد تبدیل کرد. بخش خدمات بر اقتصاد ملی تسلط دارد و پس از آن بخش صنعتی و کشاورزی قرار دارند . گردشگری بین المللی نیز منبع درآمد قابل توجهی است. نیوزلند عضو سازمان ملل متحد ، مشترک المنافع ملل متحد ، ANZUS ، UKUSA ، OECD ، ASEAN Plus Six ، همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه ، جامعه اقیانوس آرام و مجمع جزایر اقیانوس آرام است . این کشور از روابط نزدیکی با ایالات متحده برخوردار است و یکی از متحدان اصلی آن غیر عضو ناتو است . انگلستان; ساموآ ، فیجی و تونگا ؛ و با استرالیا ، با هویت مشترک « ترانس تاسمان » بین دو کشور که از قرن‌ها استعمار بریتانیا سرچشمه می‌گیرد.

در سطح ملی، قدرت قانونگذاری به یک پارلمان منتخب و تک مجلسی واگذار می شود ، در حالی که قدرت سیاسی اجرایی توسط دولت به رهبری نخست وزیر ، کریستوفر لوکسون، اعمال می شود . چارلز سوم پادشاه کشور است و توسط فرماندار کل ، سیندی کیرو، نمایندگی می شود . علاوه بر این، نیوزلند به ۱۱ شورای منطقه ای و ۶۷ مقام منطقه ای برای اهداف دولت محلی سازماندهی شده است. قلمرو نیوزلند همچنین شامل توکلائو (یک قلمرو وابسته ) است. جزایر کوک و نیوئه (ایالت های خودگردان در ارتباط آزاد با نیوزلند)؛ و وابستگی راس ، که ادعای سرزمینی نیوزلند در قطب جنوب است

روابط استرالیا و نیوزلند

روابط خارجی بین کشورهای همسایه استرالیا و نیوزلند که به آن روابط ترانس تاسمان نیز گفته می شود بسیار نزدیک است. هر دو کشور میراث استعماری بریتانیا را به‌عنوان سلطه‌های پادپودی و مستعمرات مهاجران مشترک دارند و هر دو بخشی از هسته آنگلوسفر هستند . نیوزیلند نمایندگانی را به کنوانسیون های قانون اساسی فرستاد که منجر به متحد شدن شش مستعمره استرالیا شد اما تصمیم به پیوستن به آن گرفتند. در جنگ بوئر و در هر دو جنگ جهانی ، سربازان نیوزیلندی در کنار سربازان استرالیایی جنگیدند . در سال های اخیر، قرارداد تجارت آزاد روابط اقتصادی نزدیکتر و پیشینیان آن الهام بخش یکپارچگی اقتصادی همیشه همگرا شده اند . علیرغم برخی شباهت‌های مشترک، فرهنگ‌های استرالیا و نیوزلند نیز دارای مجموعه‌ای از تفاوت‌های خاص خود هستند و گاهی اوقات اختلاف نظرهایی وجود دارد که برخی آن را نشانه رقابت خواهر و برادر اعلام کرده‌اند . این اغلب بر ورزش و در تنش‌های تجاری-اقتصادی، مانند تنش‌های ناشی از شکست Ansett استرالیا و آن‌هایی که توسط ممنوعیت طولانی‌مدت استرالیا در واردات سیب نیوزیلند ایجاد شده است، متمرکز است.

هر دو کشور پادشاهی مشروطه و قلمروهای مشترک المنافع هستند – دارای یک شخص به عنوان رئیس مستقل و مستقل دولت – با دموکراسی های پارلمانی مبتنی بر سیستم وست مینستر . تنها مرز زمینی آنها محدوده غربی وابستگی راس و گستره شرقی قلمرو قطب جنوب استرالیا را مشخص می کند . آنها دو مرز دریایی متمایز را به رسمیت می شناسند که به طور قطعی توسط پیمان دریایی استرالیا-نیوزیلند در سال ۲۰۰۴ مشخص شده است .

در سال ۲۰۱۷، یک نظرسنجی بزرگ نشان داد که نیوزیلند به عنوان “بهترین دوست” استرالیا در نظر گرفته می شود، موقعیتی که قبلا ایالات متحده در اختیار داشت

روابط استرالیا و نیوزلند

نیوزیلندی ها در استرالیا قبلاً دسترسی فوری به مزایای رفاهی استرالیا داشتند و گاهی اوقات به عنوان تظاهر کننده شناخته می شدند . در سال ۲۰۰۱، هلن کلارک ، نخست وزیر نیوزیلند، این را به عنوان یک “اسطوره مدرن” توصیف کرد. مقررات در سال ۲۰۰۱ تغییر کرد که به موجب آن نیوزلندی‌ها باید دو سال منتظر بمانند تا واجد شرایط دریافت چنین پرداخت‌هایی شوند. همه نیوزیلندی‌هایی که پس از فوریه ۲۰۰۱ به استرالیا نقل مکان کرده‌اند ، بدون در نظر گرفتن مدت اقامتشان در استرالیا، تحت ویزای دسته ویژه قرار می‌گیرند . این ویزا به فرزندان آنها نیز داده می شود. به عنوان ساکنان موقت، آنها واجد شرایط حمایت دولتی، وام های دانشجویی، کمک، برنامه های اضطراری، رفاه، مسکن عمومی و حمایت از معلولیت در استرالیا نیستند.

به عنوان بخشی از مقررات سختگیرانه مهاجرت در سال ۲۰۰۱، نیوزیلندی ها باید قبل از درخواست شهروندی استرالیا، اقامت دائم را نیز کسب کنند. این الزامات سختگیرانه مهاجرت منجر به کاهش دریافت شهروندی استرالیا توسط نیوزلندی ها شده است. تا سال ۲۰۱۶، تنها ۸.۴ درصد از ۱۴۶۰۰۰ مهاجر متولد نیوزلند که بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ وارد استرالیا شده بودند، تابعیت استرالیا را به دست آورده بودند. از این تعداد، تنها ۳ درصد از مائوری های متولد نیوزلند تابعیت استرالیا را کسب کرده بودند. پل هامر، محقق دانشگاه ویکتوریا ولینگتون، ادعا کرد که تغییرات سال ۲۰۰۱ بخشی از سیاست استرالیا برای فیلتر کردن مهاجران پاسیفیکا است که تابعیت نیوزلند را به دست آورده بودند و تصور می شد از “دسترسی درب پشتی” به استرالیا سوء استفاده می کنند. بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶، ۴۲ درصد افزایش در زندانیان نیوزلندی در زندان‌های استرالیا مشاهده شد.

تلاش‌های دولت کوئینزلند برای تصویب قانونی که به سازمان‌های دولتی اجازه می‌دهد حمایت‌های مبتنی بر وضعیت اقامت را بدون تبعیض تلقی نکنند، توسط کمیسیون ضد تبعیض کوئینزلند به‌عنوان تلاشی برای قانونی کردن تبعیض ایالتی علیه نیوزیلندی‌ها محکوم شد و ادعا کرد که این اقدام باعث ایجاد یک قانون می‌شود. “مردم درجه دوم دائمی”کودکانی که از استرالیایی‌ها در نیوزلند متولد می‌شوند، تابعیت نیوزیلند از طریق تولد و همچنین تابعیت استرالیا از طریق تبار اعطا می‌شوند.

ارقام وزارت آموزش نیوزیلند نشان می دهد که تعداد استرالیایی ها در موسسات عالی نیوزیلند از ۱۹۷۸ دانشجو در سال ۱۹۹۹ به ۳۹۱۶ نفر در سال ۲۰۰۳ تقریبا دو برابر شده است. در سال ۲۰۰۴ بیش از ۲۷۰۰ استرالیایی وام دانشجویی و ۱۲۲۰ نفر کمک هزینه تحصیلی دریافت کردند. بر خلاف سایر دانشجویان خارج از کشور، استرالیایی ها برای تحصیلات عالی هزینه های مشابهی با نیوزلندی ها می پردازند و پس از دو سال زندگی در نیوزیلند، واجد شرایط دریافت وام و کمک هزینه تحصیلی هستند. با دانش آموزان نیوزلندی مانند دانشجویان استرالیایی در استرالیا رفتار نمی شود .

افرادی که در نیوزیلند متولد شده اند همچنان دومین منبع مهاجرت به استرالیا هستند که ۱۱ درصد از کل مهاجران دائمی در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۶ را تشکیل می دهند و ۲.۳ درصد از جمعیت استرالیا را در ژوئن ۲۰۰۶ تشکیل می دهند. در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰، تخمین زده می شود. ۵۶۶۸۱۵ شهروند نیوزلند در استرالیا حضور داشتند.

در ۲۲ آوریل ۲۰۲۳، نخست وزیر استرالیا آنتونی آلبانیز ، وزیر امور داخلی کلر اونیل ، و وزیر مهاجرت اندرو گیلز ، ایجاد یک مسیر مستقیم جدید برای شهروندی استرالیا را اعلام کردند که از ۱ ژوئیه ۲۰۲۳ آغاز می شود. بر اساس این سیاست، دارندگان ویزای دسته ویژه در صورت داشتن اقامت چهار ساله و سایر شرایط اقامت، می توانند بدون نیاز به درخواست برای اقامت دائم برای شهروندی استرالیا اقدام کنند. علاوه بر این، کودکانی که از ۱ ژوئیه ۲۰۲۳ در استرالیا از یک نیوزلندی متولد می شوند، به طور خودکار واجد شرایط شهروندی استرالیا خواهند بود. این اعلامیه مورد استقبال کریس هیپکینز ، نخست وزیر نیوزیلند و جوآن کاکس، رئیس اوز کیوی، به دلیل بهبود دسترسی نیوزلندی ها به شهروندی استرالیا، خدمات بهداشتی و تامین اجتماعی قرار گرفت.

تا ۱۵ آگوست ۲۰۲۳، بیش از ۱۵۰۰۰ شهروند نیوزیلندی مقیم استرالیا برای تابعیت استرالیا بر اساس معیارهای جدید درخواست داده بودند که ۵۰۰ نفر در زمان انتشار آزمون شهروندی استرالیا را گذرانده بودند. بر اساس گزارش گاردین ، نیوزلندی ها نیمی از درخواست های شهروندی استرالیا را از ۱ ژوئیه ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده اند. ۳۵ درصد از متقاضیان از کوئینزلند ، ۳۰ درصد از ویکتوریا و ۲۰ درصد از نیو ساوت ولز آمده اند

آب و هوای نیوزلند

آب و هوای نیوزیلند با عرض جغرافیایی، انزوا و ویژگی های فیزیکی آن تعیین می شود. افراط در دمای کمی وجود دارد.

دسته‌ای از سیستم‌های پرفشار ( آنتی سیکلون‌ها ) که توسط طوفان‌ها و جبهه‌های عرض جغرافیایی میانی از هم جدا شده‌اند، در تمام طول سال از غرب به شرق نیوزیلند عبور می‌کنند. مشخصه آن توالی چند روز هوای خوب و آسمان صاف است که با روزهایی با هوای ناآرام و اغلب باران شدید از هم جدا شده است. در تابستان (دسامبر-فوریه)، ارتفاعات نیمه گرمسیری غالب است و طلسم های طولانی آب و هوای خوب و آفتاب شدید را به همراه دارد. در زمستان (ژوئن تا آگوست)، ارتفاعات پایین در عرض جغرافیایی میانی و جبهه‌های فعال، شرایط مرطوب خیس را افزایش می‌دهند، اگرچه دوره‌های کوتاه آسمان صاف نیز رخ می‌دهد. به دلیل رشته کوه های بلندی که در مسیر بادهای غالب قرار دارند ، تضاد آب و هوا از غرب به شرق شدیدتر از شمال به جنوب است. رشته کوه ها نیز مسئول آب و هوای نیمه قاره ای اوتاگو مرکزی هستند

تغییرات در ارتفاع، الگوی پیچیده ای از تغییرات دما را به خصوص در جزیره جنوبی ایجاد می کند، اما می توان برخی از تعمیم ها را برای شرایط در سطح دریا انجام داد. میانگین دمای فصلی و روزانه حدود ۱۸ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سانتیگراد) است. تغییر در میانگین دمای ماهانه از شمال به جنوب حدود ۱۰ درجه فارنهایت (۶ درجه سانتیگراد) است. در اکثر نقاط کشور، اوج گرمای روز در تابستان بیش از ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتیگراد)، گاهی اوقات از ۸۰ درجه فارنهایت (۲۷ درجه سانتیگراد) در شمال فراتر می رود، در حالی که اوج بارش در طول روز زمستان در سراسر کشور به ندرت زیر ۵۰ درجه فارنهایت است. ۱۰ درجه سانتیگراد).

بیشترین میزان بارندگی در نواحی تحت سلطه کوه هایی است که در معرض بادهای غالب غربی و شمال غربی قرار دارند. اگرچه میانگین بارندگی سالانه از ۱۲ اینچ (۳۰۰ میلی‌متر) خشک در اوتاگوی مرکزی تا ۲۵۰ اینچ (۶۴۰۰ میلی‌متر) در آلپ‌های جنوبی/Kā Tiritiri o te Moana متغیر است، اما برای کل کشور نمونه‌ای از کشورهای منطقه معتدل است. -۲۵-۶۰ اینچ (۶۳۵-۱۵۲۰ میلی متر)، معمولاً به طور قابل اعتماد در طول سال پخش می شود. برف فقط در مناطق کوهستانی رایج است، اما در زمستان در دره های داخلی یخبندان فراوان است. رطوبت از ۷۰ تا ۸۰ درصد در سواحل متغیر است و به طور کلی ۱۰ درصد در داخل کشور کمتر است. در کرانه کوه‌های آلپ جنوبی/Kā Tiritiri o te Moana، جایی که اثر فوهن ( باد گرم و خشک دامنه‌های کوهستانی بادگیر) مشخص است، رطوبت می‌تواند بسیار کم شود.

انتظار می رود تغییرات آب و هوایی در قرن بیست و یکم بر الگوهای دما و بارش در نیوزیلند تأثیر بگذارد، اگرچه انتظار می رود این تغییرات در مقایسه با تغییرات جهانی معتدل تر باشد. تحت سناریوهای انتشار کربن متوسط و زیاد، مدل‌های آب و هوایی پیش‌بینی می‌کنند که جزیره شمالی بیشترین تغییرات را در دمای متوسط، افزایش ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد (۳.۶ تا ۷.۲ درجه فارنهایت) متحمل خواهد شد، در حالی که انتظار می‌رود جزیره جنوبی بیشتر از این تغییرات را دریافت کند.

پرچم نیوزلند

پرچم نیوزلند دارای پس‌زمینه آبی سلطنتی با جک یونیون در ربع اول، و چهار ستاره قرمز پنج پر با حاشیه‌های سفید در پرواز است. آبی پس زمینه یادآور دریا و آسمان آبی است که ما را احاطه کرده است و ستارگان صلیب جنوبی نشان دهنده جایگاه ما در اقیانوس آرام جنوبی است.

جک یونیون، در گوشه سمت چپ بالا و نیمی از سمت چپ را پر می کند، دارای صلیب های قرمز و سفید در پس زمینه آبی است.

صلیب در پیش زمینه قرمز در زمینه سفید است. دو صلیب قرمز و سفید در پس زمینه مورب هستند و صلیب قرمز بر روی صلیب سفید قرار گرفته است.

در نیمه سمت راست پرچم (افراشته پرچم) چهار ستاره در شکل گیری صورت فلکی ستاره ای صلیب جنوبی قرار دارند. هر ستاره پنج نقطه دارد و قرمز با حاشیه سفید است

این پرچم در سال ۱۸۶۹ توسط دریاسالار سر آلبرت هستینگز مارکهام، KCB، کاشف، نویسنده و افسر بریتانیایی در نیروی دریایی سلطنتی طراحی شد

پرچم نیوزلند دارای پس‌زمینه آبی سلطنتی

اقتصاد نیوزلند

اقتصاد نیوزلند یک اقتصاد بازار آزاد بسیار توسعه یافته است . این پنجاه و دومین اقتصاد ملی در جهان است که با تولید ناخالص داخلی اسمی (GDP) سنجیده می شود و شصت و سومین اقتصاد بزرگ در جهان با برابری قدرت خرید (PPP) اندازه گیری می شود. نیوزلند یکی از جهانی‌ترین اقتصادها را دارد و تا حد زیادی به تجارت بین‌المللی، عمدتاً با چین، استرالیا، اتحادیه اروپا ، ایالات متحده و ژاپن وابسته است. توافقنامه روابط اقتصادی نزدیکتر نیوزیلند در سال ۱۹۸۳ با استرالیا به این معنی است که اقتصاد با استرالیا همسو است . در میان کشورهای OECD ، نیوزلند دارای سیستم تامین اجتماعی بسیار کارآمد و قوی است . مخارج اجتماعی تقریباً ۱۹.۴ درصد تولید ناخالص داخلی بود .

اقتصاد متنوع نیوزلند از انواع مختلفی از سازمان‌های غیررسمی و رسمی تشکیل شده است که بین دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم شده‌اند . این بخش خدمات قابل توجهی دارد که تا سال ۲۰۱۳ ۶۳ درصد از کل فعالیت تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است . نیوزلند به عنوان یک کشور جزیره ای بزرگ دارای منابع طبیعی و ثروت معدنی فراوان است. صنایع تولیدی برجسته شامل تولید آلومینیوم، فرآوری مواد غذایی، ساخت فلز، محصولات چوبی و کاغذی است. معادن، تولید، برق، گاز، آب و خدمات پسماند تا سال ۲۰۱۳ ۱۶.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است . بخش اولیه همچنان بر صادرات نیوزلند تسلط دارد، علیرغم اینکه تا سال ۲۰۱۳ تنها ۵/۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است .بخش فناوری اطلاعات به سرعت در حال رشد است.

بازار اصلی سرمایه، بورس نیوزلند (NZX) است. تا فوریه ۲۰۲۳ ، NZX در مجموع ۳۳۸ اوراق بهادار، سهام، بدهی و وجوه فهرست شده با ارزش بازار ترکیبی ۲۲۶ میلیارد دلار نیوزیلند داشت. واحد پول نیوزلند، دلار نیوزیلند (به طور غیررسمی به عنوان “دلار کیوی” شناخته می شود)، همچنین در چهار منطقه جزیره اقیانوس آرام در گردش است. دلار نیوزلند دهمین ارز پرمعامله در جهان است

نرخ بیکاری نیوزلند

قبل از شوک اقتصادی ایجاد شده توسط تصمیم بریتانیا برای پیوستن به EEC در سال ۱۹۷۳، که بریتانیا را به عنوان بازار اصلی نیوزیلند برای صادرات حذف کرد، بیکاری در نیوزیلند بسیار پایین بود. رکود اقتصادی و سقوط قیمت پشم در سال ۱۹۶۶ منجر به افزایش ۱۳۱ درصدی بیکاری شد، اما همچنان تنها نشان دهنده افزایش ۰.۷ درصدی در نرخ بیکاری بود.

پس از سال ۱۹۷۳، بیکاری به یک مسئله دائمی اقتصادی و اجتماعی در نیوزلند تبدیل شد. رکود اقتصادی از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۸ و از ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۳ بیکاری را دوباره به شدت افزایش داد. بین سالهای ۱۹۸۵ و ۲۰۱۲ نرخ بیکاری به طور متوسط ۶.۲۹٪ بود. پس از سقوط بازار سهام در سال ۱۹۸۷ ، بیکاری ۱۷۰% افزایش یافت سپتامبر ۱۹۹۱ به بالاترین حد خود یعنی ۱۱.۲۰ % رسید . تا سال ۲۰۰۷ دوباره کاهش یافت و این نرخ به ۳.۵٪ (دسامبر ۲۰۰۷) رسید، که پایین‌ترین سطح آن از زمان شروع روش کنونی بررسی در سال ۱۹۸۶ است. میانگین در زمان ۵.۵٪. اعداد پایین با اقتصاد قوی و تعداد زیادی از موقعیت های شغلی در همه سطوح مرتبط است. ارقام بیکاری همیشه مستقیماً بین کشورهای OECD قابل مقایسه نیست، زیرا همه اعضا آمار بازار کار را به یک شکل نگه نمی‌دارند.

درصد جمعیت شاغل نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته و به ۶۸.۸ درصد از کل ساکنان رسیده. با افزایش اندکی مشاغل تمام وقت و به نوبه خود مشاغل پاره وقت کاهش می یابد. افزایش درصد جمعیت شاغل افزایش دستمزدها و هزینه های بالاتر زندگی باعث می شود افراد بیشتری به سمت اشتغال حرکت کنند. بیکاری کم نیز دارای معایبی بود که بسیاری از شرکت ها قادر به پر کردن مشاغل نیستند.

از دسامبر ۲۰۰۷، عمدتاً در نتیجه بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ ، تعداد بیکاری شروع به افزایش کرد. این روند تا سپتامبر ۲۰۱۲ ادامه یافت و به ۶.۷ درصد رسید. آنها پس از آن نقطه شروع به بهبود کردند و تا ژوئن ۲۰۱۹ به ۳.۹ درصد رسیدند

مسکن در نیوزلند

Shamubeel Eaqub ، اقتصاددان اصلی سابق مؤسسه تحقیقات اقتصادی نیوزلند (NZIER)، در سال ۲۰۱۴ گفت که سی سال قبل، یک خانه متوسط در نیوزیلند دو یا سه برابر میانگین درآمد خانوار هزینه داشت. قیمت خانه ها در سال های اول قرن بیست و یکم به طور چشمگیری افزایش یافت و تا سال ۲۰۰۷، میانگین هزینه یک خانه بیش از شش برابر درآمد خانوار بود. نظرسنجی‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مسکن در هر هشت بازار عمده نیوزلند غیرقابل‌قبول است – «غیرقابل‌قبول» به‌عنوان قیمت مسکن که بیش از سه برابر متوسط درآمد منطقه‌ای است، تعریف می‌شود.

تقاضا برای ملک در اوکلند قوی ترین بوده است. در سال ۲۰۱۴ میانگین قیمت فروش در آنجا از ۶۱۹۱۳۶ دلار به ۶۹۶۰۴۷ دلار رسید که تنها در این دوره ۱۲ ماهه ۱۲ درصد افزایش داشت. در سال ۲۰۱۵، قیمت ها ۱۴ درصد دیگر افزایش یافت.این امر اوکلند را به بازار ارزان‌ترین بازار نیوزلند و یکی از گران‌ترین شهرهای جهان با خانه‌هایی که ۸ برابر درآمد متوسط قیمت دارند، تبدیل کرد. بین سال های ۲۰۱۲ و آوریل ۲۰۱۶، قیمت متوسط خانه در اوکلند کمی بیش از دو سوم افزایش یافت و به ۹۳۱۰۰۰ دلار رسید – بالاتر از هزینه یک خانه متوسط در سیدنی .

در نتیجه، افراد بیشتری از بازار ملک قیمت گذاری می شوند. کسانی که درآمد پایینی دارند بیشترین ضربه را می بینند و بسیاری از مائوری ها و پاسیفیکا را تحت تاثیر قرار می دهند . نرخ‌های نسبتاً بالای وام مسکن نیوزلند این مشکل را تشدید می‌کند و خرید خانه اول را برای جوانانی که شغل ثابتی دارند دشوار می‌سازد.بر اساس یک ارسال در سال ۲۰۱۲ به استعلام قیمت مسکن، افزایش قیمت مسکن نیز بر بسیاری از گروه های درآمد متوسط، به ویژه آنهایی که خانواده های پرجمعیت دارند، تأثیر می گذارد. بروس پتن، مشاور وام مسکن گفت که این روند “ناراحت کننده” بود و به شکاف بین “داراها و نداشته ها” افزود.

شرکت تجزیه و تحلیل اموال CoreLogic گفت که اکنون ۴۵ درصد از خرید خانه در نیوزلند توسط سرمایه گذارانی انجام می شود که قبلاً خانه دارند، در حالی که ۲۸ درصد دیگر توسط افرادی انجام می شود که از یک ملک به ملک دیگر نقل مکان می کنند. تقریباً ۸ درصد از خریدها به خریداران نقدی مستقر در خارج از کشور – عمدتاً استرالیایی ها، چینی ها و بریتانیایی ها – می رود، اگرچه اکثر اقتصاددانان بر این باورند که سرمایه گذاری خارجی در حال حاضر خیلی کوچک است که نمی تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت ملک داشته باشد.

چه خرید توسط نیوزلندی‌ها و چه توسط خارجی‌ها انجام شود، عموماً این کسانی هستند که از قبل وضعیت مالی خوبی دارند، بخش عمده‌ای از املاک را در بازار می‌خرند. این تأثیر چشمگیری بر نرخ مالکیت خانه توسط کیوی ها داشته است، اکنون در پایین ترین سطح خود از سال ۱۹۵۱. حتی تا سال ۱۹۹۱، ۷۶ درصد از خانه های نیوزلند توسط صاحبان آنها اشغال شده بود. تا سال ۲۰۱۳، این میزان به ۶۳% کاهش یافت که نشان می‌دهد افراد بیشتری مجبور به اجاره هستند. راوین کاکس، مدیر اجرایی فدراسیون بودجه‌بندی خانواده، می‌گوید: «قیمت‌های بالا و نرخ‌های بهره بالا تعداد فزاینده‌ای از نیوزلندی‌ها را به مستأجر مادام العمر محکوم کرده است» که «در شرایط اجاره گران قیمت گیر کرده‌اند. به سمت بازنشستگی می رود

کد خبر: ۳۰۳٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha