۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
چرخش مردم بسمت خرید طلای نو در پی کاهش اجرت فروش| بازار طلا از رکود خارج شد
«بازار» گزارش می دهد

چرخش مردم بسمت خرید طلای نو در پی کاهش اجرت فروش| بازار طلا از رکود خارج شد

کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر می گوید؛ طلا فروشان در اقدامی قابل توجه اجرت فروش را برای ترغیب خریداران مصنوعات طلا پایین آورده اند، رویکردی که منجر به کاهش شدید متقاضیان طلای کهنه شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: در پی افزایش قیمت طلا و ناتوانی خیلی ها به دلیل کاهش قدرت خرید، اکثر مردم بخصوص سرمایه گذاران خرد مدتهاست برای حفظ ارزش دارایی و یا پس اندازهای خود به خرید طلاهای دست دوم بدون اجرت و یا طلای آب شده روی آورند، اقدامی که البته برخی ها به دلیل ناخالص بودن طلای کهنه و یا غیر استاندار بودن آن متاسفانه به جای سود آوری از انجام چنین معامله ای متحمل ضرر و زیان شده اند. علاوه برآن چنین شیوه ای موجب شده است تولید کنندگان مصنوعات طلا همچنین واحدهای طلا فروشی نیز با افت شدید متقاضیان مصنوعات طلای نو رو به رو شوند. مسئله ای که باعث شد هم بازار طلا فروشان به سردی گراییده شود و اینکه خریداران طلای دست دوم نیز بعضا به جای سرمایه گذاری برای کسب سود با مشکل مواجه و عایده چندانی نصیبشان نشود.

در چنین شرایطی اوائل تابستان امسال، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران از حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف و ممنوعیت فروش آن به طور رسمی خبر داد. اقدامی که با شدت گرفتن پدیده داد و ستد طلای دست دوم و مستهلک به شکل گسترده ای در بازار در حال انجام بود در این میان با توجه به اهمیت موضوع حمایت از تولید کنندگان همچنین حمایت از مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلاهای فاقد استاندارد، همه واحدهای صنفی طلا ملزم به فروش طلای نو شدند، از طرفی طبق ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی، قرار بر این شد تا پروانه کسب واحدهای متخلفی که اقدام به فروش طلای دست دوم مستهلک بدون استاندارد می‌کنند، ابطال شود.

اکنون مصرف مصنوعات(طلای نو ساخته شده) با خرید این کالای ارزشی در بازار افزایش یافته است، اقدامی که طلا فروشان و تولید کنندگان آن اجرت ساخت طلا را کاهش داده اند به گونه ای که طلای نو را با حداقل اجرت ساخت در بازار به خریداران عرضه می کنند

شکاف قیمت طلای نو با کهنه در پی کاهش اجرت فروش، صفر شد

در چنین شرایطی بود که طلا فروشها طی چند ماه اخیر چون گذشته دیگر طلای کهنه دست دوم نفروختند و مردم نیز چون فاصله قیمتی بین طلای نو و کهنه را زیاد نمی دیدند و از طرفی اخبار ناشی از ناخالص بودن اغلب طلاهای آب شده و کهنه به گوششان رسیده بود، رغبت چندانی به خرید طلای دست دوم نشان ندادند. این موضوع باعث شد تا طلا فروشان نیز برای جذب بیشتر مشتریان به خرید طلای نو، سود کمتری از آنها دریافت کنند. اقدامی که فاصله شکاف قیمتی بین طلای نو با طلای کهنه را کاهش داده و موجب شده است تا خریداران با اشتیاق خاصی به این بازار یعنی خرید مصنوعات طلا روی آورند.

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» ضمن تائید این خبر که فروشندگان طلا در اقدامی قابل توجه و در راستای رقابت سالم برای رونق بخشی داد و ستد مصنوعات طلا میزان سهم اجرت ساخت فروش طلا را برای متقاضیان کاهش داده اند، اظهار داشت: هر چند خریداران طلا در گذشته سعی داشتند با خرید طلای کهنه منفعت بیشتری از این معامله کنند اما اکنون مصرف مصنوعات(طلای نو ساخته شده) با خرید این کالای ارزشی در بازار افزایش یافته است. اقدامی که طلا فروشان و تولید کنندگان آن اجرت ساخت طلا را کاهش داده اند به گونه ای که طلای نو را با حداقل اجرت ساخت در بازار به خریداران عرضه می کنند.

فعالان صنعت طلا، بازار را به صورت خود کنترلی درآورده اند و با کاهشی کردن هزینه خرید، سعی دارند بازار طلا به صورت رقابتی درآید چرا که آنها به حداقل سود فروش راضی بوده و این مسئله رونق را به چنین بازاری برگرداننده است به طوریکه متقاضیان به جای خرید طلای کهنه اکنون طلا نو را با نرخ مناسب خریداری می کنند

ترغیب متقاضیان به خرید طلای نو

وی با بیان اینکه چنین رویکردی زمینه ساز افزایش تمایل خریداران به تهیه طلای نو شده است، افزود: فعالان صنعت طلا بخصوص فروشندگان، بازار را به صورت خود کنترلی درآورده اند و با کاهشی کردن هزینه خرید، سعی دارند بازار طلا به صورت رقابتی درآید چرا که آنها به حداقل سود فروش راضی بوده و این مسئله رونق را به چنین بازاری برگرداننده است به طوریکه متقاضیان اکنون به جای خرید طلای کهنه طلا نو را با نرخ مناسب خریداری می کنند.

کشتی آرای در ادامه به وضعیت بازار طلا پس از پایان ماههای محرم و صفر اشاره کرد و گفت: در ایام صفر به دلیل افت میزان تقاضای خرید سکه و طلا، حباب قیمت سکه تا ۷ میلیون تومان کاهش یافته بود اما طی چند روز گذشته حباب سکه به حدود ۸ میلیون تومان رسیده است. تغییر قیمتی که ناشی از عواملی چون نوسان نرخ طلای جهانی، قیمت ارز در کنار افزایش میزان تقاضا برای خرید طلا و عرضه گسترده سکه در بازار است، زیرا در ماه ربیع مراسمات عقد و عروسی و ... انجام و این موضوع باعث رونق در بازار طلا می شود. به طوریکه اکنون میزان عرضه و تقاضا برای طلا متعادل و بازار این کالا از رکود خارج شده است.

بعد از پایان ماه صفر، تعطیلات شروع شد و خیلی ها به سفر آخر فصل تابستان رفتند پس از آن نیز اکنون والدین دانش آموزان و دانشجویان خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می کنند، مسائلی که باعث شده بر معاملات طلا تاثیر بگذارد، اما پیش بینی می شود پس از آرامش نسبی مردم در مهر ماه، بازار داد و ستد طلا رونق بیشتری بگیرد

رونق داد و ستد طلا در مهر ماه

این کارشناس و فعال بازار طلا خاطر نشان کرد: البته بعد از پایان ماه صفر، تعطیلات شروع شد و خیلی ها به سفر آخر فصل تابستان رفتند پس از آن نیز اکنون والدین دانش آموزان و دانشجویان خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می کنند، مسائلی که باعث شده بر معاملات طلا تاثیر بگذارد. اما پیش بینی می شود پس از آرامش نسبی مردم در مهر ماه، بازار داد و ستد طلا رونق بیشتری بگیرد.

کشتی آرای به تاثیر گذاری افزایش نرخ انس جهانی طلا بر افزایش قیمت این کالا اشاره کرد و افزود: فزونی قیمت طلا ناشی از این است که طی ۲ هفته اخیر انس جهانی در یک دامنه ۲۵ دلاری در حالا نوسان با شیب رو به بالا در حرکت است یعنی هر انس از ۲ هزار و ۴۹۵ دلار تا ۲ هزار و ۵۲۲ دلار نوسان قیمت دارد. از طرفی قیمت دلار نیز در آستانه ۶۰ هزار تومان می باشد این تغییران قیمتی باعث شده تا بهای طلا در بازار روندی افزایشی داشته باشد و هر گرم طلا به بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ هزار تومان برسد. همچنین سکه نیز که قیمت آن در ماه صفر ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رقم خورده بود هم اکنون به حدود ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برسد.

هم اکنون قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۳ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، همچنین بهای نیم ‌سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است

سکه ۴۳ میلیون ۸۰۰ هزار و هر گرم طلا ۳ میلیون و ۶۶۰ تومان

بنا به گزارش، بازار طلا اگر چه این روزها به دلیل افزایش میزان تقاضا از رکود خارج شده است ولی قیمت ها همچنان افزایشی است. به طوری که هم اکنون قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۳ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم ‌سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک ‌گرمی ۷ میلیون و ۲۰۰ تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۵ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۵۲۴ دلار است.

کد خبر: ۳۰۳٬۵۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha