۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
هوای کرمان خنک شد اما قطعی برق ادامه دارد| خاموشی هایی که خاموش نمی شود
گزارش بازار؛

هوای کرمان خنک شد اما قطعی برق ادامه دارد| خاموشی هایی که خاموش نمی شود

کرمان- مرکز استان کرمان هوای نسبتا خنکی را در شهریور ماه تجربه می کند و در نتیجه آن استفاده از وسایل سرمایشی کاهش یافته است اما تاکنون این امر منجر به اتمام قطعی برق نشده است.

بازار؛ گروه استان ها- اسما محمودی: کرمان امسال تابستانی سخت تر از همیشه را سپری کرد چرا که در پی استقرار گنبد حرارتی در کشور افزایش دما و استمرار آن شرایط سختی را در گرمای طاقت فرسا برای مردم رقم زد.

این در حالیست که کرمانی که همواره در تابستان با بحران آب روبرو بوده؛ امسال در کنار این مساله، با چالش قطعی برق هم همانند سال های گذشته روبرو شد اما امسال قطعی برق در کرمان چشمگیرتر از گذشته بود.

تمامی مناطق شهر کرمان و مناطق شمالی استان روزانه یک قطعی دو ساعته را آن هم در این شرایط گرمایی تحمل کردند. قطعی برق حتی دامن گیر چراغ های راهنمایی و رانندگی شد که منجر به ترافیک های سنگینی در سطح مرکز استان کرمان می شد.

حالا اما در شهریور و خنک شدن نسبی هوا باز هم چالش قطعی برق هر چند کم شده اما تمام نشده است که دلیل آن کم شدن ذخایر آبی پشت سدها و در نتیجه خروج نیروگاه های برق‌آبی از مدار است.

زمان قطعی برق از طریق پیامک به مشترکان اعلام می شود این در حالیست که خاموشی های ادامه دار مردم را کلافه کرده است.

در حالی ۸۱ درصد مشترکان برق شمال استان را بخش خانگی تشکیل می دهد که این گروه حدود ۲۸ درصد مصرف را به خود اختصاص داده اند و حالا باید با این حجم از قطعی برق مواجه شوند.

گلایه مندی کرمانی ها از قطعی های مکرر برق

مریم کربلایی از شهروندان کرمانی در گفتگو با بازار در خصوص خاموشی برق در کرمان اظهار کرد: مسئولان توضیح دهند که چرا باید چنین وضعیتی در مرکز استان داشته باشیم؟ دقیقا روزانه به مدت دو ساعت برق قطع می شود و هیچ کس پاسخگو نیست. حتی شماره اداره برق هم جوابگوی این وضعیت نیست.

امیر روح پرور هم به بازار چنین گفت: زمان قطعی برق باید به صورت دقیق از رسانه ها اعلام شود و مردم از برنامه خاموشی مطلع شوند. فقط ارسال پیامک به صورت یکسان و با الگوی مشخص برای اکثر افراد نمی تواند باعث اطلاع شهروندان قبل از قطعی شود.

صدیقه کهنوجی هم از دیگر شهروندان کرمانی در گفتگو با بازار با انتقاد از قطعی های مکرر برق در شهر کرمان گفت: وسایل برقی منزلمان دچار خسارت شده اند و مشخص هم نیست که این وضعیت چه زمانی به پایان می رسد.

هدی محمودی دانپزشک با انتقاد از قطعی های مکرر برق اظهار کرد: قطعی برق در روند درمان بیماران هم اختلال ایجاد کرده است. اینکه برق مرکز درمانی و ساختمان پزشکان قطع شود، واقعا جای نقد دارد. چندی پیش در حین انجام عصب کشی برای یک بیمار، برق قطع شد و بعد از دو ساعت قطعی برق و در ساعت ۲۲ شب توانستیم کار مریض را به اتمام برسانیم. بماند که مجبور شدیم وقت های مابقی بیماران که دچار درد هم بودند را لغو کنیم.

۲۸ درصد مصرف برق شمال کرمان مربوط به مشترکان خانگی است

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مشترکان خانگی شامل شهرستان های شمال استان کرمان حدود ۲۸ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده اند در حالی که این دسته از لحاظ تعداد، ۸۱ درصد مشترکان را تشکیل می دهند.

حمید علیزاده ادامه داد: الگوی مصرفی که برای مشترکان مشخص شده در دو منطقه عادی و گرمسیر است. تمامی شهرستان های شمالی استان کرمان جزو مناطق عادی حساب می شوند. البته فقط بخش شهداد منطقه گرمسیر ۲ به شمار می آید.

وی گفت: الگوی مصرف در روزهای گرم سال ۳۰۰ کیلووات ساعت برای مناطق عادی و برای منطقه گرمسیر شهداد هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت است.

هوای کرمان خنک شد اما قطعی برق ادامه دارد| خاموشی هایی که خاموش نمی شود

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با اشاره به اینکه شاخص تعیین منطقه عادی و گرمسیر براساس اقیلم است، افزود: پارامترهایی مانند دما، رطوبت و مدت زمان ماندگاری گرما در این زمینه تاثیرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه مناطق گرمسیر شامل چهار دسته می شوند، اظهار کرد: در حوزه شمال استان کرمان فقط بخش شهداد گرمسیر به شمار می رود.

علیزاده بیان کرد: مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کنند علاوه بر برخورداری از یارانه انرژی، چنانچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش مصرف داشته باشند، پاداش صرفه جویی دریافت می کنند.

وی گفت: در روزهای گرم امسال ۲۷ درصد مشترکان شمال استان کرمان مشمول پاداش صرفه جویی شدند و این پاداش حتی تا بخشودگی کامل صورت حساب اعمال می شود. صورت حساب برق حدود ۴ درصد از مشترکان صفر شده است و مبلغی را پرداخت نمی کنند.

علیزاده: در شمال استان کرمان در تمامی بخش ها نسبت به سال گذشته شاهد رشد مصرف برق بودیم که به صورت ویژه این روند در بخش خانگی و تجاری قابل مشاهده است

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در خصوص قطعی های برق اظهار کرد: در شمال استان کرمان در تمامی بخش ها نسبت به سال گذشته شاهد رشد مصرف برق بودیم که به صورت ویژه این روند در بخش خانگی و تجاری قابل مشاهده است.

علیزاده ادامه داد: به واسطه استفاده از سیستم های سرمایشی رشد مصرف اتفاق افتاد که به دلیل استفاده از لوازم غیراستاندارد و گاهی مصارف نامتعارف دیگری است که در بخش خانگی و تجاری صورت گرفته است.

وقتی کولرهای گازی دردسر ساز می شوند

وی گفت: امسال و سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ و ماقبل از آن، به دلیل تنش های آبی منطقه، مشترکان خانگی و تجاری تمایل به استفاده از کولرهای گازی به جای آبی پیدا کردند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان گفت: کولرهای گازی (که استانداردهای لازم را ندارند) سه تا چهار برابر کولرهای آبی برق مصرف می کنند. این مساله باعث شده مصرف برق بسیار بیشتر از سال های گذشته شود.

هوای کرمان خنک شد اما قطعی برق ادامه دارد| خاموشی هایی که خاموش نمی شود

وی با اشاره به افزایش ۱.۵ تا ۲ درجه ای دما نسبت به سال های گذشته افزود: از طرف دیگر شاهد پایداری گرما بودیم. موج گرما و گنبد حرارتی که بر کشور حاکم بود، پایداری زیادی داشت و حتی ۴۰ روز حد نصاب تقاضای مصرف برق بیشتر از سال گذشته بود.

علیزاده عنوان کرد: این موارد باعث شد در ماه های گذشته به صورت کامل از توان نیروگاهی برق‌آبی و حرارتی به صورت کامل استفاده کنیم و در مدار تولید باشند تا با قطعی مواجه نشویم.

تمامی نیروگاه های کرمان با تمام توان در مدار تولید بودند

وی تاکید کرد: در ماه های گذشته تمامی نیروگاه های استان کرمان با تمام توان در مدار تولید بودند اما در شهریور ماه نیروگاه های برق‌آبی را به صورت کامل نداریم. این مساله باعث ناترازی در تولید و مصرف شده است.

علیزاده در خصوص تاثیر برنامه اورهال نیروگاه ها در این زمینه، بیان کرد: برنامه اورهال نیروگاه ها معمولا از بازه بعد از پیک بار (مهرماه) آغاز می شود اما ممکن است نیروگاه حرارتی و سایر نیروگاه ها به دلیل اینکه از ابتدای پیک بار به صورت دائم و مستمر در مدار تولید بودند، واحد نیروگاهی از مدار خارج شود و سریعا عملیات اورهال انجام شود و به مدار تولید برگردد.

علیزاده: کاهش دما در حوزه شمال استان کرمان رخ داده است اما چون به شبکه سراسری برق متصل هستیم باید کاهش نسبی دما در سطح کشور رخ دهد

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در خصوص اینکه این خاموشی ها تا چه زمان ادامه دارد، گفت: همه ساله از شهریورماه کاهش دما را در سطح کشور مواجه بودیم. این کاهش دما در حوزه شمال استان کرمان رخ داده است اما چون به شبکه سراسری برق متصل هستیم باید کاهش نسبی دما در سطح کشور رخ دهد.

وی گفت: با بررسی دمای سطح کشور، متوجه می شویم که حتی در مناطق جنوبی استان کرمان هم هنوز کاهش دما رخ نداده و همچنان از سیستم های سرمایشی به صورت پیوسته استفاده می شود. در اغلب نقاط کشور سیستم های سرمایشی هنوز در مدار مصرف هستند.

علیزاده گفت: در خصوص خاموشی های برق شبکه ممکن است به دلیل تداوم افزایش مصرف و خروج نیروگاه های برق‌آبی با اختلالاتی مواجه شویم.

کاهش منابع آبی و خروج نیروگاه های برق‌آبی از مدار تولید

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان گفت: منابع آبی سدها کاهش یافته و تقریبا نیروگاه های برق‌آبی را نداریم. این دو عامل باعث شده که با ناترازی برق مواجه شویم.

وی بیان کرد: خاموشی یا قطعی های برق به صورت موردی داشته ایم و به گونه ای برنامه ریزی شده که اگر قطعی برق هم وجود دارد به صورت عادلانه در تمامی نقاط شبکه انجام شود.

علیزاده در خصوص اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص زمان قطعی برق بیان کرد: اگر شبکه با اختلالاتی مواجه شود ما هم از چند ساعت قبل مطلع می شویم؛ بنابراین نمی توان از قبل در این زمینه برنامه ریزی کرد. اطلاع رسانی خاموشی ها را به صورت پیامکی برای مشترکان انجام داده ایم.

وی گفت: به دلیل بهبود شرایط شبکه و کاهش اختلالات، در هفته گذشته یا خاموشی نداشتیم یا به صورت محدود اعمال شد.

وی در خصوص تاثیر تغییر ساعت ادارات در میزان مصرف برق اظهار کرد: در شرکت برق شمال استان کرمان برای ۵ مگاوات هدف گذاری کردیم که محقق شد. بخشی از آن به دلیل تغییر ساعات ادارات و بخشی هم به دلیل اجرای مصوبه هیئت وزیران بود. مشترکان اداری باید ۳۰ درصد مصرف برقشان را کاهش می دادند که محقق شد.

اعمال خاموشی در بخش های کشاورزی و صنعت

علیزاده بیان کرد: از ۱۵ خرداد امسال برنامه های مدیریت بار در بخش کشاورزی آغاز شده و مشترکان کشاورزی بر اساس مصوبات ابلاغی باید روزانه پنج ساعت موتور پمپ های کشاورزی را خاموش کنند.

وی ادامه داد: این مساله با استفاده از ظرفیت پروانه بهره برداری چاه های آب کشاورزی اجرایی شده و روزانه چاه های کشاورزی به مدت پنج ساعت خاموش می شوند. این کار از طریق نصب تجهیزات هوشمند از راه دور توسط شرکت برق قطع می شود.

هوای کرمان خنک شد اما قطعی برق ادامه دارد| خاموشی هایی که خاموش نمی شود

علیزاده در خصوص بخش صنعتی هم گفت: صنایع به دو دسته بیشتر و کمتر از دو مگاوات تقسیم شده اند. صنایع کمتر از دو مگاوات در شهرک های صنعتی مستقر هستند که از ابتدا با یک روز در هفته کاهش بار مواجه شدند و سپس در تیر و مرداد ماه یک نصف روز در ایام مدیریت اضطراری بار به این میزان اضافه شد.

علیزاده اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش مولد کشور باید همیشه در حال فعالیت باشد، در یک بخش ها محدودیت هایی ایجاد شد.

وی در خصوص اینکه آیا کرمان برق استان های دیگری را هم تامین می کند بیان کرد: این اتفاق در روزهای گرم سال رخ نمی دهد.

وی گفت: اگر مدیریت مصرف در سطح استان انجام شود تولید و مصرفمان برابری می کند اما اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم باید انرژی را از استان های دیگر هم انرژی مورد نیازمان را تامین کنیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان بیان کرد: باید مدیریت مصرف صورت بگیرد تا با تولیدی که در سطح استان کرمان داریم، تقاضای مصرف را پاسخگو باشیم.

مردم از قطعی برق ناراحت هستند

همچنین استاندار کرمان ۱۰ شهریورماه در جلسه سازگاری با کم‌آبی استان کرمان با انتقاد از سهم استان کرمان در لزوم کاهش مصرف بر اساس سند سازگاری با کم‌آبی بیان کرد: نباید روند کار به نحوی باشد که زندگی مردم تعطیل شود؛ مردم در کاهش برداشت از چاه‌های کشاورزی همراهی می‌کنند و زمستان، موتورپمپ‌ها خاموش است و تابستان برق آن‌ها به اجبار قطع می‌شود.

محمدمهدی فداکار با تاکید بر اینکه کار باید به نحوی انجام شود که قابل دفاع باشد، اضافه کرد: مردم از قطعی برق ناراحت هستند و جوابی برایشان نداریم در حالی که نباید به مردم فشار بیاوریم و باید قطعی برق به مردم اعلام شود.

فداکار: معیشت و زندگی مردم سال‌ها و بعضاً دهه‌ها به چاه‌های آب وابسته بوده و یکباره نمی‌شود آن را تعطیل کرد

وی با اشاره به اینکه منکر فرونشست زمین و اُفت سفره‌های آب زیرزمینی نیستیم، افزود: باید براساس واقعیت کار کنیم و نگاهِ بخشی نداشته باشیم.

فداکار ادامه داد: معیشت و زندگی مردم سال‌ها و بعضاً دهه‌ها به چاه‌های آب وابسته بوده و یکباره نمی‌شود آن را تعطیل کرد. باید ابتدا جایگزین (مثل آبیاری نوین و ...) در اختیار مردم بگذاریم و بعد فرآیند دنبال شود.

حالا اما با خنک شدن هوا و کاهش استفاده از سیستم های سرمایشی انتظار می رود که خاموشی ها هم خاموش شوند اما همچنان کسبه ها و مردم از قطعی گاه و بیگاه برق ناراضی هستند.

کد خبر: ۳۰۳٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha