۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
پایان محدودیت های برق شهرک های صنعتی از هفته آینده| رشد۶۴۰۰ مگاواتی مصرف برق در امسال
مدیرعامل توانیر خبر داد:

پایان محدودیت های برق شهرک های صنعتی از هفته آینده| رشد۶۴۰۰ مگاواتی مصرف برق در امسال

رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر از پایان محدودیت های برق شهرک های صنعتی خبر داد و گفت: متوسط رشد مصرف در ۱۰ سال گذشته ۴.۷ درصد بوده در سال جاری این تقاضا ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله(۶۴۰۰ مگاوات) رشد داشته است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال تابستان گرمی سپری کردیم که منجر به رشد ۸.۷ مصرف برق شد، اظهار داشت: در حالی که متوسط رشد مصرف در ۱۰ سال گذشته ۴.۷ درصد بوده در سال جاری این تقاضا ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله(۶۴۰۰ مگاوات) رشد داشته است که برای این میزان رشد تقاضا باید ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی احداث شود و ۹ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که ما توان تامین آن را نداریم.

وی با بیان اینکه تحمیل این میزان تقاضا به تغیبر اقلیم و استفاده از کولر گازی بر می گردد که در مناطق معتدل و سردسیر در حال افزایش است، افزود: در بخش شمال غرب کشور استفاده از کولر گازی ۴ تا ۵ برابر شده و رشد تقاضا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی بیان داشت: بر اساس ماده ۴ مانع زدایی از تولید صنایع مکلف به احداث نیروگاه هستند تا امکان تامین برق پایدار را داشته باشند.

رکورد مصرف ۴۷ بار شکسته شد

رجبی مشهدی با اشاره به رشد شکسته شدن رکورد گفت: امسال ۴۷ نوبت رکورد مصرف شکسته شد در حالی که این رقم در سال گذشته ۳۴ نوبت و در سال ۱۴۰۱؛ ۱۷ نوبت بوده است.

وی با اشاره به تداوم رشد فزاینده اوج بار در شهریور ماه خاطرنشان کرد؛ روز گذشته رقم مصرف به ۷۰۷۰۰ رسید، این بدان معناست که هنوز ۱۰ هزار مگاوات ناترازی داریم که نیاز به کاهش مصرف و شرکت در پویش با انرژی هستیم.

تعرفه برق تغییری نکرد

مدیر عامل توانیر درباره افزایش نرخ تعرفه گفت: پیش بینی شده که تعرفه ها افزایش پیدا نکرده و تغییری نداشته باشد.

وی درباره سنکرون با شبکه برق ترکیه تصریح کرد:، شبکه دو کشور از طریق پست back to back سنکرون شده است و مبادلات در حال پیگیری است و برای سال آینده محقق می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مبادلات با ترکیه از طریق بازار برق و بخش خصوصی است مذاکرات طولانی شده است.

تامین برق صنایع افزایش یافت

مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه میزان تقاضای جدید صنایع نیز رشد را نشان می دهن، گفت: به طور متوسط سالانه ۳ هزار مگاوات به میزان تقاضای صنایع افزوده می شود و ۲ هزار مگاوات به رقم مصرف افزوده می شود.

محدودیت ۱.۵ روز تامین برای شهرک های صنعتی نیز هفته آینده به حداقل ممکن می رسد و به این ترتیب مدیریت مصرف طی هفته آینده به پایان می رسد

وی گفت: اکنون برنامه ریزی مدیریت مصرف در بخش سیمان برطرف شده و برق این بخش از صنعت در حال تامین است، برای مشترکین بخش فولاد ۱۵۰۰ مگاوات گشایش ایجاد شده و هفته آینده محدودیت برای این بخش صفر می شود. محدودیت ۱.۵ روز تامین برای شهرک های صنعتی نیز هفته آینده به حداقل ممکن می رسد و به این ترتیب مدیریت مصرف طی هفته آینده به پایان می رسد.

رجبی مشهدی توضیح داد: تامین برق صنایع انرژی بر مثل فولاد، سیمان و فلزات در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰؛ ۱۷ درصد افزایش یافته است، بخش فولاد ۱۳.۷ درصد، سیمان ۱.۸ درصد، فلزات ۲۵ درصد و سایر صنایع ۳۱ درصد انرژی بیشتر دریافت کردند.

وی با بیان اینکه شهرک های صنعتی نیز ۱۳.۴ درصد مشارکت در مدیریت مصرف داشتند، گفت: بعد از شهریور مدیریت مصرف در شهرک های صنعتی به پایان می رسد.

پرمصرف ها مشمول قطع برق هستند

وی تصریح کرد: امسال مشترکینی که ۱۰ تا ۲۰ برابر الگوی منطقه خود مصرف دارند علاوه بر تذکر و ارسال پیامک مشمول قطع برق هستند بنابراین جا دارد از اکنون برای سال آینده برنامه تامین برق را داشته باشند.

رجبی مشهدی گفت: مشترکین پرمصرف یا باید شیوه های کاهش مصرف را دنبال کنند و یا اینکه از انرژی تجدید پذیر برای تامین برق استفاده کنند و یا اینکه برق مورد نیاز خود را از تابلوی برق سبز تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مشترکین خیلی پرمصرف که ۲ درصد (۸۰۰ هزار مشترک) را شامل می شوند باید برنامه ریزی برای کاهش مصرف را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه میزان ناترازی در تیر و مرداد به ۱۸ هزار مگاوات رسید، افزود: باتوجه به اینکه نیروگاه های برقابی را در مدار نداریم ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات هم رسید.

کد خبر: ۳۰۳٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha