۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
حاشیه‌های سهامداری در واحیا ادامه دارد!

حاشیه‌های سهامداری در واحیا ادامه دارد!

۵۱.۷۳ درصد از سهام واحیا، متعلق به شرکت قائم سپاهان، با 7 برابر قیمت تابلو عرضه می‌شود. آیا سهامداران خرد منتفع می‌شوند؟

بازار؛ گروه بورس: اطلاعیه عرضه عمده سهام کنترلی مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان با نماد واحیاء منتشر شده است. جزئیات اطلاعیه حکایت از این دارد که ۵۱.۷ درصد از سهام واحیاء قراره با قیمت پایه ۳۵ هزار میلیارد تومان (معادل هر سهم ۴۲۰۰ تومان) عرضه شود. نکته جالب اینجاست که همین حالا این سهم در تابلو بورس با قیمت ۶۷۰ تومان در حال معامله است.به نظر می‌رسد این پشت پرده ای دارد.

شرکت مهندسی قائم سپاهان، مالک ۵۱.۷۳ درصد از سهام واحیا، همان درصدی که قرار است به‌زودی عرضه شود.

نکته جالب اینجاست که صاحب مهندسی قائم سپاهان واحیا است. در صورت‌های مالی واحیا به وضوح امده که ۹۹.۹۴ درصد این شرکت، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، متعلق به خود واحیا است.

حالا اگه این بلوک فروخته شود، کل مبلغ مستقیماً می‌رود در جیب واحیا. اما آیا این حرکت که می‌تواند تأثیر زیادی روی ارزش سهام داشته باشد؟ به نظر می‌رسد که سودی به سهامداران خرد نمی‌رساند.

قیمت تمام شده مهندسی قائم سپاهان برای واحیا تقریباً خیلی ارزان است. یعنی اگر این معامله انجام شود، به ازای هر سهم ۲۲۰۰ تومان سود انباشته به جیب "واحیا" می‌رود. حالا این پول‌های حاصل از فروش دارایی‌ها، معمولاً در مجامع به سرمایه تبدیل می‌شود. یعنی وقتی این مبلغ به افزایش سرمایه تبدیل شود، سهامداران خرد از این سود به شکل مناسبی بهره‌مند نمی‌شوند چراکه به نسبت افزایش تعداد سهام قیمت سهم کاهش می‌یابد.

این فقط یه نمونه از موارد پشت پرده نماد واحیا است. این شرکت در سال‌های اخیر همواره درگیر پرونده‌های قضایی بوده است. به همین دلیل در بازار سهام نیز معاملات پرنوسانی داشته است. ریسه اصلی این اتفاقات این است که این شرکت به صورت خانوادگی اداره می‌شود و عملا سرمایه‌های شرکت برای راه اندازی یا خرید شرکت‌هایی در زیرمجموعه بکار گرفته می‌شود. بنابراین درآمد حاصل از فعالیت شرکت به سهامداران خرد چندان نمیرسد.

کد خبر: ۳۰۳٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha