۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
سیستان و بلوچستان رنگین‌کمان معادن ایران| تفتان؛ طلایی‌ترین فرصت توسعه اقتصادی
بازار گزارش می‌دهد؛

سیستان و بلوچستان رنگین‌کمان معادن ایران| تفتان؛ طلایی‌ترین فرصت توسعه اقتصادی

زاهدان- استان سیستان و بلوچستان گنجینه‌ای بی‌نظیر از معادن مختلف است که می‌تواند توسعه و آبادانی شگرفی را برای استان و کشورمان به همراه داشته باشد.

بازار؛ گروه استان ها- آرشام هنرکار: استان سیستان و بلوچستان گنجینه‌ای بی‌نظیر از معادن مختلف است که اگر برنامه‌ریزی درست در استفاده از این منابع ارزشمند صورت بگیرد می‌تواند توسعه و آبادانی شگرفی را برای استان و کشورمان به همراه داشته باشد.

توسعه و پیشرفت یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشورهاست و استفاده از منابع ارزشمند معدنی یکی از ظرفیت‌های مهمی است که تنها برخی از کشورها از آن برخوردار هستند و برای استفاده از این منابع می‌طلبد برنامه‌ریزی درست صورت بگیرد.

سیستان و بلوچستان با دارا بودن ظرفیت‌های بکر معدنی و تنوع مواد معدنی و محدوده‌های کشف شده، به‌راستی که لقب رنگین‌کمان معادن کشور در این سال‌های اخیر برازنده این استان است؛ زیرا از ۶۰ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۲۸ نوع از آنها در این استان تاکنون شناخته شده که استفاده از این ظرفیت خدادادی ارزشمند همتی جمعی می‌طلبد.

باید تلاش کنیم تا از معادن طلا ارزش افزوده بگیریم

در همین راستا محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان در جمع برخی از تعاونی‌های استان بیان کرد: کارخانه استحصال طلای تفتان یک فرصت بی‌نظیر برای توسعه و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان است؛ ما باید تلاش کنیم تا از شمش‌های تولیدی طلا تولیدات داشته باشیم تا ارزش افزوده بیشتری عاید استان شود.

کرمی همچنین با اشاره به وجود معادن منیزیم در استان، افزود: معدن منیزیم استان در خاورمیانه رقیب ندارد و می‌تواند زمینه ساز اشتغال جوانان این منطقه باشد.

کرمی افزود: سیستان و بلوچستان دارای ثروت عظیم معادنی همچون طلا، منزیت، مس، کشاورزی، مرز، معادن و دریا است که در دنیا بی‌نظیر بوده، همه باید پای کار باشند از ظرفیت تعاونی‌ها بهره برد و مردم را پای کار آورد؛ چرا که با راهبری تلاش شکل می‌گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه همگان باید به دنبال نوآوری و خلاقیت باشند، تاکید کرد: گام‌های بلند بردارید، فرصت‌ها را قدر بدانید، باید مسئولیت خود را با اتکای به خدا انجام دهیم، با عزت کار کرده و تصمیم بگیریم، کار برای رضا خدا و رضایت مردم ماندگار است.

افزایش تولید شمش طلا به بیش از هزار کیلوگرم در سیستان و بلوچستان

خلیل احمد سلامی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان در همین رابطه در گفتگو با بازار، اظهار داشت: منابع معدنی سیستان و بلوچستان ظرفیت بسیار خوبی برای معادن ایران است و در این بین کارخانه طلای تفتان فرصتی استثنایی و ظرفیتی بی‌نظیر برای استان و کشور به حساب می‌آید.

سلامی : نتیجه احداث کارخانه طلای تفتان ایجاد یک هزار و ۵۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم می باشد که در گزینش و به کارگیری این افراد تلاش شده تا افراد بومی در اولویت باشند؛ همچنین تلاش شده تا با برگزاری کلاس‌های آموزش تخصصی به‌صورت تئوری و عملی کارایی نیروها افزایش چیدا کند

وی افزود: کارخانه استحصال طلای تفتان با ظرفیت اولیه تولید سالیانه ۴۲۳ کیلوگرم طلا در فاز اول و افزایش ظرفیت به یک هزار و ۲۰ کیلوگرم تولید سالیانه شمش طلا در فاز دوم احداث شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این پروژه تا به امروز بزرگ‌ترین صنعت طلا در شرق کشور بوده که اثرات بلند مدتی در سطح منطقه‌ای و ملی را برجای خواهد گذاشت.

سلامی گفت: نتیجه احداث کارخانه طلای تفتان ایجاد یک هزار و ۵۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم می باشد که در گزینش و به کارگیری این افراد تلاش شده تا افراد بومی در اولویت باشند؛ همچنین تلاش شده تا با برگزاری کلاس‌های آموزش تخصصی به‌صورت تئوری و عملی کارایی نیروها افزایش چیدا کند.

وی با بیان اینکه بخش اعظم کارگران و فعالان در حوزه معدن و کارخانه استحصال طلای تفتان، بومی منطقه و مناطق اطراف هستند، ابراز امیدواری کرد: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاریِ هلدینگ صدر تأمین (تاصیکو) و شرکت توسعه معادن پارس که در حوزه معدن و کارخانه استحصال معدن طلای تفتان فعال هستند به مسئولیت اجتماعی خود در قبال ساکنان منطقه توجه کرده و خدمات لازم و در حد توان خود را به آنان ارائه کنند.

سیستان و بلوچستان این ظرفیت را داراست تا بتواند سهم بسیار مهمی در توسعه اقتصادی ایران داشته باشد. وجود معدن مناسب جهت بهره‌برداری در منطقه و امکان بهره‌برداری از ذخایر آن مطابق با تکنولوژی روز متناسب با استانداردهای جهانی علاوه بر اینکه امکان افزایش بهره‌وری و ارزش‌افزوده را در این حوزه فراهم می‌آورد، با توجه به جایگاه ایران از منظر مصرف در سطح جهانی، شرایط را برای کاهش واردات و کاهش خروج ارز فراهم خواهد ساخت.

استخراج و بهره وری معادن سیستان و بلوچستان باعث توسعه و بهتر شدن چرخه اقتصاد در استان و کشور خواهد شد و عزم ملی نیز بر این است تا به کارهای مزیت دار در استان‌ها به‌ خصوص در حوزه معادن کمک شود.

کد خبر: ۳۰۳٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha