۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
واکنش مثبت بازار به تغییر ریل دولت در بورس
بازار گزارش می دهد؛

واکنش مثبت بازار به تغییر ریل دولت در بورس

زیر اقتصاد به صراحت بحث تامین مالی از بازار سرمایه، تغییر نرخ نیما و کاهش سود را مطرح کرده است. این اصلاحات می‌تواند مسیر مثبت برای اقتصاد باشد که در نهایت شاهد تغییر رشد اقتصاد مولد و سو خواهیم بود.

بازار؛ گروه بورس: جو مثبت در روز چهارشنبه ایجاد شده است. این موضوع به معرفی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر و صحبت های همتی در روز تودیع و معارفه بر می گردد. در واقع همتی به عنوان لیدر احتمالی تیم اقتصادی دولت و همچنین مهم‌ترین فرد در سیاستگذاری‌ها، چند سیگنال مهم داده است. نخست اینکه موضوع نرخ دلار نیما را مطرح کرده و به سمت بالا حرکت خواهد کرد. پیش از این او از رانت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی نرخ نیما صحبت کرده بود. پس می توان گفت برنامه وزارت اقتصاد برای اصلاح نرخ ارز نیما جدی است. از طرف دیگر افزایش نرخ ارز نیما به نوعی لازمه کمک و بهبود تراز تجاری است. سیاست قطعی دولت این است که به زودی شاهد تغییرات نرخ دلار نیما باشیم. بر مبنای آن شاهد نزدیک شدن نرخ‌ نیما و بازار آزاد به یکدیگر خواهیم بود.

وعده های همتی به فعالان بازار سهام
در شرایطی که کشور تورم‌های انتظاری و تحت تحریم است و ناترازی‌های متعدد را داریم افزایش نرخ سود نمی‌تواند منجر به کاهش تورم شود. از سوی دیگر احتمالاً سرعت این رویدادها ناگهانی و دفعتی نیست یعنی نه در دلار نیما و نه در نرخ سود به یکباره تغییر نمی کند. یکی از مهمترین بحث ها نرخ گذاری‌ و قیمت گذاری‌ دستوری است. بخشی دیگر از صحبت های همتی به بی‌ثباتی در قوانین و رویه‌ها بود. همچنین گوشه چشم به اف ای تی اف و بحث‌های سیاسی هم داشت و به نظر این سطح دوم از اظهارات و صحبت‌های او بود که برای بازار می‌تواند مهم و جالب توجه باشد.

وزیر اقتصاد به صراحت بحث تامین مالی از بازار سرمایه را مطرح کرده است. اگر این موضوع جدی گرفته شود می‌تواند مسیر مثبت برای اقتصاد باشد که در نهایت شاهد تغییر الگوهای اقتصادی خواهیم بود. با رونق بازار ثانویه مسیرهای بازار اولیه را تقویت می شود و فروش انواع سهام پروژه عرضه‌های اولیه پذیره‌نویسی‌ها و موارد دیگر بهبود پیدا می کند

اگر دولت در عمل وعده های خود را محقق نکند خیلی زود واکنش بازار هم روشن خواهد شد. باید این اظهارات و شعارها را حتی با سرعت کم در تابلوها و تحولات شاهد باشیم. نرخ نیما، نرخ سود، چشم اندازی از تحولات بودجه و رفتار دولت با شرکت‌ها، نرخ‌گذاری‌ها، قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد به خصوص صنایع برای معامله گران بازار سهام اهمیت بالایی دارد. در شرایط کنونی واکنش بازار به گونه ای است که نشان می دهد که تحت تاثیر وعده های وزیر اقتصاد قرار گرفته است.

وزیر اقتصاد به صراحت بحث تامین مالی از بازار سرمایه را مطرح کرده است. اگر این موضوع جدی گرفته شود می‌تواند مسیر مثبت برای اقتصاد باشد که در نهایت شاهد تغییر الگوهای اقتصادی خواهیم بود. با رونق بازار ثانویه می‌توان مسیرهای قوی بازار اولیه را تقویت کرد و فروش انواع سهام پروژه عرضه‌های اولیه پذیره‌نویسی‌ها و موارد دیگر را در بازار رقم زد. باید اعتماد به بازار برگردد، برگشت جریان پول با تصمیمات درست اقتصادی و سیاست گذار موثر ممکن است.

در متعادل شدن و عرضه در بازار استراتژی سهامداران چه باید باشد؟ به نظر اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد و شاهد شرایط مطلوب و منطقی در خبرها و رویدادها باشیم و کم کم نشانه‌های خبرهای خوب اقتصادی نیز بروز کند، دوباره با تقاضای جریان پولی که در حال حاضر پشت بازار است و نظاره‌گر، به جو مثبت برگردد. این همان چیزی است که به ایجاد جو مثبت در بازار کمک خواهد کرد. البته رفتار همه نمادها در این شرایط شبیه هم نیست. به همین دلیل اید با دقت سهم‌ها و گروه‌های مختلف را بررسی کرد و بر اساس آن تصمیم گرفت. باید گروه‌ها و نمادهای مختلف را بر اساس دو مولفه مهم گزارش و بنیاد شرکت و دیگری افت قیمتی که طی این مدت داشته، تقسیم بندی کرد.

واکنش سهامداران به روند جدید بازار سهام

دسته اول شرکت‌های قوی نسبتا بزرگ و بنیادی بازار هستند که اتفاقا گزارش‌های خوبی زده طی این مدت رشد خوبی داشته و یا اصلاح نکردند. آنها با توجه به فضای فعلی به یک بلوغ قیمتی رسیده‌اند که یک گام جلوتر از بقیه نمادها قرار دارند.
دسته دوم باز هم نمادهای کوچک و بزرگ و متعددی هستند که به واسطه عدم وقوع تحولات بنیادی و گزارش‌های نه چندان دلچسب از کانون توجه بازار خارج شده. اصلاح عمیقی را نیز تجربه کردند. برخی از آنها به کف قیمت چند ساله خود رسیدند اما وضعیت بنیادی آنها نیز تعریفی ندارد. به خصوص بسیاری از آنها با تصمیمات و تحولات دولت قبل افت حاشیه سود و زمینگیر شدن قیمت را تجربه می‌کنند.

نمادهای کوچک و بزرگ متعددی هستند که افت قیمت خوبی را داشته اند. از سوی دیگر گزارش‌های بنیادی قوی را نیز منتشر کرده و در پیش دارند پی به ای حال و فوروارد اکثر آنها زیر ۵ است. کمی اگر تحولات بنیادی تغییر کند این عدد کاهش جدی‌تری را نیز خواهد داشت. به همین دلیل اینده سوداوری دارند

دسته سوم گروه مورد توجه بازار است که باید اذعان داشت نمادهای کوچک و بزرگ متعددی هستند که افت قیمت خوبی را داشته و اصلاح جالبی کردند. از سوی دیگر گزارش‌های بنیادی قوی را نیز منتشر کرده و در پیش دارند پی به ای حال و فوروارد اکثر آنها زیر ۵ است. کمی اگر تحولات بنیادی تغییر کند این عدد کاهش جدی‌تری را نیز خواهد داشت. در نهایت مهم‌ترین ویژگی این دسته این است که در رشدهای چند دوره اخیر یعنی گزارش‌های ماهانه و میان دوره‌ای تا حدودی توانستند موفق عمل کنند و اتفاقاً این روزها نیز شاهدیم که آنها صفوف خرید مستحکم‌تر و قوی‌تری دارند.

به نظر استراتژی سهامداران و بازار در مواجهه با این سه دسته سهام این است که به محض متعادل شدن و عرضه بازار فارغ از بزرگی و کوچکی یک نماد، دسته سوم را مورد توجه قرار داده و پورتفو را بر اساس این دسته از نمادها چینش و مرتب کنند. اولویت بعد کاملاً بسته به ریسک و بازده افراد است که افراد کم ریسک می‌توانند سراغ دسته اول بروند و ریسک‌پذیرها دسته دوم را انتخاب کنند.

امروز بازاراز آن فضای تقاضای سنگین فاصله گرفت ولی در کل امروز حجم خوبی جابجا شد و البته در آستانه تعطیلی پیش رو طبیعی است که فشار فروش زیاد باشد البته برخی هم معتقدند این نقاط از بعد تکنیکالی نقاطی است که فشار فروش زیاد است. اما جو بازار هنوز مثبت است و نور خوش‌بینی ناشی از صحبت‌های همتی در بازار حضور دارد. بعد از عرضه‌های امروز یک نکته را باید در نظر داشت که طی شدن گذر زمان باعث این شده است که این صفوف خرید برای برخی گمراه کننده و گول زننده باشد و مدام ترس از ریزش و تحولات آن را گوشزد کنن. در حالی که هنوز اصلا مسیری را آغاز نکرده‌ایم که بخواهیم متوقف شویم. کمی به نمودارهای سقوط و ارزش بازارها توجه داشته باشید.

کد خبر: ۳۰۳٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha