۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
ایران جزو ۶ کشور تولیدکننده غلتک آرد قرار گرفت | خودکفایی و کمک به حفظ امنیت غذایی
با همکاری صنایع داخلی رقم خورد

ایران جزو ۶ کشور تولیدکننده غلتک آرد قرار گرفت | خودکفایی و کمک به حفظ امنیت غذایی

گرگان - با همکاری دو شرکت صنعتی در استان های گلستان و مازندران و تولید غلتک با برند «اتریکو» توسط مهندسان داخلی، ایران جزو ۶ کشور تولید کننده غلتک آرد قرار گرفت.

مائده مروتی؛ بازار: تولید داخلی، تأمین امنیت غذایی و تلاش برای خودکفایی در صنایع غذایی مهم‌ترین اصل برای پایداری در یک کشور به‌شمار می‌رود.

در چند سال گذشته نیز این صنعت برای تولید آرد باید قطعات و ادوات مخصوص خود را از خارج از کشور وارد می‌کرد که این مسأله زمینه را جهت تولید غلتک مهم و ارزشمند کرده است.

آسیاب‌های غلتکی ادواتی اند جهت تبدیل گندم به آرد که به صورت سانتریفوژ ریخته‌گری شده‌اند. این دستگاه‌ها با تنظیمات از پیش تعیین شده و سطح استحکام بالا وظیفه تولید آرد را بر عهده دارند.

خبرگزاری بازار به منظور بررسی قابلیت‌های این غلتک در تولید و تأمین آرد کشور گفت‌وگویی با «امیرحسین ساداتی»، مدیر عامل شرکت اریکو داشته تا ظرفیت و توانایی این محصول را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

* لطفا غلتک اتریکو و نحوه تولید آن را معرفی کنید.

اریکو و اتریکو دو مجموعه‌ای هستند که با همکاری شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان مازندران، غلتک‌های آسیاب گندم را در کشور تولید می‌کنند.

یکی از مولفه های مهم در صنعت آرد کشور که یک صنعت استراتژیک است، مؤلفه‌ غلتک‌های آسیابی برای تبدیل گندم به آرد است. به دلیل وارداتی بودن این قطعه، همیشه نگرانی‌هایی در بین صاحبان صنایع برای تأمین این قطعه به‌وجود می‌آمد.

با توجه به تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز فراهم کردن و واردات این غلتک ها برای صنعتی آردسازی، بسیار موضوع مهم و البته دشوار بود. گاه مجبور بودند مشابه این قطعات را از چین وارد کنند که از نظر کیفیت هم باعث نارضایتی می شد

با توجه به تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز فراهم کردن و واردات این غلتک ها برای صنعت آردسازی، بسیار موضوع مهم و البته دشواری بود. گاه مجبور بودند مشابه این قطعات را از چین وارد کنند که از نظر کیفیت هم باعث نارضایتی می شد.

ما در گذشته واردکننده بودیم اما به دلیل تحریم ها دیگر امکان آن فراهم نبود و فقط نوسازی و بازسازی را انجام می دادیم. کار به جایی رسید که بعضی از کارخانجات آرد برای تأمین غلتک، غلتک‌های روسی قدیمی خودشان را در انبار برای ما ارسال می‌کردند، ما آن‌ها را تبدیل به تیپ کرده تا در ماشین‌آلات سوار کنند.

ایران جزو ۶ کشور تولیدکننده غلتک آرد قرار گرفت | خودکفایی و کمک به حفظ امنیت غذایی

به علت همکاری که با کارخانه آرد خانی و معماریان داشتیم، به ما پیشنهاد دادند که با مجموعه فولاد طبرستان وارد همکاری شویم و بر اساس همکاری، این محصول را تولید کنیم. در نهایت ریخته‌گری این محصول که به صورت ریخته‌گری دولایه و سانتریفیوژی توسط فولاد طبرستان بود انجام گرفت و در شرکت اریکو، ماشین کاری لازم صورت گرفت.

پس از حصول اطمینان از نتایج اولیه، نمونه اصلی را تولید کردیم که در اختیار کارخانه آرد خانی معماریان در مازندران قرار گرفت. عملکرد قطعه در خط تولید هم مورد قبول واقع شد و این دلیل موجهی برای تولید انبوه و تجاری‌سازی محصول بود. در نهایت ما در سال گذشته اقدام به رونمایی و معرفی این محصول با برند «اتریکو» کردیم.

* چند کشور در دنیا این محصول را تولید می کنند؟

این محصول علاوه بر گسترش به صورت بومی در ایران، پس از ترکیه به عنوان دومین کشور در خاورمیانه اقدام به تولید برندینگ محصول کرده است. در دنیا نیز حدود پنج کشور در حال تولید برندینگ این غلتک هستند که ما جز این پنج کشور دنیا شده‌ایم.

خب هر اقدامی که منجر به خود اتکایی در تولید داخل شود و امنیت غذایی را به‌وجود آورد از اهمیت بالایی در صنعت آرد کشور برخوردار می‌شود. بعد از انجام تولید، افزایش تیراژ را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

با فعال سازی واحد تحقیق و توسعه و شبیه سازی محصول در نرم افزارهای تخصصی، استانداردهای خارجی را در بخش های مختلف یک محصول اخذ شد. در نهایت با ارزیابی معاونت علمی ریاست جمهور، گواهی دانش بنیان محصول سطح یک را دریافت کردیم تا بتوانیم این کالا را از این پس به عنوان محصول دانش بنیان به صنعت آرد کشور تقدیم کنیم.

* درواقع ایران در این صنعت خودکفا شد؟

بله صددرصد، ما در تلاش برای افزایش تولید و بی‌نیازی از این محصول در واردات هستیم. در حال حاضر گواهی رضایت مندی بسیاری از مشتریان خود را داریم و تولیدات استفاده شده در صنایع با خوش بینی نسبت به آینده محصول رو به رو شده است. چشم‌انداز ما نیز گسترش این محصول در تمامی استان‌ها است.

در حال حاضر گواهی رضایت مندی بسیاری از مشتریان خود را داریم و تولیدات استفاده شده در صنایع با خوش بینی نسبت به آینده محصول رو به رو شده است

در این راستا خیلی از نشریات نیز اذعان داشتند با مصرف یکی از نمونه‌های این غلتک در خط آسیاب گندم، راضی بوده و به آینده این کالا خوش‌بین اند.

* طرح توسعه و تولید این کالا به چه چیز نیاز دارد؟

در حال حاضر از ظرفیت‌های موجود در شرکت فولاد طبرستان و اریکه استفاده می‌کنیم. ادوات ماشین مورد نیاز ریخته‌گری را شرکت فولاد طبرستان طراحی کرده و یک دستگاه جدیدتری هم ساخته که تقریبا بسیاری از فرآیندها را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

این تولید بدون دریافت منابع ریالی انجام شده است. در حال حاضر یک خط هم در شرکت «اریکو» برای ماشینکاری تولیدات غلتک ایجاد شده تا فرایند شیار زنی هم در شرکت انجام شود.

اگر فضای صادراتی فراهم شود یک کارخانه تولیدی و بازرگانی مستقل برای این محصول ایجاد خواهیم کرد تا اختصاصی این غلتک باشد.

با تولید این محصول جلوی خروج ارز گرفته می شود و می توان با تولید داخلی ضمن صرفه جویی ارز، جلوی هزینه های سنگین دور زدن تحریم را هم گرفت.

کد خبر: ۳۰۳٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha