۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
کاهش ۳۵ درصدی مصرف آب در کشت پنبه| پنبه در تنش خشکی واکنش مثبت نشان می دهد
رئیس بخش تحقیقات موسسه تحقیقات پنبه کشور خبر داد؛

کاهش ۳۵ درصدی مصرف آب در کشت پنبه| پنبه در تنش خشکی واکنش مثبت نشان می دهد

گرگان- رئیس بخش تحقیقات فنی مهندسی موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: با استفاده از روش های نوین آبیاری و آبیاری شیاری دو ردیفه ۳۵ درصد مصرف آب در کشت پنبه کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار بازار، برهان سهرابی ظهر سه شنبه در تور رسانه ای پنبه که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان پنبه کشور برگزار شد، اظهار کرد: در بخش تحقیقات مهندسی در سه گروه مجاز فعالیت می کنیم که یکی از آنها روش های آبیاری و زهکشی است و در خصوص روش های آبیاری و زهکشی، تنش خشکی، تنش شوری و کشاورزی حفاظتی و استفاده از آب های نامتعارف از جمله آب های شور و آب فاضلاب فعالیت می شود.

رئیس بخش تحقیقات فنی مهندسی موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: یکی دیگر از حوزه های فعالیت این بخش در خصوص ماشین آلات کشاورزی است و بر روی ماشین برداشت پنبه و کرکی کردن بذر و همچنین سایر ماشین آلات تحقیق انجام می شود.

وی با بیان اینکه سومین زمینه تحقیق در این بخش صنایع غذایی است، خاطرنشان کرد: در این بخش بر روی محصولات جانبی که از پنبه استحصال می شود، تحقیقات انجام شده که عمدتا کنجاله پنبه به عنوان خوراک دام که ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول جانبی پنبه محسوب می شود از آن قابل استحصال است.

سهرابی ادامه داد: با تحقیقات انجام شده؛ روش آبیاری شیاری و ردیفی را به کشاورزان پنبه کار توصیه می کنیم که آبیاری شیاری یک در میان نتیجه بسیار خوبی در سطح کشور داشته است.

صرفه جویی در مصرف آب با کشت رقم های زودرس پنبه

وی افزود: در این روش کشاورز لازم نیست بین همه ردیف های پنبه آب بیاندازد و یک در میان این کار انجام می شود که مصرف آب تا ۳۵ درصد کاهش پیدا می کند، در مقابل این صرفه جویی عملکرد بین سه تا چهار درصد تقلیل پیدا می کند که زیاد قابل توجه نیست.

رئیس بخش تحقیقات فنی مهندسی موسسه تحقیقات پنبه کشور خاطرنشان کرد: پنبه محصولی است که در تنش خشکی واکنش مثبت نشان می دهد؛ در هر حالتی ثابت کردیم که می توانیم در انواع روش های آبیاری تا ۲۰ درصد کاهش مصرف داشته باشیم بدون اینکه خسارتی به عملکرد محصول وارد شود.

وی در خاتمه متذکر شد: همچنین با استفاده از رقم های زودرس پنبه تا هزار و ۵۰۰ و یا دو هزار مترمکعب می توان در هر هکتار در مصرف آب صرفه جویی کرد.

کد خبر: ۳۰۳٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha