۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
خودرویی ها و بانکی ها لیدرهای رشد جدید بورس
بازار از رشد ارزش معاملات سهام به اوراق گزارش می دهد؛

خودرویی ها و بانکی ها لیدرهای رشد جدید بورس

بررسی ها نشان می دهد نسبت ارزش معاملات اوراق به سهام افزایش داشته است. همچنین گزارش ها حکایت از تورود پول به گروه هایی مانند بانکی ها و خودرویی ها دارد.

بازار؛ گروه بورس: با توجه به اینکه در روزهای اخیر نسبت ارزش معاملات سهام به اوراق افزایش پیدا کرده است. درواقع بر اساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، ارزش معاملات سهام و ETF در مردادماه رشد کرده است اما ارزش معاملات اوراق با افت قابل ملاحظه‌ای همراه بود. بازار در یک روند صعودی قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد که هر زمان نسبت ارزش معاملات اوراق به سهام با افت مواجه شده است، بازار سرمایه یک دوره رشدی را تجربه می کند. اما هر زمان این نسبت با رشد اوراق مواجه شده، بازار سهام وارد رکود شده است. از آنجایی که چرخه رشد اوراق نسبت به بورس در بهار طی شده، حالا نوبت ورود پول به بازار سهام است. در انتهای مردادماه نسبت معاملات اوراق به سهام در کمترین مقدار خود از مهرماه ۱۴۰۰ قرار داشته که می تواند پتانسیلی برای رشد سهام ایجاد کند.

براساس اطلاعات معاملات اوراق در روز گذشته، به نظر می رسد بانک مرکزی ۱۶ همت پول به بانک ها تزریق کرده است. این تزریق پس از رکود در بازار پول می تواند موثر واقع شود. از ۴۰۶ همت مجموع عملیات بازار باز، خالص خرید بانک مرکزی حدود ۱۶ همت و خالص فروش اوراق بانک‌ها نیز همین عدد بوده است. همچنین بانک‌ها ۲۱۱ همت اوراق را فروختند و ۱۹۵ همت خریداری کردند و بانک مرکزی نیز با خرید ۲۱۱ همت و فروش ۱۹۵ همت اوراق در این بازار حاضر بود. نکته جالب توجه اینجاست که سهم دولت صفر، صندوق‌ها ۳۶۰ میلیارد تومان بود.

در روزهای اخیر رشد تقاضا در بازار منجر به مثبت شدن بسیاری از نمادها در میانه ی معاملات بورس شد. ظاهرا پس از مدتها نمادهای خودرویی و بانکی به عنوان لیدر بازار نتخاب شده اند. الان مساله تنها ایجاد رونق در بورس نیست و بیشتر متولیان دنبال تبدیل حالت رکود به تعادل هستند برای بازگشت اعتماد هستند


بازار سهام در روز دوشنبه و سه شنبه یک تقاضای رنج داشت و ادامه ورود این جنس تقاضا به بازار منجر به مثبت شدن بسیاری از نمادها در میانه ی معاملات بورس شد. ظاهرا پس از مدتها نمادهای خودرویی و بانکی به عنوان لیدر بازار نتخاب شده اند. الان مساله ایجاد رونق در بورس نیست و بیشتر متولیان دنبال تبدیل حالت رکود به تعادل هستند.با شرایط فعلی تا الان موفق شده اند ارزش معاملات را بالاتر ببرند. ارزش معاملات افزایش پیدا کرده و به بالای ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است و بازار در حالی بسته شد که نیمی از نمادها مثبت بودند و در مجموع می توان گفت برخلاف چند وقت اخیر، فروشندگان هیجانی موفق نبودند.

گزارش های مثبت صنایع با وجود قطعی برق
از طرف دیگر وضعیت صنایع رفته رفته رو به بهبود می رود. به طوری که امسال نسبت به گذشته قطعی برق کمتری داشتیم. به همین دلیل صنعت بعد از چند سال شرایط بهتری پیدا کرده است. یک نکته در مورد گزارش‌ها بیان کنیم که با توجه به قطعی برق و شرایط خاص مرداد انتظار این بود که وضعیت بدتری را در گزارش‌ها داشته باشیم اما تا به اینجای کار گزارش‌ها آنچنان هم بد و غیر قابل تصور نبود و خوب عمل کرده است و این یک نقطه امیدواری برای بازار خواهد بود.

اگر هر رویدادی در قالب اثربخشی بر دو جریان موثر بر بازار یعنی یکی نرخ سود و دیگری نرخ دلار نیما رخ دهد به طور کلی فضای بازار تغییر خواهد کرد. در مقطع کنونی رشد درآمد در نتیجه افزایش نرخ ها منجر شده تا شرکت ها بتوانند تا حدودی کاهش درامد در نتیجه قطعی برق را جبران کنند

برای نمونه شرکت های سیمانی سال جاری به نسبت قبل رشد سود تجربه کرد. البته شرکت های سیمانی امسال در دو ماه ابتدایی بازار چندان داغ نداشتند اما با کاهش در عرضه به دلیل قطعی برق و همچنین افزایش تقاضا برای سیمان، نرخ ها رقابتی شد. به همین دلیل حاشیه سود شرکت های سیمانی بهبود پیدا کرد. از طرف دیگر رکود در بازارهای معالی منجر به انتقال سرمایه به بازار املاک شد و منجر به رشد تقاضا و قیمت های فروش مصالحه و همچنین افزایش قابل توجه نرخ پایه سیمان در مناطق رقابتی شد. در واقع نرخ پایه سیمان در مناطق رقابتی نسبت به ابتدای سال بین ۴۰ تا ۶۰ درصد رشد کرده است. اثر افزایش نرخ باعث شد تا کاهش تولید سیمانی ها در تابستان به آن صورت در صورت های مالی ننشیند. بنابراین رشد قیمت های پایه باعث خواهد شد در ادامه ی سال سیمانی ها در مناطق رقابتی سود خوبی بسازند و جزو نمادهایی با بازده خوب تا آخر سال خواهند بود.

حتی برخی معتقد هستند در چنین شرایطی که همیشه احتیاط چاشنی معاملات می‌شود، حرکت فعلی بازار در مثبت‌ها و صفوف به هم فشرده خرید نشان از یک تغییر و ایجاد خوشبینی در بازار دارد. البته اگر هر رویدادی در قالب اثربخشی بر دو جریان موثر بر بازار یعنی یکی نرخ سود و دیگری نرخ دلار نیما رخ دهد به طور کلی فضای بازار تغییر خواهد کرد. پول‌های بیرون بازار و تماشاچی‌هایی که تا دیروز بازار را دنبال می‌کردند این تغییر و اثرات را آرام آرام از صحبت سیاستگذاران گرفته و رد پای این پول از دوشنبه در بازار بیشتر نمایان شده است.

هنوز مهم‌ترین محرک بازار که زیر پوست فضای فعلی بازار سرمایه وجود دارد از دید سهامداران ارزندگی و افت قیمتی است که رخ داده است. برخی نمادها قیمت‌های جذابی دارند. بازار سرمایه طی این مدت ۳ الی ۴ سال سرکوب شده و عقب نگه داشته شده است. در حال حاضر برگشت اعتماد، برگشت جریان سرمایه را نیز به همراه دارد. اعتماد اگر به بازار برگردد پی به ای‌ها افزایش پیدا می‌کند جریان پول دوباره راهی بازار می‌شود و جنب و جوش آن بیشتر خواهد شد این همان چیزی است که باید شاهد آن باشیم و استارت آن به نظر زده شده است.

دامنه کوتاه امروز به کار نمی‌آید و جبران مسیر فعلی نمی‌شود. از سوی دیگر سیاست‌گذار هم دلایل متفاوتی برای دامنه ۳ درصد دارد. معتقد است ماندن متوالی بازار در صفوف خرید اعتمادآفرین خواهد شد و فرصت ورود پول‌ها به بازار را رقم می‌زند و آرام آرام جریان پول را به سمت بازار می‌آورد و از سوی دیگر بسیاری از سهامداران حقیقی و حقوقی هم متاسفانه با صف پیش می‌روند. اافزایش پلکانی دامنه نوسان که مثلا هفته بعد ۴ و یا چند هفته بعد از آن ۵ باشد می‌تواند راه کار خروج از بی اعتمادی فعلی شود. همین حالا نیز حقوقی و حقیقی نشسته‌اند و به در نگاه می‌کنند که کی دامنه کمی باز شده و دوباره آبشاروار عرضه را از سر بگیرند.

کد خبر: ۳۰۳٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha