۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
سیستان‌وبلوچستان بهشت آبزی‌پروری در جنوب شرق| گنج پنهان سواحل مکران را دریابید
بازار گزارش می‌دهد؛

سیستان‌وبلوچستان بهشت آبزی‌پروری در جنوب شرق| گنج پنهان سواحل مکران را دریابید

زاهدان- توسعه آبزی‌پروری می‌تواند اهداف اقتصادی و اشتغال و توسعه فرهنگی و اجتماعی منطقه و بعضاً کشور را تأمین کند.

بازار؛ گروه استان ها- آرشام هنرکار: سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های چهار فصل ایران است که با وجود پتانسیل‌های مختلفی که داراست می‌تواند موتور محرک اقتصاد کشور بشود. وجود تنها بندر اقیانوسی منطقه در جنوب سیستان و بلوچستان باعث شده تا نگاه ویژه‌ای از جانب مسئولان به این منطقه صورت گیرد تا پیشرفت اقتصادی کشور از این منطقه ریل‌گذاری شود.

صنعت آبزی‌پروری یک صنعت ارزآور است که می‌تواند موجب پیشرفت اقتصادی ایران شده و در مقایسه با سایر صنایع با کمترین سرمایه‌گذاری و کمترین مخاطره برای محیط‌زیست، می‌تواند اهداف اقتصادی و اشتغال و توسعه فرهنگی و اجتماعی منطقه و بعضاً کشور را تأمین کند.

نوار ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان و موقعیت جغرافیایی منطقه و نیز وجود دریای عمان و شرایط اقلیمی، ظرفیت‌های کم‌نظیری را به لحاظ آبزی‌پروری ایجاد کرده است که این ویژگی‌ها می‌تواند شیلات و توسعه آبزی‌پروری را محور توسعه منطقه به لحاظ ایجاد اشتغال، تولید غذا و توسعه اجتماعی و امنیتی در سطح منطقه‌ای و حتی ملی قلمداد کرد.

چابهار بهشت آبزی‌پروری ایران است

جواد غلامی، معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در کنار تمامی پتانسیل‌های ویژه‌ای که دارد می تواند قطب تولید ماهیان دریایی در قفس با توجه ‌به راهیابی به آب‌های آزاد اقیانوسی باشد.

وی ادامه داد: در چرخه توسعه اقتصادی یکی از مهم ترین مسائل تامین نیروی انسانی ماهر می‌باشد که نیروی کار بومی ماهر و آشنا با فنون آبزی‌پروری در این منطقه وجود دارد و این یک مزیت بسیار ارزشمند را برای استان رقم زده است.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان تاکید کرد: همچنین کیفیت و دمای آب مناسب و عاری از هر گونه آلودگی صنعتی در سواحل آبی استان (آب اقیانوسی)، عمق مناسب آب در حداقل فاصله از ساحل برای پرورش آبزیان در دریا (قفس)، شناسایی اراضی پشتیبان ساحلی برای پرورش ماهی در دریا در نوار ساحلی استان، وجود سایت پرورش میگوی ۴ هزار هکتاری گواتر، شناسایی ۴۲ هزار هکتار اراضی ساحلی جدید مستعد برای آبزی‌پروری (سایت های بریس، پزم، دشت تنگ و...) و قابلیت دو بار پرورش میگو در سال باعث شده تا سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های خوب شیلاتی در بخش آبزی‌پروری داشته باشد.

غلامی: توسعه صنعت آبزی‌پروری می‌تواند موجب توسعه بخش‌های مختلف دیگر نیز بشود و دارای اهمیت فراوان است

غلامی گفت: چابهار بهشت آبزی‌پروری ایران است و بالفعل شدن ظرفیت‌های شیلاتی به خصوص در حوزه تولید انواع آبزیان از جمله میگو، ماهی، صدف، لابستر، خیار دریایی و... همان گنج پنهان سواحل مکران است که مقام معظم رهبری به آن تأکید دارد.

وی تصریح کرد: توسعه صنعت آبزی‌پروری می‌تواند موجب توسعه بخش‌های مختلف دیگر نیز بشود و دارای اهمیت فراوان است. احیاء و توسعه آبزی‌پروری میگو در مجتمع پرورش میگو شهید صنعتی گواتر، احیاء مراکز تکثیر میگو استان، راه‌اندازی پروژه پرورش میگو مجتمع رودیک، واگذاری اراضی شناسایی شده به‌منظور پرورش میگو، فعالیت تکثیر و پرورش ماهی در قفس در دریا، حمایت از طرح‌های تکثیر و پرورش سایر آبزیان بومی منطقه (لابستر، آرتمیا، خیار دریایی، جلبک، آبزیان زینتی، صدف و ...) از جمله اقدامات انجام شده در خصوص توسعه این صنعت در استان است.

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: در سال زراعی جاری علی‌رغم مشکلات فراوان از جمله دو مرتبه سیلابی که در اواخر سال گذشته و اول امسال رخداد و موجب تخریب زیرساخت‌های مراکز تکثیر و مجتمع‌های تولید میگوی استان شد و از طرفی کاهش شوری آب‌های ساحلی و تاخیر یک‌ماهه در زمان ذخیره‌سازی را به دنبال داشت، در ۲ مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر و کشت و صنعت مکران در منطقه گوردیم ذخیره‌سازی انجام شده که مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر در تعداد ۶۲ مزرعه با سطح زیر کشت حدود ۹۶۰ هکتار، تعداد ۱۲۸ میلیون قطعه پست لارو ذخیره‌سازی صورت پذیرفته است.

از فروردین فصل پرورش میگو آغاز می‌شود

غلامی تصریح کرد: لازم به ذکر است فصل پرورش میگو در استان از فروردین‌ماه آغاز و بازه زمانی برداشت از سطح مزارع پرورش میگوی سایت گواتر از اوایل مردادماه تا اواسط شهریورماه است که محصول تولیدی از اوایل مردادماه تا اواخر اسفندماه روانه بازار مصرف می‌گردد.

وی معضلات پیش روی حوزه آبزی‌پروری را متعدد نامید و مهم ترین آنرا نبود مراکز و کارخانه‌های تأمین نهاده‌های تولید از جمله خوراک آبزیان در استان، نبود زیرساخت مناسب برای ساخت تجهیزات سازه قفس و شناور پشتیبان، عدم آگاهی کافی (فنی) نزد سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های پرورش ماهیان دریایی در قفس (به دلیل عدم اجرای پروژه پایلوت) باتوجه‌به شرایط منطقه (دریای عمان)، عدم تخصیص زمین جهت پرورش، نبود تسهیلات مورد نیاز و ... نامید.

به طور کلی آبزی‌پروری یک صنعت بسیار ارزشمند است که ظرفیت خدادادی سواحل مکران و دریای عمان شرایطی بسیار ویژه را برای کشور رقم زده است و این ظرفیت بی‌نظیر می‌شود با نگاهی مناسب تبدیل به صنعتی ارزآور برای کشور بشود.

کد خبر: ۳۰۳٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha