۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
«آنغوزه» مراتع کهگیلویه و بویراحمد را جان می بخشد| گیاه ۱۵ میلیونی نیازمند فرآوری
گزارش بازار؛

«آنغوزه» مراتع کهگیلویه و بویراحمد را جان می بخشد| گیاه ۱۵ میلیونی نیازمند فرآوری

یاسوج- «آنغوزه» از مهمترین گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد بوده که شیرابه آن ۱۵ میلیون ریال فروخته می شود اما همچنان با گذر سالها با مشکل خام فروشی روبروست.

صدیقه امیدی؛ بازار: با توجه به اینکه از شیرابه آنغوزه ۶۰۰ نوع دارو و ۶۰ نوع علف کش به دست می‌آید و در صنایع عطر سازی و لوازم آرایشی نیز آنغوزه بسیار کاربرد دارد، فرآوری این شیرابه در استان می تواند علاوه بر اشتغالزایی و توسعه اقتصادی استان، صادرات این شیرابه به صورت فرآوری شده را افزایش دهد و درآمد صادراتی مطلوبی برای کشور داشته باشد.

گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد ۶۰ درصد تیره‌های گیاهی ایران را شامل می‌شود که در این میان کشت گیاه آنغوزه در سالهای اخیر در استان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از سال ۱۳۸۳ تاکنون کشت گیاه دارویی آنغوزه در استان انجام می شود.

کارشناس گیاهپزشکی : ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه آنغوزه، از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه برداشت می‌شود

یک کارشناس گیاهپزشکی در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: صمغ آنغوزه منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هاست و آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کنند.

 «آنغوزه» مراتع کهگیلویه و بویراحمد را جان می بخشد| گیاه ۱۵ میلیونی نیازمند فرآوری

فاطمه تقوی افزود: این ترکیبات از بدن در برابر التهاب مزمن، بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ حفاظت می کنند

وی با بیان اینکه آنغوزه بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر می‌رسد، گفت: خاصیت دارویی و درآمد مطلوب، این گیاه را به سمت تولید در جوامع عشایری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد برده و با شروع مرداد ماه برداشت آن در مناطق مختلف آغاز می شود.

تقوی تصریح کرد: ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه آنغوزه، از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه برداشت می‌شود.

افغانستان، ایران و ترکستان تولید کننده اصلی آنغوزه هستند

وی با بیان اینکه کشورهای افغانستان، ایران و ترکستان تولید کننده اصلی آنغوزه هستند، گفت: آنغوزه در گیاه درمانی های مدرن مورد استفاده قرار می گیرد و برای به آسم، برونشیت و سیاه سرفه استفاده می شود و صمغ آن ضد انقباض بوده و آنغوزه داروی ضد نفخ، اخلاط آور، ملین، آرام بخش بوده و برای درمان آسم استفاده می شود.

آنغوزه در زبان محلی در کهگیلویه و بویراحمد به «گنبو» معروف است و این گیاه استفاده‌های فراوانی در پزشکی داشته و در درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار موثر است.

 «آنغوزه» مراتع کهگیلویه و بویراحمد را جان می بخشد| گیاه ۱۵ میلیونی نیازمند فرآوری

با این حال هنوز این گیاه به شکل خام به دیگر کشورها صادر می شود و با توجه به مستعد بودن کهگیلویه و بویراحمد در کشت آنغوزه با ایجاد زیرساختهای فرآوری در استان، می‌توان این محصول را به یک برند جهانی برای استان تبدیل کرد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: توسعه کشت‌های هدفمند و ایجاد زیرساخت‌ها در پهنه‌های دارای پتانسیل می‌تواند تولید این گیاه را در استان افزایش دهد.

معاون استانداریکهگیلویه و بویراحمد: یکی از مهمترین مسائل در تولید این گیاه اکنون، امکان فرآوری در استان و افزایش صادرات با تولید محصولات فرآوری شده است

احسان عسکری افزود: کهگیلویه و بویراحمد ۹ درصد جنگل‌ها و مراتع کشور را به خود اختصاص داده و رویشگاه دوهزار گونه گیاهی است.

وی بیان داشت: کهگیلویه و بویراحمد ۹ درصد جنگل‌ها و مراتع کشور را به خود اختصاص داده و رویشگاه دوهزار گونه گیاهی است.

عسکری تصریح کرد: این استان ۴۵٠ گونه گیاهان دارویی دارد و محصول فرآوری شده آنغوزه تا ۱۰ برابر افزایش قیمت برای این محصول به دنبال دارد.

 «آنغوزه» مراتع کهگیلویه و بویراحمد را جان می بخشد| گیاه ۱۵ میلیونی نیازمند فرآوری

آنغوزه؛ گیاهی با ارزش اقتصادی بالا

رییس منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کشت این گیاه در مناطق مختلف استان در حال انجام است و هر سال در مناطق بیشتری کشت می شود.

سعید جاوید بخت افزود: این گیاه ارزش اقتصادی بالایی دارد و در این استان در مناطق مختلفی کشت می شود که منطقه تنگ سرخ شهرستان بویراحمد، از مهمترین مناطق کشت این گیاه است.

وی تصریح کرد: «شبلیز دنا»، «کوه خامین باشت»، «کاکان»، «کوه سیاه» و «کوه سفید لنده» و «دمه سادات» نیز از مناطق کشت این گیاه است.

جاوید بخت افزود: هدفگذاری سالانه کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد پنج هزار هکتار است و با اجرایی شدن این طرح، سالیانه ۱۵۶ هزار تن گیاه دارویی شامل شیرابه آنغوزه، برگ مورد، آلورئه ورا و گل محمدی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

رییس منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد: در سال جاری بر اساس آمار، ۲۶ تن شیرابه آنغوزه و باریجه در بویراحمد تولید شده است

وی با بیان اینکه در سال جاری بر اساس گزارشات، ۲۶ تن شیرابه آنغوزه و باریجه در بویراحمد تولید شده است، گفت: این گیاهان در تنگ سرخ، کاکان، گردوکندک، تنگ خشک و دشت اکبر کشت شده است.

 «آنغوزه» مراتع کهگیلویه و بویراحمد را جان می بخشد| گیاه ۱۵ میلیونی نیازمند فرآوری

جاوید بخت تصریح کرد: در سال جاری نیز در کشت جدید، بیش از یک تن بذر گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه در مراتع استان کشت می شود که این امر علاوه بر احیای مراتع، به اقتصاد جامعه روستایی نیز کمک می کند.

وی افزود: استان ۵۵۲ هزار هکتار مرتع دارد و گیاهان دارویی در مجموع در ۷۸ هزار هکتار از مراتع استان کشت شده و بر اساس سند جامع گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد باید ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع، جنگل ها و اراضی کشاورزی کم بازده استان زیرکشت گیاهان دارویی برود.

به نظر می رسد استان کهگیلویه و بویراحمد در کشت گیاه دارویی آنغوزه راه را به درستی اما پر پیچ و خم می پیماید. این پیچ و خم می تواند با فرآوری این گیاه هموار شده و دست دلالان از سفره تولید کنندگان کوتاه شود و سود آن به جیب کشاورزانی برود که در گرما و سرما با دستانی پینه بسته، زحمت کاشت آن را متحمل می شوند تا چرخ اقتصاد خانواده و میهن بچرخد و نان این سفره بیات نشود.

کد خبر: ۳۰۲٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha