۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
قطعی های برق چه مقدار به صنایع خسارت وارد کرد| کاهش عمر موتورهای الکتریکی در پی افت ولتاژ و فرکانس
از افت ۷۰ درصدی سیمان تا کاهش ۳۰ درصدی تولید دارو

قطعی های برق چه مقدار به صنایع خسارت وارد کرد| کاهش عمر موتورهای الکتریکی در پی افت ولتاژ و فرکانس

اورعی کارشناس انرژی گفت: توانیر برای جبران کسری برق دست به کاهش ولتاژ زده، متاسفانه مقدار کاهش فرکانس برق هم بیش از استانداردهای جهانی بوده و این مساله عمر موتورهای الکتریکی را تا حد زیادی کم می کند.

بازار، گروه آب و انرژی: ساعت کاری ادارات از نیمه شهریور به حالت عادی برگشته اما محدودیت ها برای صنایع کشور همچنان ادامه دارد. قطعی های برق که در روزهای گرم مرداد امسال حتی به ۳ روز در هفته هم رسیده بود، خسارت سنگینی را به صنایع و حتی تجهیزات الکتریکی در بخش خانگی کشور وارد کرده است.

میزان تولید سیمان در کشور به دلیل قطعی‌های مکرر برق، ۷۰‌درصد افت داشته است. از طرفی آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت هم نشان می دهد که میزان تولید دارو در مردادماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ۳۰‌درصد کاهش داشته است که بخش مهمی از این افت تولید، ناشی از کمبود انرژی است

حمید فرمانی، نایب‌رئیس انجمن سیمان گفت، میزان تولید سیمان در کشور به دلیل قطعی‌های مکرر برق، ۷۰‌درصد افت داشته است.

از طرفی آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت هم نشان می دهد که میزان تولید دارو در مردادماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ۳۰‌درصد کاهش داشته است که بخش مهمی از این افت تولید، ناشی از کمبود انرژی است.

اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن هم پیش بینی کرده که در تابستان سال ۱۴۰۳، میزان تولید نسبت به تابستان قبل، ۳۰‌درصد افت را تجربه کند. همچنین براساس اظهارات بنگاه‌های صنایع معدنی، در مجموع میزان خسارات وارده ناشی از خاموشی ها به شرکت‌های صنایع معدنی، حدود ۱۲‌هزار ‌میلیاردتومان است.

واحدهای پتروشیمی هم از قطعی های برق بی نصیب نبوده و خسارت سنگینی را از این بابت متحمل شدند. فریدون اسعدی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در اینباره به بازار می گوید: بسیاری از واحدهای پتروشیمی برای فرار از قطعی ها و خسارت ناشی از آن دست به احداث نیروگاه زده اند، اما متاسفانه به دلیل کسری برق این واحدها حتی اجازه استفاده از برق تولید خود را نداشته و توانیر آنها را مجبور می کرد که برقشان را در شبکه عرضه کنند. در نهایت این واحدها هم به تعطیلی خطوط تولید تن می دادند.

در این میان برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از صادرکنندگان بزرگ، به دلیل ناتوانی در تحویل به‌موقع سفارش‌ها، با لغو قراردادهای بلندمدت مواجه شدند. این مساله، علاوه بر زیان مالی کوتاه‌مدت، می‌تواند در درازمدت به از دست رفتن سهم بازار ایران در صادرات محصولات منجر شود.

آسیبی که کسری برق به تجهیزات برقی خانگی می زند

دولت تمامی تمرکز خود را روی تامین برق بخش خانگی گذاشته بود. اما تامین برق بخش خانگی هم به درستی انجام نمی شد. جدای از خاموشی های چند ساعته بخش خانگی، نوسانات برق هم صدای اعتراض بسیاری از خانواده ها را درآورد.

هاشم اورعی کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: توانیر برای جبران کسری برق دست به کاهش فرکانس و ولتاژ برق زده است. گزارش های رسیده به من حاکی از این است که مقدار کاهش فرکانس برق بیش از استانداردهای جهانی بوده و همین مساله به طور قطع خسارت زیادی را به تجهیزات و اسباب برقی وارد کرده است.

بحران انرژی به شدت کشور را تهدید می کند، در حال حاضر دولت برای مقابله با این بحران کیفیت را فدای کمیت کرده است تا شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که عرضه و تقاضا در کشور مدیریت شده است

به گفته او، کاهش فرکانس و افت ولتاژ باعث کاهش عمر موتورهای الکتریکی می شود. به همین دلیل شاید بسیاری از افراد متوجه خسارت ناشی از این اقدامات حداقل در کوتاه مدت نشوند اما نمی توان این خسارت ها را نادیده گرفت.

استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه بحران انرژی به شدت کشور را تهدید می کند، ادامه داد: در حال حاضر دولت برای مقابله با این بحران کیفیت را فدای کمیت کرده است تا شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که عرضه و تقاضا در کشور مدیریت شده است.

کد خبر: ۳۰۲٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha