۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
تردید نسبت به اصلاح سیاست‌ها به نفع بورس
بازار از دلایل عدم رشد قوی شاخص گزارش می‌دهد؛

تردید نسبت به اصلاح سیاست‌ها به نفع بورس

نشانه‌هایی از تغییر در سیاست‌های اقتصادی وجود دارد اما هنوز نسبت به اصلاح سیاست ها به نفع بورس تردیدهای جدی وجود دارد به همین دلیل معاملات هنوز نوسانی است.

بازار؛ گروه بورس: فعلا بازار سهام روند متعادلی را پیدا کرده‌است. شاید شهریور سبزی و روی خوش را به سهامدارانی که چهار سال گذشته در سرخی بازار سرمایه خود را از دست داده‌اند نشان دهد. اما این موضوع تابع فاکتورهای اقتصادی است. هرچند دامنه ۲ درصدی به ابهام سهامداران افزوده است.

رنج‌های آخر وقت روز چهارشنبه نیز تا حدودی به معاملات ضعیف دامن زد و فضای منفی را در بورس تقویت کرده است. گرچه کمرنگ‌تر شدن سایه جنگ و شرایط سیاسی باید روند را مثبت می‌کرد. اما هنوز آن قدرت اقناع قوی در جریان پول برای حضور در بازار ایجاد نشده است. البته چنین تردیدهایی در بورس همیشه وجود دارد. حتی در آبان ۱۴۰۱ که بازار تغییر مسیر جدی را داد تا ماهها بعد از آبان ۱۴۰۱ بسیاری هنوز تغییر روند بازار را باور نداشتند.

خوشبینی نسبت به کابینه در بورس واقعی است ؟
هفته گذشته با جو بازار با خوشبینی نسبت به کابینه و همچنین خبرهای تزریق منابع و پر بودن دست صندوق‌های تثبیت و توسعه در حمایت از بازار آغاز شد. انتظار بر این بود که دامنه نوسان ۳ درصد شود اما همچنان تردیدها نسبت به تحولات سیاسی و همچنین کلیت جو بازار باعث شد دامن همان عدد ۲ باقی بماند. برای روزهای پیش رو نیز هنوز تصمیمی گرفته نشده اما به نظر در مرحله بعد، کمی خیال سرمایه گذاران نسبت به کاهش تنش راحت شود و دامنه نوسان، ۳ درصد شود.

شهیر محمدنیا معتقد است که تغییر در سیاست‌های اقتصادی با استقرار کابینه با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. این تغییر از سیاست خارجی آغاز می‌شود و در مسائل دیگر مانند نرخ ارز و چالش‌های انرژی و صنایع اجرا خواهد شد. نشانه‌هایی از تغییر در سیاست‌های اقتصادی وجود دارد اما هنوز نسبت به آنها تردیدهای جدی وجود دارد

برخی فعالان بورسی معتقدند ریسک‌های جدی روی سر بازار وجود دارد که توجیه کننده دامنه نوسان محدود ۲ درصدی است. سیاست‌گذار هم به خوبی از صف‌نشینی و تابلوبازی بسیای از فعالان بازار آگاه است و این دامنه دو برای او کم خطرترین و کم‌ریسک‌ترین کار ممکن برای فرار از این شرایط است.
شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تغییر در سیاست‌های اقتصادی با استقرار کابینه با جدیت بیشتری است، گفت: این تغییر از سیاست خارجی آغاز می‌شود و در مسائل دیگر مانند نرخ ارز و چالش‌های انرژی و صنایع کشیده شده را در بر خواهد گرفت.
او با تاکید بر اینکه بازار این تغییر کمی و کیفی سیاستگذاری را لمس کند، تصریح کرد: نشانه‌هایی از تغییر در سیاست‌های اقتصادی وجود دارد اما هنوز نسبت به آن تردیدهای جدی وجود دارد. به همین دلیل هنوز تقاضا بزرگ برای سهام در بازار ایجاد نشده است.
محمدنیا با تاکید بر اینکه نقش گزارش‌های مالی را نباید نادیده گرفت، اظهار کرد: به طور کلی یکی از اضلاع اثرگذار در بورس است که در صورت‌های مالی ۱۲ ماهه و میان دوره‌ای اخیر شرکت‌ها نیز تحولات خوبی رخ نداد. در ماه‌های اخیر قطعی‌های متعدد برق و کاهش تولید شرکت‌ها را داشته‌ایم که روی حاشیه سود شرکت‌ها تاثیر گذاشته است.

تاثیر شرایط اقتصادی و بودجه بر روند بورس

شرایط اقتصاد، بودجه و وضعیت شرکت‌ها دیگر نیازمند تصمیمات دولت است. در حوزه ارز نیما حالا همگان منتظر ادامه تغییرات هستند، اما در حوزه انرژی همچون بنزین به نظر این آمادگی همچنان وجود ندارد. شاید هم این تصمیمات و جراحی‌های اقتصادی به ترتیب انجام خواهد شد. این چرخش در اقتصاد و صنعت به زودی نمایان خواهد شد.

به گفته همایون دارابی فعلا ریسک‌های روی سر بازار وجود دارد، هرچند دولت جدید درباره حمایت از بازار سهام موضع‌گیری های مثبتی داشته، اما فعلا تبدیل به مقررات و دستورالعمل نشده‌اند. بنابراین باید وضعیت بازار را متناسب با سیاست‌گذاریها ارزیابی کرد تا بر مبنای آن روند معاملات را بتوان پیش‌بینی کرد

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند آنچه باید تغییر کند سیاست‌های کلان است. این موضوع می‌تواند شامل قیمت‌گذاری دستوری و نرخ خوراک و... شود. همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه وزرای اقتصادی باید کم کم وارد مسایل و چالش‌های پیش پای شرکت‌ها شوند، گفت: در صورتی که رویه گذشته اصلاح شود شاهد تغییرات تدریجی در حاشیه سود شرکت‌ها خواهیم بود. این موضوع می‌تواند منجر به رشد بورس شود.

او با بیان اینکه پیش‌بینی روند بازار سرمایه در دولت چهاردهم فعلا زود است، تصریح کرد: فعلا ریسک‌های روی سر بازار وجود دارد، هرچند دولت جدید درباره حمایت از بازار سهام موضع‌گیری های مثبتی داشته، اما فعلا تبدیل به مقررات و دستورالعمل نشده‌اند. بنابراین باید وضعیت بازار را متناسب با سیاست‌گذاریها ارزیابی کرد تا بر مبنای آن روند معاملات را بتوان پیش‌بینی کرد.

کاهش تردید در معاملات بورس

تردید در روند کمی برخی را نگران کرده و باید دید روزهای آتی چه در انتظار بازار خواهد بود ولی در مجموع بورس سعی می‌کند از جهات مختلف ریسک‌ها را بررسی کند. در هر صورت بر هیچکس پوشیده نیست که فضای بازار زیر بار عرضه‌های بیشتری بود و این فضا سه وجه و سه نکته بسیار مهم و جالب را دارد.
نکته اول این است که ریسک‌های سیاسی ما رفته رفته در حال کاهش است. طرفین درگیر در منطقه تمایلی برای افزایش تنش نداشته و به وضوح آن را اعلام کردند بازار سرمایه طی این چند ماه به شدت زیر فشار ریسک‌های سیاسی بوده است. مقایسه تمام آیتم‌های بازار از فروش و پی بر ای و سود گرفته تا ارزش بازار و ارزش دلاری و مواردی از این دست همه و همه در حداقل ممکن خود قرار دارد. این یکی از بزرگترین انگیزه‌ها برای حرکت بازار خواهد بود. کاهش ریسک‌های سیاسی و اصلاح قیمتی جذابی که صورت گرفته این قابلیت را دارد که جریان پول خوبی را به سمت بازار هدایت کند.
گزارش‌های ماهانه و ۶ ماهه پیش رو می‌تواند فضای نسبتاً منطقی را برای کف‌سازی بنیادی بازار رقم زده و او را در مرز جذابیت جدی قرار دهد البته انتظار ویژه‌ای از گزارش‌ها نداریم اما وقتی ۶ ماه از سال بگذرد و سودی در دل شرکت‌ها وجود داشته باشد. از سوی دیگر چشم‌انداز اقتصادی هم کمی فضای روشن‌تری را ترسیم کند با توجه به این افت قیمت‌ها و آن کاهش ریسک سیاسی، جذابیت‌های بازار آرام آرام برجسته شده و بیرون می‌زند.

کد خبر: ۳۰۲٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha