۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
سودسازی عالی فارابی موقع خواب کارگزاری اقتصاد بیدار!
تحلیل بنیادی ۳ کارگزاری

سودسازی عالی فارابی موقع خواب کارگزاری اقتصاد بیدار!

کارگزاری فارابی با سودسازی چشمگیری که در سال ۱۴۰۲ داشته است، رقیبان اصلی خود را یعنی اقتصاد بیدار و ایساتیس پویا را کنار گذشته و با توجه به نرخ رشد سود خالص، وضعیت بهتری نسبت به این دو رقیب دارد.

هادی بهرامی؛ بازار: شرکت کارگزاری یکی از نهادهای مالی است که دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار میباشد و به صورت قانونی در بازار بورس فعالیت میکند. این شرکت‌ها واسطه ‌ای بین خریداران و فروشندگان هستند و با دریافت کارمزد به معامله اوراق ‌بهادار و کالاها جهت تسهیل معاملات سرمایه گذاران میپردازند. شرایط اقتصاد و بازار بورس طی سه سال اخیر اصلا جالب نیست؛ اما با این وجود، شرکت های کارگزاری از طریق بازو های مختلف ارائه خدمات و سرمایه گذاری توانستند عملکرد خود را بهینه کرده و روند سودسازی مثبتی داشته باشند.


نکته قابل تامل!
نهاد های مالی به دلیل سر و کار داشتن با نقدینگی و سرمایه مشتریان، ریسک های بخصوصی برای خود دارند که برخی از آنها میتواند موجب لغزش و یا حتی ورشکستگی شود. به طور مثال، همین صندوق های سرمایه گذاری یا تامین سرمایه ها که میلیارد ها تومان به هزینه های اداری و دستمزد کارکنان اختصاص میدهند، از طریق جذب سرمایه و گرفتن پول از سهامداران بورسی تامین میشود. پس باید ریسک های نقدینگی، سبدگردانی در شرایط بد بازار، اعتماد سرمایه گذاران و چندین مورد دیگر را در بررسی وضعیت بنیادی آنها لحاظ کرد تا مقایسه درستی صورت بگیرد.

سودسازی عالی فارابی موقع خواب کارگزاری اقتصاد بیدار!


۱- کارگزاری فارابی
کارگزاری فارابی، کارگزاری رسمی بورس و اوراق بهادار، بورس کالا، انرژی و فرابورس است که فعالیت خود را در اسفند ماه ۱۳۸۷ آغاز کرده کرد. این نهاد مالی در مجموع دارای ۸ صندوق سرمایه گذاری، ۶۰ شعبه در سراسر کشور، ۵ شریک تجاری استراتژیک و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت میباشد که بازوی سرمایه گذاری بزرگی نسبت به رقیبان خود دارد و یکی از راه های اصلی کسب درآمد این گروه مالی، صندوق های سرمایه گذاری، سبدگردانی و کارمزد معاملات است.

سود خالص این شرکت کارگزاری در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۳۰ درصد افزایش یافته است و این نرخ رشد، عملکرد بهینه کارگزاری را در ارائه خدمات نشان میدهد. جمع کل درآمد های شرکت مبلغ ۶۴۰ میلیارد تومان و جمع کل هزینه ها نیز ۴۱۵ میلیارد تومان شده که با توجه به صورت سود و زیان سال قبل، خروجی تحلیل ها به ما نشان میدهد، نرخ رشد درآمد های شرکت ۳ برابر جمع هزینه ها است.


۲- کارگزاری ایساتیس پویا
شرکت کارگزاری ایساتیس پویا در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در زمینه بورس و اوراق بهادار شروع نموده و یکی از برترین کارگزاران بخش خصوصی در زمینه معاملات اوراق بهادار و کالا های پذیرفته شده در بورس کالای ایران است. این نهاد مالی ۱۸ سال سابقه فعالیت و ۳۵ شعبه در سراسر کشور دارد آن را از نظر جایگاه به یکی از رقیبان کارگزاری های فارابی و اقتصاد بیدار تبدیل کرده است. کارگزاری ایساتیس پویا هم چندین صندوق و سبدگردانی تحت مدیریت دارد که باعث میشود روند قوی تری در نرخ رشد سودسازی داشته باشد.

سود خالص این کارگزاری در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۲۱ میلیارد تومان شناسایی شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۹ درصد افزایش یافته است. با مقایسه نرخ رشد هزینه ها و درآمد ها چنین برداشت میشود که روند رشدی هزینه ها جلوتر از درآمد حرکت میکند و این نشان میدهد که شرکت در کنترل هزینه ها عملکرد ضعیف تری دارد. با توجه به نرخ تورم، شرایط اقتصادی و عملکرد خوب رقبا، وضعیت سودسازی کارگزاری ایساتیس پویا آنچنان خوب نیست و انتظار میرود درآمد ها را از طریق برنامه های مختلف افزایش داده و هزینه ها را نیز کنترل نماید.


۳- کارگزاری اقتصاد بیدار
شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار، کارگزار رتبه الف و رسمی بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و انرژی از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز نمود. این نهاد مالی نیز مانند دو رقیب اصلی خود یعنی فارابی و ایساتیس پویا در اکثر زمینه های مرتبط با بازار بورس از طریق بازو های مختلف فعالیت دارد. کارگزاری اقتصاد بیدار دارای بیش از ۹ هزار مرکز ارائه خدمات، ۹ هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت و ۲ میلیون کاربر میباشد.

این نهاد مالی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۵۵ میلیارد تومان سود خالص داشته که نسبت به سال گذشته اش، ۷.۷ درصد کاهش را تجربه کرده است. سود خالص سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۶۳ میلیارد تومان به ثبت رسیده است که نشان میدهد روند سودسازی شرکت طی مدت دو سال اخیر کاهشی مشاهده میشود. نرخ رشد هزینه ها جلوتر از درآمد ها حرکت کرده و نشانه های منفی از خود نشان میدهد که اگر شرکت درآمد ها را بیشتر نکند و یا هزنیه ها از کنترل مدیران خارج شود، وضعیت نابسامان خواهد بود.

کد خبر: ۳۰۲٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha